Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett gäng frågor om Mediaspelare

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är på väg att hiva ut min HTPC och skaffa mig en Macmin och köra HTMAC istället. Grejjen är att jag inte spelat något mer än enstaka Quicktime-klipp i Mac OS X än, vilket gör att jag har lite frågor.

Jag kör i första hand x.264 i 1080P eller 720P. Klarar en Macmini att köra det förstnämna utan att frame-droppa?

Vilket program bör man använda för att spela upp .mkv. Och behöver jag installera codecs i systemet som man behöver på PC?
Jag har några riktigt sjysst codecs i PCn som kodar av x.264 med hjälp av både processor och grafik-kort, det kanske finns något liknande till Mac OS X?

Har Macmini inbyggd digitalutgång eller behöver jag ett externt ljudkort för att mata ut det?
Och vilket är isåfall att föredra?

Ni hajjar. Briefa in mig på det jag behöver veta nu!

Klarar en mini x.264 i 1080P?

Jag rekommenderar dig att installera Perian, som ser till att du kan hantera fler filtyper.

Mac Minis olika portar och in- och utgångar kan du läsa om på Apples hemsida.

VLC är en bra mediaspelare i mina ögon med funktioner som att till exempel spela upp DVD-ripar (Video_TS-mappar, etc) och i stort sett vilket filformat som helst, men om den möter dina krav vet jag inte. Om du ser filmer från hårddisk är Front Row schysst, med Perian installerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-01 08:05

Jag slår ett slag för XBMC till OS X; Porting XBMC to OS X

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-01 08:37

Man kan ha jättekul med en Mac mini dock inte så roligt att spela upp 1080p material.

Jag rekommenderar att du köper en Tvix, jag har en själv och är grymt nöjd!

Lite mer info hittar du här:
http://www.canman.se/

  • Medlem
  • 2008-06-01 11:21

jag köpte en mac mini som mediacenter igår faktiskt efter att ha sålt min fruktansvärda vista htpc.

en c2d 1.83ghz pallar precis 720p mkvs, 1080p har jag inte ens testat men det lär inte funka.

dock så har jag ett problem, och det är att mkv med undertexter funkar inte i frontrow sen leopard av någon förbannad anledning. tydligen har problemet existerat i nästan ett år, men verkar inte vara löst än.

jag har kört en mac mini tidigare, och missade helt att under tiden jag sysslat med annan skit så har denna buggen dykt upp, så det var ju lite utav ett antiklimax.

xbmc kan spela mkv med undertexter på minin, och gör det dessutom lite effektivare, och tydligen ska coreplayer vara ännu bättre. problemet är att jag vill använda frontrow..

det var nära jag köpte en popcorn hour istället, men även om minin är något klen så ångrar jag inte det. är man van vid mac så är det jäkligt najs när det integrerar så fint med vartannat osv.

men som sagt, undertexterna ställer till det. antagligen kommer jag få sitta och remuxa mkverna utan textning så länge tills det kommer en lösning.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-01 12:16
Ursprungligen av deez:

dock så har jag ett problem, och det är att mkv med undertexter funkar inte i frontrow sen leopard av någon förbannad anledning. tydligen har problemet existerat i nästan ett år, men verkar inte vara löst än.

Det är det som är så skönt med Tvix att man slipper böka. Bara starta den och trycka igång en .mkv fil. Eller vad man nu har kodat sina semesterfilmer i för format

  • Medlem
  • 2008-06-01 14:37

ja, tills folk börjar koda med något nytt format/profil så att hårdvaruspelarna inte funkar längre.. som tex [email protected] h264 och popcorn hour..

hursomhelst, jag sitter och testar lite nu på min mini.. och det verkar som att hårddisken är mer problemet än processorn.. har testat fyra olika 720p mkv nu och processorn toppar inte en enda gång.. däremot verkar det som att disken inte riktigt hänger med, vilket märks ännu tydligare om man tex laddar ner något samtidigit som man spelar film.

Altså grejjen är att det känns som en Macmini borde klara en x.264 i 1080P. Jag har en AMD XP 4200+ som NÄSTAN klarar att köra det... Det känns som att 1,83an borde bräcka den processorn....

Ingen som kan ge lite clarification på det här ämnet?
Jag sitter fortfarande och väntar på ett vettigt svar, så att jag kan kasta ut min gamla PC-burk!

Det handlar mer om codecs än om ren cpu kraft. Min MacBook pro 2.33Ghz med 3GB ram klarar inte att spela upp MKV i 720p ryckfritt med vare sig perian eller VLC.
Perian klarar dessutom inte att skicka ut AC3 ljudet till förstärkaren på rätt sätt vilket ifos vlc klarar.
Den enda jag hittat som fungerar tilfredställande är mplayer extended. Den klarar undertextet och helt ryckfritt utan att utnyttja cpu'n alls. Dessutom kör den ut ac3 ljudet utan problem till min 5.1 reciever. Jag har inte testat på Minin ännu men jag är rätt säker på att den klarar mkv fint också.
Edit, inte ens Media player extended går ryckfritt. Efter ett par minuter hackar det i den med. I Windows XP fungerar det dock strålande på samma maskin. AC3 fungerar, det rycker inte etc etc.
Om du kan tänka dig att ev köra XP så är en Mac mini helrätt

Senast redigerat 2008-10-04 13:56

Plex är helt rätt!
VLC hackar
M Player Extended hackar
Perian med Quicktime hackar
Plex flyter på nya macbook

Haha, glömt den här tråden HELT. Efter mycket övervägande tog jag en chansning på Macmini. Bästa jag gjort. En fin setup med Perian gör att den kan skicka ut AC-3 helt utan problem. För DVD kör jag altså Frontrow, För ALLT ANNAT kör jag XBMC som är hur bra som helst och jag har ännu inte upplevt en enda framdrop i varesig 720 eller 1080P.

1
Bevaka tråden