Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fylla i info i ett PDF-formulär för utskrift..

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle ta och fylla i ett pdf-formulär och sedan skriva ut det, men jag begriper inte hur? Kan inte skriva i fälten..?
Har försökt i Preview och i Acrobat CS3.

Någon som vet råd?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-02 09:35

Acrobat Reader

Skulle du kunna vara lite mer specifik?
Jag har Acrobat Professional och jag lyckas ändå inte.
Är det någon inställning jag missat eller måste det till ett helt annat program?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-02 10:16

Adobe Reader heter den visst nuförtiden, kan fylla i formulär.
Adobe - Adobe Reader Download - All versions

Men kanske är det så att ditt fomulär inte är ifyllbart.

Det är rätt underligt, för de sa per telefon att jag skulle fylla i i datorn och skriva ut.. och alla andra pdf-formulär jag har sparat kan jag fylla i..surt

Jag tror att allt beror på ett missförstånd - detta är inte en sådan PDF som du kan fylla i i datorn. Vad som sägs i telefoner är ofta grallimatias - ingenting att fästa sig vid. Dom som sitter på andra sidan linjen vet oftast inte ett smack - detta gäller nästan alla samtal till organisationer och företag. Dom chansar och babblar. Eller så missuppfattade du vad dom sa om att skriva och printa och ordningen etc... Fakta är att du inte kan fylla i det i datorn (elektroniskt). That's it.

Ursprungligen av klarabara:

Det är rätt underligt, för de sa per telefon att jag skulle fylla i i datorn och skriva ut..

Nu har jag hamnat i samma sits igen. Jag har också kollat att jag har rätt att fylla i formuläret. Detta fungerar varken i Reader, Acrobat Pro, Safari eller Preview. I preview skulle man behöva göra egna rutor ovanpå existerande rutor, extra-jobb då det rör sig om väldigt många rutor..

Hur kan jag fylla i det här digitalt?

Verkar konstigt, Acrobat Pro bör klara av det. Kan du skicka en kopia på formuläret eller på något sätt göra det tillgängligt så kan jag testa (om det nu inte är något hemligt förståss)?

Många formulär är ju inte konstruerade för att fyllas i elektroniskt, utan avsedda att skrivas ut på papper. Men brukar ända kallas "elektroniskt formulär" då det ju kan laddas ner över internet...

Om inte Acrobat Pro fixar biffen så är det inte ett elektroniskt ifyllbart formulär - oavsett vad dom säger.

Om nu acrobat-pro ska fixa biffen, hur görs det normalt sett? När jag nu gör det får jag fram allt det här och det blir inte lättare ändå.. annars när jag har fyllt i formulär för hyresavtal till exempel har jag bara kunna klicka på fälten och fylla i, redan i Preview? Utan problem? Kollade info-panelen från en fil som funkar o en som inte alls gör det..

bifogar filen o screenshots för att förklara bättre..

Kolla rättigheterna på dokumentet (jag menar dels i Finder, men viktigare, inuti Acrobat Pro, någonstans i Arkiv-menyn). Eventuellt har något pucko ställt in att även om det finns formulär-fält, så får man inte ändra på filen.

Senast redigerat 2009-10-23 08:44

"Answer the questions in capital letters with a black or blue ballpoint pen." - står det i dokumentet. Detta är uppenbarligen en PDF som man inte kan fylla i elektroniskt - oavsett vilket program man använder.
Det är bara vissa PDF'er som man kan fylla i elektroniskt - som t.ex. hyresavtalet du nämner - det avgör den som tillverkar PDF'en. Denna är det meningen att man ska skriva ut på papper och fylla i med penna - det står så i alla fall. Jag kan inte tolka det på annat sätt.

Det står ju ingenstans (vad jag kan se) att formuläret öht är avsett att fyllas i elektroniskt. Tvärtom:

Ursprungligen av Delta Lloyd:

Answer the questions in capital letters with a black or blue ballpoint pen.

Öppna i Illustrator eller Acrobats skrivmaskinsläge för att fylla i ändå. Eller skriv ut, fyll i med en sån där avlång sak med spets i ena änden, scanna...

Äh, Zimmerman hann före...

Ursprungligen av johan_tanying:

...//...
Öppna i Illustrator eller Acrobats skrivmaskinsläge för att fylla i ändå. Eller skriv ut, fyll i med en sån där avlång sak med spets i ena änden, scanna...

...//...

Eller, använd den funktion som finns i Acrobat 9 Professional som konverterar till ett formulär automatiskt
YouTube - Forms in Acrobat

Sant.. jag borde ha läst det. En människa på företaget som bad mig fylla i det elektroniskt och maila tillbaka.. Tack så mycket för den snabba hjälpen!

ps. Zimmerman. Så sant så.. även 2008 sa de sådant. Man vill ju gärna tro att saker ska gå så lätt. Särskilt när de säger så och det faktiskt rent tekniskt borde fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-23 00:37

öppna den i illustrator och fyll i den sid för sida?

Om man verkligen sitter fast och inte KAN skriva ut den och sedan skanna in den för att kunna maila - så kan man ju öppna PDF'en i Photoshop och fylla i den (få har Illustrator). man bör dock slå ihop alla hundra lagren och spara den som en jpg när man är klar:-).

Ursprungligen av Zimmerman:

Om man verkligen sitter fast och inte KAN skriva ut den och sedan skanna in den för att kunna maila - så kan man ju öppna PDF'en i Photoshop och fylla i den (få har Illustrator). man bör dock slå ihop alla hundra lagren och spara den som en jpg när man är klar:-).

Eller ringa å fråga vadfan det är för fel på företaget som ger så dåliga instruktioner

Nej, nej...man ska aldrig ringa - dom som sitter på andra sidan linan vet inte ett smack och har inga svar alls. Jag har helt slutat kommunicera via telefon när det gäller kontakt med företag och instutioner. Sedan mååånga år. Att "ringa" om något är ju rena stenåldern. Att hamna i en telefonkö är under min värdighet. Man ska ALDRIG ringa. Aldrig. Glöm att det finns telefoner. Få ett bättre liv.

Ursprungligen av PeeMaN:

Eller ringa å fråga vadfan det är för fel på företaget som ger så dåliga instruktioner

Det finns alltid undantagsfall. I det här fallet låter jag det falla, har inte tid att ringa tillbaka jag måste skriva ut det här, fylla i det o gå till posten med det..2009

Mattias, det var ju precis så jag ville att det skulle gå! Men när du klickar på edit, så finns inte det i min vy? Bara close form edit..? Kan fortfarande inte klicka någonstans för att inget av fälten har blivit markerade med svart som i klippet?

(har inte förhandlat med min skrivare om att skriva ut det ännu....

Tittar man på din skärmdump så verkar de första fälten som blivit Formfields vara "gender" kryssrutorna. Hos mig så blir hela kalaset Formfields där det ska vara [Edit: ser att acrobat missat några, men 85-90% är korrekt...]. Underligt...
Trycker jag på Close Form Editing får jag fylla i det jag förväntar mig.
Skickar PDFen jag konverterat till dig i ett direktmess.

Wow! (ett stort sådant!)

Kanske PDFPen Pro kan vara ngt, man kan klottra rätt bra på PDF:er

PDFpenPro: Advanced PDF Editing Software for Mac OS X

Det hade ju vart så jävla tyket, fyllt i den med en ritbräda (Wacom) ELEKTRONISKT, med sin egen spretiga handstil och sedan MAILAT ("ELEK.. ni fattar") tillbaka till dem.

Maoahahahaha ! Evil!

1
Bevaka tråden