Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Appleinsider: Mac OS X 10.6 visas på WWDC

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-04 08:22

Appleinsider hävdar att Apple kommer visa upp 10.6. Uppdateringen ska tydligen vara mer som Mac OS X 10.1, dvs inte en full uppgradering utan mer en stor underhållningsuppdatering.
Nyheterna ska vara att de tar bort stödet för PPC och 32-bit.

AppleInsider | Mac OS X 10.6 to show at Apple developer event, drop PowerPC

Jag undrar det ja... de har precis börjat få ordning 10.5 då tror inte jag de kommer dundra ut med 10.6. Inte än.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag undrar det ja... de har precis börjat få ordning 10.5 då tror inte jag de kommer dundra ut med 10.6. Inte än.

Å ena sidan: Jag har precis switchat (nu när 10.5.3 kom) så det känns tidigt.

Å andra sidan: Det var hela tre (!) år sedan (WWDC juni 2005) Apple första gången gav 10.5 ett namn och nästan två år sedan (WWDC augusti 2006) som det visades upp. Det är rätt lång tid faktiskt, så det är verkligen hög tid att börja snacka om 10.6.

Det hindrar ju inte att 10.5 fortsätter att utvecklas och putsas, precis som 10.4 gjordes.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-04 08:46

Jag tror inte på det. 10.1 var ett undantag och släpptes gratis för att 10.0 var så otroligt långsam. Vad apple kanske gör att visa några funktioner som kommer med 10.6 men jag är rätt tveksam eftersom leopard är så pass ny. Jag tror att PPC stödet försvinner först i och med 10.7 men där kan Apple faktiskt välja bort PPC stödet för att kunna bättre koncentrera sig på intel och iphone versionen utav MacOS X. Så det kan i alla fall stämma.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-04 08:48

Enligt mig bara en bra idé om uppdateringen är:
• Gratis eller inte fullpris. (Om den kommer det här året)
• Inte dödar existerande program och drivrutiner
• Inte dödar Mac OS X 10.5.x-uppdateringar.

Känns det inte lite väl att döda 32-bit Intel?

Senast redigerat 2008-06-04 09:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-04 09:57

De får gärna dumpa PPC om det resulterar i ett bättre Mac OS X. Alla visste ju att det skulle kapas i och med Mac OS X 10.6 i alla fall. Folk som sitter på PowerMacs jobbar ju 9 fall av 10 professionellt och har redan tjänat in maskinen. Dags att köpa ny eller stanna kvar i Mac OS X 10.5 som om några uppdateringar kommer vara bra för alla.

Vi kommer nog att få veta en del om 10.6. Kanske inte mycket, men det kommer åtminstone att nämnas.

Jag har ändå väldigt svårt att tro att Apple släpper stödet för PowerPC. De sista PowerPC-maskinerna är inte ens 2 år gamla än. Det är inte särskilt svårt att ha stöd för så lite som två arkitekturer på så begränsat antal konfigurationer.

Att släppa 10.6 som en underhållsuppdatering skulle också undergräva värdet av att köpa en ny reference release framöver. Det sista Apple vill ha en ytterligare ett skäl för folk att undra om den senaste versionen verkligen är värd pengarna för en uppgradering eller en ny dator.

Däremot är det mycket möjligt att Apple redan börjar visa en tidig verison av 10.6 för utvecklarna och berättar vilket kattnamn det blir.

Och som folk redan har sagt tror jag inte att det är så klokt att dumpa 32-bit så tidigt. PPC kan man väl hugga av utan att det gör lika mycket, men inte genom en underhållsuppdatering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-04 11:06
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Däremot är det mycket möjligt att Apple redan börjar visa en tidig verison av 10.6 för utvecklarna och berättar vilket kattnamn det blir.

Det är väl så det kommer att bli också.
Att istället lägga in bättre stöd för 64-bit, multicore, intel och allt annat i Mac OS X 10.5.x-uppdateringar kan ju inte vara en dum idé. Eller omöjliggörs detta av att de har PPC att dras med? Har jag svårt att tro.

Jag har inte switchat till leopard än. Haha, om jag väntar 6 månader till med switchen så kommer jag att ha helt hoppat leopard. Fan va sjukt!!! Men allt är i sin ordning, i snitt kommer ett nytt os efter 17-18 månader.

