Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SquirrelFish - den nya kungen av javascriptprestanda

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Några riktigt smarta personer i WebKit-teamet har jobbat hårt med att ta fram en helt ny javascript-motor för WebKit som ger alla andra en fin spark i ändan:

WebKit’s core JavaScript engine just got a new interpreter, code-named SquirrelFish.

SquirrelFish is fast—much faster than WebKit’s previous interpreter. Check out the numbers. On the SunSpider JavaScript benchmark, SquirrelFish is 1.6 times faster than WebKit’s previous interpreter.

För den som är lite mer tekniskt lagd:

What Is SquirrelFish?
SquirrelFish is a register-based, direct-threaded, high-level bytecode engine, with a sliding register window calling convention. It lazily generates bytecodes from a syntax tree, using a simple one-pass compiler with built-in copy propagation.

Läs mer: Surfin’ Safari - Blog Archive » Announcing SquirrelFish

Utan att förstå ett ord av den tekniska förklaringen kan man ändå glädja sig åt att javascript i Safari kommer att gå mycket snabbare när SquirrelFish till slut landar i en färdig produkt. Men kanske än viktigare, javascript på iPhone - som idag kan vara rätt segt - kan får sig en välbehövlig skjuts framåt. Ännu en fin framgång för WebKit alltså.

En av huvudutvecklarna är en student i Googles fantastiska Google Summer of Code-program och han skriver lite mer om SquirrelFish här:

Summer of JavaScriptCore: SquirrelFish has landed!

Tänka sig vad Google Code of Summer gör för våra datorer och program.
Det är ett rätt unikt och fantastiskt projekt.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Tänka sig vad Google Code of Summer gör för våra datorer och program.
Det är ett rätt unikt och fantastiskt projekt.

Faktiskt! All eloge till Google för detta projekt. Jag har sett hur de har haft enorm nytta av SoC-studenternas bidrag i allt från små program som Adium till stora projekt som Drupal.

Det har det varit än mer värdefullt att dessa studenter ofta stannar kvar i projekten och bidrar även långsiktigt, utöver själva SoC-biten.

Jag undrar om man kan få loggan tryckt på en t-shirt? Jag har alltid gillat blanddjur.

Det är väl ett sådant djur som Nalle Puh skyllde på att dom letade efter när de spionerade på Kängu och Ru i Nasses stora film. Det visas lite senare i filmen någon sekund i kanten av filmrutan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-04 07:05

Verkar finnas på riktigt också.

Jovisst, men inte lika kul. Skall se om jag kan skärmdumpa barnens DVD vid tillfälle,

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-04 07:15

Det behövs en snabbare Safari. Den blir ju frånåkt som den är idag.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Det behövs en snabbare Safari. Den blir ju frånåkt som den är idag.

När det gäller javascript eller något annat? Har du några mätningar att hänvisa till?

Så vitt jag vet är kommande Firefox 3 grymt snabb, men jämfört med dagens Firefox 2 så tycker jag inte alls Safari blir frånåkt (rent subjektivt alltså).

Safari i sig blir inte snabbare det är Javascript som blir snabbare. Visserligen kommer totalupplevelsen bli snabbare.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-04 13:41

Bara min känsla när jag jämför med FF3.

Yes!!

Här är den!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 11:03

Möt SquirrelFish Extreme. 2x snabbare än SquirrelFish.

Surfin’ Safari - Blog Archive » Introducing SquirrelFish Extreme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 13:23

35% snabbare än närmsta konkurrenten V8 som sitter i Chrome.
55% snabbare än TraceMonkey som sitter i Firefox 3.1.

Källa: inside looking out Blog Archive SquirrelFish Extreme: Fastest JavaScript Engine Yet

Senast redigerat 2008-09-19 19:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 19:09

8h sedan jag skrev detta och Adrian har inte kommenterat. Han har bestämt tappat stinget...

Tillägg: Snart ett dygn nu. Kan det ha hänt någon olycka?

Senast redigerat 2008-09-20 18:03
Ursprungligen av acke:

8h sedan jag skrev detta och Adrian har inte kommenterat. Han har bestämt tappat stinget...

Tillägg: Snart ett dygn nu. Kan det ha hänt någon olycka?

Snarare en lycka i form av en liten dotter

Det kallar jag giltigt förfall. Gratulerar!

Tackar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 20:37

Stort grattis! Nå down to business, SquirrelFish Extreme!

Det är ju häftigt hur otroligt mycket utveckling som sker på detta område för tillfället. Folk med goda programmeringskunskaper verkar riktigt imponerade dom också. Det kan ju hjälpa att ta webbapplikationer till en helt ny nivå. Att det sker i öppen källkod gör ju inte saken sämre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-26 08:28

Nu efter nya hastighetsökningar i JavaScript, DOM och rendering så klarar webkit som första motor ACID3. Lite OT men jag tyckte inte vi behövde en ny tråd för detta.
Planet WebKit

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-26 13:35

Dum fråga #1 ; Kan jag tanka hem och ladda in detta i Safari?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-26 14:47
Ursprungligen av Lm:

Dum fråga #1 ; Kan jag tanka hem och ladda in detta i Safari?

Inget dumt över den frågan.
WebKit Nightly Builds

1
Bevaka tråden