Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det här med RSS

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

Jag har verkligen fått upp intresset för det här med s k RSS-flöden. Använder mig av Mail som jag anser fungerar bra. Men det skall sägas att jag inte har testat någon annan RSS-läsare. Det får mig att komma in på mina frågor:

  • Vad har andra RSS-läsare som inte Mail klarar av - finns det någon anledning att byta?

  • Jag läser även en del bloggar genom RSS. Bland annat Filip Hammars flickvän, Jennie Carlzon. Men hon har, antagligen, ställt in att bara de första orden skall skickas med RSS. Detta för att man sedan skall klicka sig vidare till hennes blogg. Kan man komma runt detta på något sätt? (glamour.se...according-to-jennie/)Det är väldigt mycket smidigare att få hela inlägg direkt i Mail.

Tack på förhand,

Oliver

Jag brukar kör Google Reader, tycker det blev för stressande att ha det i mjukvara på datorn när det dyker upp nytt hela tiden i många flöden, när jag egentligen bara vill läsa mailen

Man kan även köra Google Reader som RSS-läsare och sedan prenumerera på RSS-flöden från den tror jag. Den har även lite andra funktioner, som att du kan samla flöden i ett ämne i Google reader och sedan lägga flödet på din webbplats. Man kan visa sina flöden för andra och dela dem.
Samt att jag använder de andra Google-tjänsterna, så då är det smidigt att ha det där.

Ursprungligen av Prometheus:

Jag brukar kör Google Reader, tycker det blev för stressande att ha det i mjukvara på datorn när det dyker upp nytt hela tiden i många flöden, när jag egentligen bara vill läsa mailen

Man kan även köra Google Reader som RSS-läsare och sedan prenumerera på RSS-flöden från den tror jag. Den har även lite andra funktioner, som att du kan samla flöden i ett ämne i Google reader och sedan lägga flödet på din webbplats. Man kan visa sina flöden för andra och dela dem.
Samt att jag använder de andra Google-tjänsterna, så då är det smidigt att ha det där.

Ja, okej... Dock så störs jag inte av att få flödena presenterade i mjukvaran. Jag använder inte heller Googles tjänster speciellt mycket.

Vad tror ni om fråga 2?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-03 23:32

Använder själv Shrook som jag tycker fungerar mycket bra. Man ser de första orden precis som i mail man sedan kan man clicka på "Display page" och sidan visas inne i Shrook - mycket smidigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-04 02:02

Jag använder NetNewsWire, rätt smidigt

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-28 10:12
Ursprungligen av Spiken:

Jag använder NetNewsWire, rätt smidigt

Jag har gjort samma val. Jag föredrar ett enskilt program för RSS därför att det går snabbare och jag vill inte ha RSS vare sig i mitt e-postprogram eller i min webläsare.
Gammal vana kanske.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-04 03:23
Ursprungligen av oliverwide:

Jag läser även en del bloggar genom RSS. Bland annat Filip Hammars flickvän, Jennie Carlzon. Men hon har, antagligen, ställt in att bara de första orden skall skickas med RSS. Detta för att man sedan skall klicka sig vidare till hennes blogg. Kan man komma runt detta på något sätt? (glamour.se...according-to-jennie/)Det är väldigt mycket smidigare att få hela inlägg direkt i Mail.

Nja, alternativet skulle väl vara en RSS-läsare som ignorerar själva feeden och går direkt till källan, vilket på sitt sätt kan tyckas motverka delar av RSS-idén.

Angående Mails RSS-funktioner i jämförelse med andra läsare så kan jag nästan bara råda dig att ladda hem lite andra läsare också och testa. Smaken är ju delad, och just på den här fronten är det mycket en smaksak vad man använder.

Själv testade jag lite olika RSS-läsare en gång i tiden och fastnade vid NetNewsWire, som ju numera dessutom är gratis. Den är blixtsnabb på att dra hem populära feeds då de cachas på utvecklarnas servrar, tillåter postning till bloggar och del.icio.us direkt från feeds och är givetvis fullständigt scriptbar. Dessutom har den smarta mappar och möjlighet att prenumerera på exempelvis del.icio.us-taggar och sökmotorresultat.

Mest gillar jag nog den för att vi vuxit ihop, typ, så åter igen rådet jag gav ovan: testa dig fram tills du hittar en som du gillar och uppfyller dina behov/passar i ditt arbetsflöde.

Senast redigerat 2008-06-04 03:48
Ursprungligen av oliverwide:

Jag läser även en del bloggar genom RSS. Bland annat Filip Hammars flickvän, Jennie Carlzon. Men hon har, antagligen, ställt in att bara de första orden skall skickas med RSS. Detta för att man sedan skall klicka sig vidare till hennes blogg. Kan man komma runt detta på något sätt? Det är väldigt mycket smidigare att få hela inlägg direkt i Mail.

Jag tittade på hennes RSS-feed och den är gjord i RSS 2.0 format vilket innebär att hon kan publicera hela inlägget inkl bilder i RSS om hon ville. Men tydligen föredrar hon sidvisningar (och annonsvisningar) på bloggen istället

NetNewsWire är förkrossande överlägsen, helt sanslöst att den numera även är gratis. Alla dessa intuitiva finesser, att med en enda tangenttryckning komma vidare på olika sätt i flödet, till tabs eller Safari eller fortsättning på text eller nästa text eller "markera alla som lästa" eller "markera alla som lästa och hoppa till nästa feed"... I love it!
Oliverwide, du har inte på allvar testat RSS om du inte prövat NewNewsWire i ett par månader, jag lovar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-25 10:07

Finns det någon läsare som har funktionen att den laddar hem bilderna och lagrar lokalt för snabbare/offline visning?

Kör själv Google Reader.
Tycker fördelen med den och andra webb-baserade lösningar är att man kan nå sina prenumerationer överallt.

Jag kör med NewsFire vilken jag är mycket nöjd med. Funkar kalas!

Men för ni som har Leopard så finns det ju Times. Kostar visserligen lite kosing, men det ser hur coolt ur som helst!

Jag använder mail som RSS-läsare och det passar mig fint Jag har inte så många olika strömmar... Nu gjorde jag dock misstaget att radera en ström (ja, jag vet att det kom upp en varningsruta som sa att jag inte kunde ångra mitt val) och undrar om det inte går att börja prenumerera på den igen?
Eller är det kört? När jag har försökt att få tillbaks den strömmen så har det inte hänt någonting :S

Ursprungligen av sossatina:

...och undrar om det inte går att börja prenumerera på den igen?

Det borde inte vara några problem.

Om du berättar vilken ström det är, så kan någon kanske hjälpa dig att hitta rätt adress till prenumerationen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det borde inte vara några problem.

Om du berättar vilken ström det är, så kan någon kanske hjälpa dig att hitta rätt adress till prenumerationen.

Ok, det är
feed://englandsaret.blogg.se/index.rss
som jag har försökt lägga till, men det funkar inte alls.. Det är inte så att det kommer upp något felmeddelande som kommer upp eller så utan det helt enkelt händer ingenting alls Det känns som att datorn inte märker att jag trycker på någonting :S

1
Bevaka tråden