10.1 - 10.2 = 11 månader ( 24 aug 02)
10.2 - 10.3 = 14 månader (24 okt 03)
10.3 - 10.4 = 18 månader (29 apr 05)
10.4 - 10.5 = 30 månader (26 okt 07) nuvarande snitt - 18.25 mån
10.5 - 10.6 = 15 månader (xx jan 09) snitt vid ev. release i Jan- 17.60 mån

De slackar inte cupertino direkt.

Ursprungligen av Patric08:

Jag har inte switchat till leopard än. Haha, om jag väntar 6 månader till med switchen så kommer jag att ha helt hoppat leopard. Fan va sjukt!!! Men allt är i sin ordning, i snitt kommer ett nytt os efter 17-18 månader.

10.1 - 10.2 = 11 månader ( 24 aug 02)
10.2 - 10.3 = 14 månader (24 okt 03)
10.3 - 10.4 = 18 månader (29 apr 05)
10.4 - 10.5 = 30 månader (26 okt 07) nuvarande snitt - 18.25 mån
10.5 - 10.6 = 15 månader (xx jan 09) snitt vid ev. release i Jan- 17.60 mån

De slackar inte cupertino direkt.

Samma här dude...

  • Medlem
  • 2008-06-04 15:07

Sundbom: Dude!

Caracal är banne mig den coolaste katten jag sett. Jag menar, med dom örona är allt rätt.

Enligt Wikipedia, och om vi översätter det till datorvärlden, skulle caracalen fungera i alla möjliga miljöer, vara mycket energiekonomisk, utrota ohyra på natten (i i den framtid då, eventuellt, malwarehotet blir hotfullare mot Mac OS), inte låta sig matas med vad som helst (hög säkerhet; security through taste) - men ha god bakåtkompatibilitet, vara exceptionellt snabb och noggrann, och dessutom mycket vänskaplig mot människor. Jag vet inte vad ni tycker, men i mina öron låter det väldigt macigt!

Skälet till varför det dyker upp en 10.6 som inte ger några direkta nyheter är att Steven sparar den stora nyheten till sitt inledningsanförande. Multi-Touch för OS X.

Plattan man använder släpps på MWSF 2009 och 10.6 Lion kommer att vara förinstallerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-04 20:17

Saxat från Daring Fireball:In short, if you’ve ever wished that Apple would spend more time focusing on making existing parts of the OS work better rather than adding new features, this is going to be the release for you.

Ska de redan uppdatera ett system för fullpris för att få buggfixar som borde fixats gratis?

Ursprungligen av acke:

Saxat från Daring Fireball:In short, if you’ve ever wished that Apple would spend more time focusing on making existing parts of the OS work better rather than adding new features, this is going to be the release for you.

Ska de redan uppdatera ett system för fullpris för att få buggfixar som borde fixats gratis?

Jag tillhör dom som uppskattar en sådan "förädling" (det var inte för inte som jag var kvar i 10.4.11 fram till för några dagar sedan). Men jag kan tänka mig att dom har svårt att sälja in det till fullpris.

Men kanske gör dom ett undantag denna gång? Inte gratis, men lägre pris, säg 79 dollar. Det vore helt ok.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-04 21:11
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tillhör dom som uppskattar en sådan "förädling" (det var inte för inte som jag var kvar i 10.4.11 fram till för några dagar sedan). Men jag kan tänka mig att dom har svårt att sälja in det till fullpris.

Men kanske gör dom ett undantag denna gång? Inte gratis, men lägre pris, säg 79 dollar. Det vore helt ok.

Jag med! Jag tjatar ju om att Apple ska lugna ned sig och förfina och förädla i varannan tråd.
25-30 dollar för ägare av 10.5? De får ju in de flesta pengarna på hårdvaran. Gratis vore ju otroligt bra PR. Jag tror att ju mer hårdvara den kapar desto mer desto billigare blir det.
Frågan hur många mer Mac OS X 10.5 uppdateringar de hinner med innan snöleoparden kommer ut.

Ursprungligen av acke:

25-30 dollar för ägare av 10.5?

Låter rimligt och jag såg att det är vad Gruber spekulerar i också.

Ursprungligen av acke:

De får ju in de flesta pengarna på hårdvaran.

Jag tror det aldrig har handlat om pengar när Apple sätter ett pris på själva systemet. Visst, dom får in några dollar, men 129 dollar kan aldrig vara tillräckligt för att täcka utvecklingskostnaderna, speciellt inte då många får systemet när dom köper datorn.

Hela poängen är att mjukvaran ska sälja hårdvaran, så priset är nog bara satt för att sätta någon form av värde på produkten.

Ursprungligen av acke:

Gratis vore ju otroligt bra PR.

