Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpt ny MBA, hur sparar man utrymme?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-03 08:07

Hej alla hjälpsamma!

Investera i en ny MBA, varför? jo skärmen e bättre än på macbook, musplattan och tangentbordet är också bättre, men sak samma

Jag har mekat med OS X , och det tar nu 10,5 GB på hårddisken, hur kan man spara mer utrymme? har tagit bort program jag inte använder, samt skrivare, och olika språkmanualer osv, men vad kan man göra mer? min programmapp är på 400 MB, skulle vara gött om man kunde spara 2-3 GB till tacksam för svar!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-03 09:09

Regelbundet utnyttjande av iDefrag friar ju upp en del av det fria utrymmet.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2008-06-03 11:20
Ursprungligen av mbp:

Regelbundet utnyttjande av iDefrag friar ju upp en del av det fria utrymmet.

Defrag friar inte upp nåt utrymme. Defrag flyttar endast filer så att dom ligger i ordning på hårddisken.

Så iDefrag kan du glömma.

Du kan ju eventuellt prova att göra en ominstallation och kryssa bort sådant som du inte behöver. Tror man kan få ner Leopard i ca 6GB lite beroende på vilka iLife program du vill installera.

/N

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-03 11:32
Ursprungligen av niclasc:

Defrag friar inte upp nåt utrymme. Defrag flyttar endast filer så att dom ligger i ordning på hårddisken.

Så iDefrag kan du glömma.

Du kan ju eventuellt prova att göra en ominstallation och kryssa bort sådant som du inte behöver. Tror man kan få ner Leopard i ca 6GB lite beroende på vilka iLife program du vill installera.

/N

File system fragmentation - Wikipedia, the free encyclopedia

Citat:

To summarize, factors that typically cause or facilitate fragmentation, include:

  • low free space.

  • frequent deletion, truncation or extension of files.

  • overuse of sparse files.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-03 09:16

Rensa bort PPC-koden från alla applikationspaket och rensa bort lite onödiga språk.
Xslimmer - Your Mac, on a Diet!

Om du har en standardinstallation skall du ta bort skrivardrivrutinerna. De tar upp facinerande mycket plats- 4-6 GB eller nåt. Minns inte exakt hur mycket. Sen installeras ju många språk, som det nämdes ovan.

Jag har också använd Xslimmer som rensar bort onödig kod från program.

Sidan om min MBA har jag en WD Passport. Snygg och smidig extern hårddisk på 320 GB, men det är ju en annan historia....

Lycka till med din MBA!

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Om du har en standardinstallation skall du ta bort skrivardrivrutinerna. De tar upp facinerande mycket plats- 4-6 GB eller nåt. Minns inte exakt hur mycket. Sen installeras ju många språk, som det nämdes ovan.

Jag har också använd Xslimmer som rensar bort onödig kod från program.

Sidan om min MBA har jag en WD Passport. Snygg och smidig extern hårddisk på 320 GB, men det är ju en annan historia....

Lycka till med din MBA!

Var hittar man skrivardrivrutinerna?

Ursprungligen av henkebarn:

Var hittar man skrivardrivrutinerna?

Tjena!

MBA är min första Mac, så jag jobbar fortfarande på att lära mig var jag hittar alla settings och så... Kan tyvärr inte svara på rak arm.

Vad jag gjorde var, som jag alltid gör med en ny dator, att jag blåste den ren och gjorde en egen installation. Jag har Zero förtroende för förinstallerade saker... även om det i det här fallet var Apple...

Vid ominstallationen lärde jag mig samtidigt lite smått och gott som är bra att kunna, samt specade bort en del saker som jag inte vill ha, bl a skrivardrivrutiner och lite språk.

Jag gjorde det genom att följa en guide i en tidning. Jag vet inte, men en googling avslöjar säkert hur man blir av med dem i efterhand.

Lycka till!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-06-03 14:21
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Tjena!
Vad jag gjorde var, som jag alltid gör med en ny dator, att jag blåste den ren och gjorde en egen installation. Jag har Zero förtroende för förinstallerade saker... även om det i det här fallet var Apple...

En förinstallerad Appledator är inte samma sak som en Dell dator. Det som dinns är OS X och iLife. Ingenting annat. Det är precis som om du sätter i OS X skivan och sen installerar iLife efteråt. Så för att låta lite för dryg så kastade du bort ett par timmar med att installera om OS X på din Air

För att följa topic så kan kanske det här hjälpa till? How do I delete printer drivers? - Mac Forums

Ursprungligen av nllub:

För att följa topic så kan kanske det här hjälpa till? How do I delete printer drivers? - Mac Forums

Hmm, om den guiden stämmer så hade jag bara en drivrutin installerad och det var för skrivaren på jobb. Men men, jag har gott om utrymme kvar på min macbook ändå.

Tack för hjälpen!

nja

Ursprungligen av nllub:

En förinstallerad Appledator är inte samma sak som en Dell dator. Det som dinns är OS X och iLife. Ingenting annat. Det är precis som om du sätter i OS X skivan och sen installerar iLife efteråt. Så för att låta lite för dryg så kastade du bort ett par timmar med att installera om OS X på din Air

För att följa topic så kan kanske det här hjälpa till? How do I delete printer drivers? - Mac Forums

När jag köpte min MacBook så fick jag trial versioner av office installerat, är inte säker på om det var något mer men "bara" osx och ilife var det ju inte.

Sen så skrev ju AndreeMarkefors att han lärde sig en hel del om sin nya dator genom att formatera och installera och det är ju aldrig bortkastad tid?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-03 11:40

File system - Wikipedia, the free encyclopedia

Mac OS X uses a file system that it inherited from classic Mac OS called HFS Plus. HFS Plus is a metadata-rich and case preserving file system. Due to the Unix roots of Mac OS X, Unix permissions were added to HFS Plus. Later versions of HFS Plus added journaling to prevent corruption of the file system structure and introduced a number of optimizations to the allocation algorithms in an attempt to defragment files automatically without requiring an external defragmenter.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-03 11:41

Gäller bara filer, inte det fria utrymmet.

"defragment files".

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-03 12:22

Vad heter appen som tar bort onödigt språkstöd? Den brukar fria upp 4-800 MB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-04 08:19
Ursprungligen av mjg:

Vad heter appen som tar bort onödigt språkstöd? Den brukar fria upp 4-800 MB.

Monolingual

Vassegod

Till TS: Så du bytte ut din skadade MBP till en MBA då tillslut?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-14 22:01

jag körde också en ominstallation, 3.6gb (precis under 4gb) var skrivardrivrutinerna, språkstödet va ca 100-120mb/språk, tror man kunde bocka av sisådär 10-12st om man bara valde att ha kvar svenska (fanns inte engelska i listan så förutsätter att det inte går att avinstallera).

jag körde själv minsta tänkbara program och apps som gick när jag installerade om min mba.

sparade sisådär 5-5.5gb på det.

sedan så installerade jag adobe suitcasen o lite andra program såsom sharkFX, cyberduck och toaster (ungefär allt jag har installerat o använder) som jag sedan körde igenom med Xslimmer, sparade knapp 1,8gb bara på det också och inga problem har jag stött på än efter bantningen. exempelvis så vart programmet Mail 42mb istället för 289mb.. rätt god bantning.

Om man inte använder den nya syntetiska rösten Alex kan man ta bort den och spara ungefär 670 MB.
/System/Library/Speech/Voices/Alex.SpeechVoice

1
Bevaka tråden