Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder på Extern HD men titta i IPhoto

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man ha bilderna på en extern HD men använda iPhoto för att redigera bilderna och titta på dom?

Hur gör man?

Picasa är så bra, i PC, när man kan ha bilderna på en extern HD men använda Picasa för att redigera och visa bilderna, iPhoto är ju suveränt men hittar inte hur man ska göra för att inte uppta macens HD för att förvara bilderna?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-01 10:24

Flytta iPhotos bibliotek dit du vill ha det. OBS! Stäng iPhoto först! Biblioteket ligger i Bilder-mappen om ingen annan flyttat det förut. När du sedan startar iPhoto så kommer det inte att hitta biblioteket och du får då upp en dialog där du letar upp det i Finder. Klart!

Du kan också i inställningarna i iPhoto ändra så att programmet inte kopierar filer till biblioteket. Det kan vara så att ifall man ändrar på filerna i iPhoto att den skapar en lokal kopia som ändrad(?).

ranas metod funkar också, du kan även göra så att du har två bibliotek ifall du vill ha tillgång till vissa saker utan den externa. Starta iPhoto medan du håller ner alt-knappen och kan då sätta upp flera iPhoto-bibliotek.

Notera att om du har bilder på en extern HD och denna inte är inkopplad när du startar iPhoto, så kommer iPhoto (6) att säga att den inte hittar bilden och ockupera all CPU för att leta efter den (blir "not responding" i Activity Monitor).
Jag tycker det är ok att den visar med ett utropstecken att originalet inte finns tillgängligt, men varför skall den bli non-responding? Det gör det i princip oanvändbart för att lagra valda delar utanför huvudhårddisken (man kunde ju ha velat ha vissa original på DVD, t ex, och sätta in den skivan just när man är sugen på att editera just de bilderna).

Dessutom har jag inte hittat något vettigt sätt att flytta originalen från sin externa plats till något nytt ställe.

Jag fattar verkligen inte hur utvecklarna har tänkt när det gäller möjligheten att klicka ur "copy files to iPhoto Library folder when adding to library".

Edit: Såg just att Picasa skall komma för mac någon gång under året. Väldigt skönt, iPhoto är den absolut svagaste punkten i min setup hemma och Picasa är verkligen toppen, nästan så att det är värt att dra igång PC:n bara för det.

1
Bevaka tråden