Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken trådlös router (streama film lokalt, internet, mac samt windows)?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska köpa en trådlös router. Vad rekommenderar ni?

Tanken är att använda den för internet (naturligvis) samt att jag tänkt koppla min bärbara mac till TV:n och stereon och streama musik och film (dvdr samt xvid) genom nätverket från min stationära utan att det hackar.

Har tre datorer. En stationär PC med Windows XP utan trådlöst nätverkskort, en äldre bärbar PC med Windows XP där jag förmodar USB-sticka borde vara lämpligast. Den tredje datorn är en macbook med trådlöst nätverkskort. Vill att överföringen ska gå smidigt mellan alla tre datorerna.

Har comhem 24/1 och ytan är 80 kvm. Hört att D-link inte är så bra längre.

Tveklöste en Linksys. Jag hade Netgear tidigare, men den kraschade minst en gång per vecka. Linksys:en har inte kraschat en enda gång sedan jag köpte den för 4 månader sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 14:06

Då detta är ett macforum så rekommenderar jag en Airport Extreme såklart.

Ursprungligen av sten_anders:

Tveklöste en Linksys. Jag hade Netgear tidigare, men den kraschade minst en gång per vecka. Linksys:en har inte kraschat en enda gång sedan jag köpte den för 4 månader sedan.

Har hört mycket gott om Linksys. Vilken modell rekomenderas (för mitt syfte)? Den fungerar utan problem med överföring mellan OS X och Windows XP?

Ursprungligen av Trineo:

Då detta är ett macforum så rekommenderar jag en Airport Extreme såklart.

Hade jag haft pengarna hade jag inte tvekat en sekund 1.695,00 kr är dock lite väl mycket. Maxgränsen är 1000 kr men hellre närmare 500 kr.

Jag har en Linksys WRT54GL och kör den både mot Mac och mot PC och det fungerar alldeles utmärkt.

474 kr på prisjakt.nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 15:36

Alla routrar funkar med OSX och XP förutom nåt konstigt junk... detta då det enbart handlar om att skyffla nätverkstrafik och inte kolla vilken sorts trafik det handlar om.

När det kommer till Linksys så beror det på om du vill kunna slänga in en linux kärna i den eller bara köra den på det medföljande os:et. Bara surfa in på din normala ÅF´s sida och checka läget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 15:48

Testa D-link 655. Gb nät och Pre-N. FUngerar klockrent.

Ursprungligen av sten_anders:

Jag har en Linksys WRT54GL och kör den både mot Mac och mot PC och det fungerar alldeles utmärkt.

474 kr på prisjakt.nu

Hört den modellen ska vara bra även om den börjar bli lite gammal (vilket ifs ger bra pris). Täcker den mina behov med att streama film och musik?

Ursprungligen av zocord:

Testa D-link 655. Gb nät och Pre-N. FUngerar klockrent.

Är som sagt skeptisk till D-link. Har haft en trådbunden D-link 804(?) som gått felfritt ca 5 år men har två kompisar som haft problem med sina nya trådlösa D-link trots det var olika modeller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 21:11

Ja D-link har väl inte världens bästa rykte. Men deras nya serie, där 655 ingår är väldigt stabil.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 10:51

Har också hört att 655 skall funka bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-04 18:16

655:an är mycket bra.

Jag fick utslag av blotta namnet d-link tidigare eftersom alla deras produkter utan undantag var värdelöst skräp. Dom har tydligen skärpt sig för 655:an är den bästa router jag nånsin haft. WRT54GL kommer inte ens i närheten med sin klena prestanda och långsamma 11g-nät.

655 verkar bra men spräcker tyvärr budgeten på ca 1000 kr med god marginal. Bästa priset på prisjakt inkl frakt är 1028 och sedan tillkommer trådlöst nätverkskort (802.11n kompatibelt nätverkskort som är dyrare) och ev en USB-variant till den bärbara.

Lutar år WRT54GL eftersom den tydligen lär uppfylla behoven jag har nu (stream, internet samt är stabil). Tydlien ska man kunna lägga in DD-WRT eller Tomato som gör den bättre.

1
Bevaka tråden