Jo, men det känns inte riktigt Apple att de bort det helt gratis (dom gjorde ju det med 10.1, men det var ett specialfall då 10.0 inte var en färdig produkt), och något sätt kan det ge uppdateringen ett sämre värde i folks ögon. Men helt omöjligt är det förstås inte, speciellt om Apple vill få ut uppdateringen till så många som möjligt så snabbt som möjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 10:19
Ursprungligen av Adrian B:

Låter rimligt och jag såg att det är vad Gruber spekulerar i också.

Jag tror det aldrig har handlat om pengar när Apple sätter ett pris på själva systemet. Visst, dom får in några dollar, men 129 dollar kan aldrig vara tillräckligt för att täcka utvecklingskostnaderna, speciellt inte då många får systemet när dom köper datorn.

Hela poängen är att mjukvaran ska sälja hårdvaran, så priset är nog bara satt för att sätta någon form av värde på produkten.

Jo, men det känns inte riktigt Apple att de bort det helt gratis (dom gjorde ju det med 10.1, men det var ett specialfall då 10.0 inte var en färdig produkt), och något sätt kan det ge uppdateringen ett sämre värde i folks ögon. Men helt omöjligt är det förstås inte, speciellt om Apple vill få ut uppdateringen till så många som möjligt så snabbt som möjligt.

Smart skrivet, så blir det nog.

Apropå namnet, också från Daringfireball:

"But the name of this new release, which I’ve heard from several sources, fits perfectly: Snow Leopard. Like Leopard, but cooler, and adapted for a specific environment. I wouldn’t be surprised if Steve Jobs doesn’t even mention the number 10.6, and refers to the OS only by name."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-04 20:57
Ursprungligen av Leftrustle:

Apropå namnet, också från Daringfireball:

"But the name of this new release, which I’ve heard from several sources, fits perfectly: Snow Leopard. Like Leopard, but cooler, and adapted for a specific environment. I wouldn’t be surprised if Steve Jobs doesn’t even mention the number 10.6, and refers to the OS only by name."

Låter ju rätt snyggt faktiskt. Men om 64-bit saken stämmer är det ju trist för de flesta Mac mini ägare. Fast om detta har att göra med de två broarna betyder detta att Mac OS X 10.5 kommer finnas kvar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-04 22:08

Nu skriver Arstechnica att den ska vara Cocoa-only. Inte så konstigt i och för sig om den ska vara 64bit-only. Frågan är om det betyder att hela systemet är i Cocoa eller om man bara kan köra Cocoa program eller både och?

Tror på det första alternativet. Annars kommer man kunna köra bra få program. Arstechnica väger i mina ögon rätt tungt. Spännande.

Återigen är Gruber inne och "förklarar":

"The “pure Cocoa” stuff is about additional Cocoa wrappers for APIs that currently are only available in Carbon (and/or at the BSD level) — more stuff that developers can do using Objective-C APIs. It is not about dropping Carbon from the OS, which would make no sense. It’s a message for developers, not a description of Snow Leopard."

Men om den ska vara 64-bit only kommer ju man ju inte kunna köra den på en macbook?

Jag vill också ha 10.6 Tabby!

Senast redigerat 2008-06-05 06:26
Ursprungligen av henkebarn:

Men om den ska vara 64-bit only kommer ju man ju inte kunna köra den på en macbook?!

Första MacBook, med Core Duo, är 32-bit.
Men senare modeller, med Core 2 Duo, är 64-bit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-04 23:47

Vad kommer vara 32-bit only? 64-bit only verkar det väl vara. Då täcks ju i alla fall alla C2D in.

64 bit only skulle vara riktigt trist. Jag är fortfarande nöjd med med rev 1 MBP med Core Duo. Skulle vara tråkigt att inte kunna köra det nya systemet.

Senast redigerat 2008-06-05 00:19

O:-) Jaså? Det var bra nyheter, men vad innebär då detta:

Jag är inte särskilt insatt i sånt här..O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 09:14
Ursprungligen av henkebarn:

O:-) Jaså? Det var bra nyheter, men vad innebär då detta:

Jag är inte särskilt insatt i sånt här..O:-)

Det där har med hur många färger din skärm kan visa inget med processorn.

På så vis. Det var betryggande. Tack för informationen, Acke och Jesper!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 09:25
Ursprungligen av henkebarn:

På så vis. Det var betryggande. Tack för informationen, Acke och Jesper!

Gå in under äpplet och välj om den här datorn. Under processor, är det en 2:a mellan Core och Duo så är det 64bit.

Bevaka tråden