Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Regler för färghantering" - Hjälp!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-03 10:24

Hej,

Har nyss installerat CS3 och undrar vilka färginställningar man egentligen ska ha under ”regler för färghantering”? Jag har kollat runt i olika forum men det verkar stå olika överallt.
Någon som kan hjälpa mig en gång för alla?

Under de översta färginställningarna har jag valt Adobe RGB samt Coated FOGRA27 för CMYK (är detta rätt eller ska jag välja FOGRA39?), men därunder ska jag fylla i ”regler för färghantering” och har inte den blekaste aning om vad jag ska ha inställt.

Stort tack för hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 11:00

Det jag rekommenderar är följande.

På CMYK är det Fogra 39 som gäller, 27:an har utgått och används inte längre. Sen finns det andra Fogra39 profiler som är bättre i vissa fall. Se min hemsida.

På regler för färghantering är det lätt att gå bort sig och rent av göra så att färginställningen blir ett "virus".

Ställ in alla alternativen på att "Bevara inbäddade profiler" så att programmen använder de profilerna istället. Kryssa även i alla kryssen under så att du får reda på att profilerna är annorlunda eller saknas. Då har du chans att ta beslut på hur du ska gå vidare.

Det man absolut inte ska ställa in är att Konvertera till arbetsrymd och sen inte kryssa i frågorna. Då blir alla bilder konverterade när de öppnas och du ser aldrig vad som händer mer än att de kanske ser konstiga ut. Jag vet folk som haft det så och sen lagt ner massvis med tid att korrigera bort rödstick och annat som blivit för att färginställningen varit felaktig.

Sen kan du oftast köra på Relativ men en del bilder kräver Perceptuell, du får helt enkelt prova dig fram.

Observera att med dessa inställningar så påverkas egentligen bara nya bilder eller dokument av färginställningen eftersom det är inställt på att bevara befintliga profiler.

I Photoshop bör man även ändra visningen av informationen längst ner till vänster där det "by default" visas filstorlek. Ändra den så att den visar Profilinformation i stället.

Janne Suhr

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-03 11:55

Hej & tack för svar!

Lite följdfrågor: Ska jag använda dessa inställningar i samtliga Adobe-program jag använder, dvs Photoshop, InDesign samt Illustrator?

Om jag klickar i ”bevara inbäddade profiler” riskerar jag väl att få en massa olika inställningar iom att jag har bilder från flera olika källor/fotografer som använt olika inställningar..? Om jag istället väljer ”convert to working space” så ändras alla mina bilder till de inställningar jag valt ovan, dvs AdobeRGB & FOGRA39 vilket väl vore en fördel, eller är jag helt ute & cyklar nu?

Var hittar jag inställningen i Photoshop som ska ändras från filstorlek till profilinformation, och vad innebär denna ändring i praktiken?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 23:21

Nej, det är bättre att bibehålla bilden som den är. Varje konvertering reducerar innehållet.

Om du ställer in att programmet ska ta hänsyn till den inbäddade profilen så jobbar programmen med den profilen istället. Du ser då bilden på samma sätt som den som hade den före dig.

Ja samma inställning i alla programmen, du kan synca med Bridge. Däremot kan det vara en fördel att stänga av det i Illustrator om du ska montera in grafiken i InDesign.

Janne

1
Bevaka tråden