Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smart förvaring av MacBook på skrivbordet?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 16:59

Jag kommer att skaffa mig en stationär dator att ha som arbetshäst. Min nuvarande MacBook kommer finnas kvar som fältdator. Tanken är att använda MacBook:en som 1:a hårddisk med alla bilder, dokument mm på och sedan koppla in den med FireWire till den stationära. På så sätt har jag alltid alla filer med mig. Och nu till min fråga:
Finns det någon smart lösning för att gömma undan MacBook:en när det enbart används som extern hårddisk? Vill inte ha den liggande på skrivbordet och ta en massa plats. Någon som har några smarta ideér på en snygg och bra lösning?

Finns väl fästen som du kan montera under bordet..

Får man fråga varför du isåfall inte köper en ny extern hårddisk? Du kan ju till och med sälja din MacBook och köpa väldigt mycket utrymme. Eller tänkte du använda MacBooken då och då, kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 20:44

Jag behöver min MacBook i stort sett dagligen på resande fot.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-02 21:47

att lagra _allt_ på en bärbar är knappast en bra lösning. Låt din stationära isf gå som backup för bärbara, så gör jag... en bärbar hdd rasar många gånger innan en stationär gör det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-02 21:52

Du kan prova med ett bokställ (från tex en bokhandel eller bibliotek).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 23:53

Självklart så har jag backup på allt som körs via TimeMachine. Har varit med om två hårddiskar som rasat så jag har lärt mig min läxa, men tack för tipset. Funkar det bra att köra med locket nerfällt när datorn står i FireWire läge? Tänkter på värmen och så.

Ursprungligen av bridell:

Självklart så har jag backup på allt som körs via TimeMachine. Har varit med om två hårddiskar som rasat så jag har lärt mig min läxa, men tack för tipset. Funkar det bra att köra med locket nerfällt när datorn står i FireWire läge? Tänkter på värmen och så.

Det fungerar fint. Min MacBook Pro står ihopfälld bakom min Cinema HD 30" hela dagarna.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-03 00:36

Är väl skillnad på MacBook och MacBook Pro ?
Eller är det bara iBook/PowerBook som hade den skillnaden. Dvs PowerBook gick att köra ihopfälld, iBook gjorde det inte.

Ursprungligen av mbp:

Är väl skillnad på MacBook och MacBook Pro ?
Eller är det bara iBook/PowerBook som hade den skillnaden. Dvs PowerBook gick att köra ihopfälld, iBook gjorde det inte.

Såvitt jag minns har min kollega Belak kört sin svarta MacBook med stängt lock kopplad till en 23" Cinema HD.

Ursprungligen av mbp:

Är väl skillnad på MacBook och MacBook Pro ?
Eller är det bara iBook/PowerBook som hade den skillnaden. Dvs PowerBook gick att köra ihopfälld, iBook gjorde det inte.

I det avseendet är det inte skillnad på Macbook och Macbook Pro, nej.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-03 13:26

Jag har kört med min svarta macbook ihopfälld, och det har gått helt ok. DOCK skall man inte se på DVD-film eller motsvarande. Då jag sen öppnade den och den var tokhet. Hela tangentbordet gick inte att trycka på. Vet inte om det berodde på något annat, men bra var det inte

1
Bevaka tråden