Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med hårddiskbyte i iMac G5

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-25 20:29

hej.. Tänkte kolla med er som kan. jag har en iMac G5, PowerMac8,2, 2 GHz min fråga är hur stor hårddisk kan jag sätta i den??

just nu har jag en 250gb hårddisk som precis har crashat så jag är i behov av en ny.. vart köper jag dom billigast??

tack på förhand

Det är SATA-diskar som gäller i iMac G5 så max är för tillfället 1TB.

För bästa pris; kolla SATA-diskar på prisjakt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-25 22:44

okej. men är du säker på att min gamla dator klarar en sådan stor hårddisk?? tänkte köpa en 500gb. typ denna Macoteket - Hitachi 7K500 500GB Serial ATA 2 skulle den funka i min imac???

vad är det jag ska hålla mest koll på nu när jag ska köpa en hårddisk så att det inte blir fel sen??

tack för ditt svar

Senast redigerat 2008-05-26 13:27
Ursprungligen av ceda:

okej. men är du säker på att min gamla dator klarar en sådan stor hårddisk??

Ja, det är helt säkert.

Ursprungligen av ceda:

tänkte köpa en 500gb. typ denna Macoteket - Hitachi 7K500 500GB Serial ATA 2 skulle den funka i min imac???

Ja, den funkar. Men 949+moms är ju inte direkt billigt. Det går att hitta diskar som är flera hundralappar billigare. Kolla Prisjakt

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-27 15:33

okej tack.. jag köpte en samsung 500gb hårddisk som det står att den ska funka till osx, fast nu är det så att när jag satt in hårddisken i datorn och försöker starta upp från leopard skivan så funkar det inte, jag har iof en extern cd spelare eftersom min interna är sönder.

är det någon som vet hur jag ska göra?? funkar det inte att köra med extern? eller har jag gjort något fel??

när jag startar allt så kommer den gråa bakgrunden upp med äpplet sen börjar fläktarna gå som fan och det händer inget.

snälla hjälp mig om ni kan

Din externa CD - är det USB eller Firewire?

PowerPC-Macar kan inte boota från USB-hårddiskar - det är möjligt att detta gäller för CD-spelare också.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-27 15:55

det är en firewire cd spelare. jag har en firewire hårddisk också, går det lägga in eller starta leopard från den? och isåna fall hur göra jag det??

jag är tacksam för all hjälp jag kan få..

Om det är Firewire så ska det funka att starta från den.

Håll ner C-tangenten när du startar datorn, så ska den boota från CDn.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-27 16:13

men det har inte funkat när jag provat med det. det kommer bara upp en grå bakgrund med äpplet, sen går fläktarna igång. och startar jag utan att hålla inne c så kommer det upp massa text. jag vet inte vad jag ska göra...

"...en massa text". Vilken text?

Är du säker på att du har kopplat in den nya hårddisken rätt? Kablarna sitter i ordentligt?

Ett tips kan vara att nollställa PRAM först: Återställa PRAM och NVRAM

Och kolla sen om det funkar med C.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-28 16:25

jag har kollat 3 gånger så att hårddisken sitter rätt. jag har även provat att återställa PRAM och NVRAM och detta funkar inte. jag börjar tro att det är något annat fel än än hårddisken. texten jag menade har jag tagit en bild på och lägger upp bilden på flickr och länkar den..

bilden på all text. DSC02143 on Flickr - Photo Sharing!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-28 21:07

det är väl Kernel panic jag har råkat ut för. Och när jag har tittat runt lite här på 99.se så har jag läst om andra som har har/haft liknande problem skillnaden är väl att dom kan starta upp från skiva osv men det kan ju inte jag. jag får bara upp en grå bild med äpplet, ibland är det grå backrund med en mapp med ett frågetecken i och ibland så kommer den här Kernel panic texten upp. varje gång så går fläktarna upp i högfart sen händer inget det bara står och brummar.

jag blir inte klok på min dator. detta börjar gå mitt på nerverna, jag vet inte vad jag ska göra...

någon som kan hjälpa mig??

Senast redigerat 2008-05-28 22:36

- Finns det någon risk att du råkat pilla på något annat än hårddisken när du monterade den i datorn?

- Försöker du starta med en original Mac OS X skiva i din externa Firewire läsare?

- Kan du starta med din externa Firewire läsare på andra datorer eller på denna dator innan du bytte hårddisk?

- Har du ändrat på något annat än hårddiskbytet?

- Hur gick din tidigare hårddisk-krasch till? Kan det vara så att det egentligen var något annan än disken som gått sönder?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-29 17:54

Koppla ur HD och prov starta från install skivan.
Se om den beter sig lika dant.

Det är förlängd garanti på nätdelen på den modellen vanligt fel.

B.D

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-01 23:25
Ursprungligen av bodahl:

Det är förlängd garanti på nätdelen på den modellen vanligt fel.

B.D

aa den den hade jag strul med för 2år sedan och fick den utbyt. kändes väldigt skönt att den gick på den förlängda garantin eftersom jag aldrig köpte till apple care. där lärde jag mig en läxa och nästa gång är det jag som köper till det:D

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-01 23:23

nu har jag fått igång min imac. det var precis som du skev björnström det var något annat som var sönder, mitt ena minne hade pajat ihop. kom på det av misstag tog ut båda mina minnen och sen när jag skulle sätta i dom så råkade jag inte sätta i det som var sönder ordentligt så då startade datorn precis som den skulle. så jag köpte en hårddisk i onödan, men nu har jag 500gb istället för 250

tack för hjälpen allihop. känns skönt att amatörer som jag kan gå in här och fråga när det är något som strular.. så tack så hemsk mycket.

nu tänkte jag bara fråga en sak till när jag ni proffsen redan svarat, nu när mitt minne är sönder så behöver jag ju nytt, den är ruskigt seg med bara 512. så min fråga är vilket minne ska jag köpa?? tänkte mig detta först Macoteket - DDR SDRAM PC3200 / 400MHz, 1GB men sen såg jag detta som verkar bättre Macoteket - DDR2 SDRAM PC4200 / 533MHz, 1GB min fråga är kan jag ha det sist nämnda minnet i min imac G5 utan isight?? eller klarar den bara det första??

eller kan jag till och med kanske ha detta? Macoteket - DDR2 SDRAM PC4200 / 533MHz, 2GB hur mycket minne klarar min dator av egentligen?

tacksam för svar

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-06 06:18

någon som kan hjälpa mig med att hitta ett bra och billigt minne på 1gb till min imac g5 innan isight??

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-06 16:51

Köpte mina på Kjell Co. Kostade några hundringar.
Funkade hur bra som helst även med Leopard.

B.D

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-20 19:59

okej. jag beställde ett minne på macoteket och passade på att köpa lite andra saker. tack för den lilla hjälpen jag fick.

1
Bevaka tråden