Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook Air är het och långsam

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-01 00:32

Har haft min MBA i snart två månader och är i stort sett väldigt nöjd. En sak som jag dock stör mig på är att den börjar sega efter en stunds användning, speciellt när jag kollar film, och speciellt i Front Row. Efter 10-15 min börjar filmerna hacka så pass att det inte går och titta. Detta händer även när jag har alla andra applikationer avstängda.
Datorn ska väl ändå klara av och spela upp film?

Någon som har några tips?

Låter som den blir för varm och går ned i hastighet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-01 09:35

Det skulle kunna vara något för fläkten snurrar på som fan på min. Kan man göra något åt det?

Kan det vara så att du tittar på film som kräver stor processorkraft och därav blir datorn varm? Typ HD film och liknande.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-01 12:00

Vanliga Divx filmer.

Även när jag surfar och kollar på något strömmande, eller spelar flashspel börjar dom sega efter tag.

Väldigt frustrerande när man har en så pass ny dator.

Tror fortfarande den överhettas. Inte så konstigt kanske då det inte finns mycket plats i den för kylflänsar och fläktar.

Håller dock med om att en helt ny dator inte ska bete sig på detta viset. Jag skulle ringt Apple.

Vad använder du för codec vet att det kan vara problem ifall man använder divx egna i 10.5. Det som jag rekommenderar är Perian, Perian - The swiss-army knife of QuickTime® components .

Det kan vara så att du också måste avinstallera den gamla codecen men testa med perian först bara annars kolla i mappen /Library/Quicktime/ ifall det finns något som heter divx eller liknande.

Jag har dessa i min Quicktime-mapp:

Perian.component
Flip4Mac WMV Import.component
Flip4Mac WMV Export.component
Flip4Mac WMV Advanced.component
ClosedCaptionImporter.component
AppleMPEG2Codec.component
AppleIntermediateCodec.component
AC3MovieImport.component

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-01 12:21

du har nog nått skit i din dator, för jag kan nämligen köra 720p utan problem på min mba, både på den interna skärmen och på extern skärm.

jag kör med vlc och x264 komprimerat i 720p, 1080p är för tungt..

Senast redigerat 2008-06-01 12:56
Ursprungligen av tim-:

du har nog nått skit i din dator, för jag kan nämligen köra 720p utan problem på min mba, både på den interna skärmen och på extern skärm.

jag kör med vlc och x264 komprimerat i 720p, 1080p är för tungt..

Klarar inte MBA 1080p?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-01 13:40

nej det gör den inte, cpun/grafikkortet är för klent. processorn orkar inte med att göra jobbet själv och grafikkortet klarar inte/stödjer inte att bearbeta filmen.. tyvärr.. men men vad ska man med 1080p till på en skärm som är 1280x800..

kort o gott får du hålla dig til 720p, iaf om du kör x264 komprimerat.. har inte provat att köra bluray skivor till den då jag enbart har en intern bluray spelare i servern som får sköta den typen av jobb..

Ursprungligen av tim-:

...vad ska man med 1080p till på en skärm som är 1280x800..

Man vill väl kunna koppla den till sin 40" full-HD-TV... eller?

Det stämmer som de säger ovan att 1080p är för mycket begärt för MBA.

Eller... det kanske det inte är, men MBA klarar inte att spela upp det. Mitt personliga krav var 720p, vilket man får säga att den klarar. Jag kan också uppleva att vissa filmer kan tappa frames en bit in i filmen- 40 minuter eller så, men sen återhämtar datorn sig och jag har inte tänkt så mycket på det.

En belastningsanalys av 720p när man studerar CPU användning visar att gränsen ligger någonstans där. För det mesta snittar CPUn 40-50% men det kommer toppar då och då. Men så är ju filmerna också kodade så: en average rate med toppar upp till en viss gräns.

Jag tror det finns 720p material som MBA slukar utan problem, sen finns det filmer som är encodade med högre settings som gör att man stöter på gränsen för vad MBA klarar. Det hade varit fint om MBA tog ALLT 720p material utan att knysta, men överlag anser jag att den klarar 720p bra. Det är ytterst sällan jag tappar frames när jag bara kör på datorn.

Vet inte om det lilla klivet upp till 1.8 CPUn kan göra skillnaden?

MVH

a

Jag har lite av samma problem. Men mitt problem kom efter att jag installerat Warcraft III, eller måhända att jag flyttat över den största delen av hårddisken till Macen (vill inte ha kvar Windows, hur gör man då?).

Nu har jag samma problem, och kan inte spela enkla flashspel utan hack och slowdowns. Programmen körs långsammare och den är ineffektivare. Detta hände väldigt plötsligt. Det började med att Macen tog väldigt lång tid på sig att starta, trodde att den hade gått sönder först.

Jag tänkte också att det kunde vara nåt skit, men jag kan inte få anti-virusprogram att fungera (testade Clamxav). När den frågar om jag vill installera, och jag trycker på installera, så stängs den mer och finito..
Har också problem med att jag inte kan ladda ner saker via program (itunes fungerar) kan det vara inställningsproblem?

Tack på förhand!

1
Bevaka tråden