Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Word tar längre tid att starta från dockan

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Mac Book Air 1,8 och i den senaste word. En sak som förvånar mig och som jag undrar om man kan fixa är: om jag startar word via dock så tar det nära en minut innan det är helt öppnat och man kan börja jobba. Startar jag däremot genom att klicka på ett worddokument så öppnar sig word på 5 sekunder. Varför denna skillnad? Och är det nån som vet om det går att greja så att uppstarten från dock blir lika snabb?

Micke

Det låter på din beskrivning som om Word redan är igång när du öppnar dokumentet. Förutsatt att aliaset i Dock pekar på programmet borde de tar ungefär lika lång tid. Men när det gäller Office 2008 verkar Microsoft ha hackat sönder så mycket att det mycket väl kan vara konstigheter i programmet.

Jag vet inte hur mycket du kan om Mac OS X, men det är annars möjligt att du stängt genom att klicka på den röda pastillen. Då stänger du bara det öppna dokumentet. Programmet i sig är då fortfarande igång, men utan dokument. Det ser du på markeringen vid sidan av Word i Dock och att menyn finns kvar. Bara för att kolla. Visst ser du till att Word är helt avstängt innan du provar att öppna ett dokument?

Tack för ditt svar Marcus! Men, nä ... jag har inte glömt stänga ner programmet. Skillnaden i tid är detsamma. Och jag har inte knappat ner fönstret etc ... Ingen stor sak men lite märklig.

  • Medlem
  • 2008-05-31 09:59

Jag måste hålla med Marcus. Är du helt säker på att Word inte är igång? Det räcker inte med att stänga ett fönster för att avsluta.

Annars har du en mycket märklig dator.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-05-31 12:43
Ursprungligen av Baron:

Jag måste hålla med Marcus. Är du helt säker på att Word inte är igång? Det räcker inte med att stänga ett fönster för att avsluta.

Precis. Detta är ju en av huvudskiljnaderna (finns detta ord?) mellan Mac OS (X) och Windows: om stängandet av sista fönstret även avslutar programmet eller inte.

Har stängt av programmet, startat upp tagit tid. ca 1 min. Sen har jag stängt av programmet (inte bara fönstret) och så startar jag upp igen genom att klicka på ett worddokument och då tar det ca 10 sek. Promiss.

  • Medlem
  • 2008-05-31 23:39

Första gången jag startar Word 2004 tar det 15 sekunder. Näst agång tar det 8 sekunder oavsett på vilket sätt. Det verkar vara nåt annat fel.

Jag testar på en MBP Core Duo 2,16 med 2 GB ram.

Har stängt av programmet, startat upp tagit tid. ca 1 min. Sen har jag stängt av programmet (inte bara fönstret) och så startar jag upp igen genom att klicka på ett worddokument och då tar det ca 10 sek. Promiss.

  • Medlem
  • 2008-05-31 23:49

Jag tror dig. Men eftersom det tar mig 15 sekunder första gången och sedan 8 sekuner oberoende av sätt att starta på gissar jag att du har nåt fel nånstans.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-01 13:17
Ursprungligen av Baron:

Jag tror dig. Men eftersom det tar mig 15 sekunder första gången och sedan 8 sekuner oberoende av sätt att starta på gissar jag att du har nåt fel nånstans.

Det är tänkt att fungera så. Vad som händer första gången man startar programmet är att det laddas i minnet men när man stänger programmet stannar det i minnet så länge tills ett annat program behöver minnet. Starta om programmet går mycket fortare då.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det är tänkt att fungera så. Vad som händer första gången man startar programmet är att det laddas i minnet men när man stänger programmet stannar det i minnet så länge tills ett annat program behöver minnet. Starta om programmet går mycket fortare då.

//Rob

Yep detta stämmer helt. Har man tex inte haft igång firefox först tar det några sekunder att starta den. Har man dock stängt av firefox och sen klickat för att öppna igen så tar det mindre än en sekund för att öppna det.

Jag sitter på en iMac G5 1.6 med 2 GB och får runt 40 sekunder vid första uppstart, oavsett tillvägagångsätt, sedan runt fyra sekunder, oavsett tilvägagångssätt.

Det som tar tid första gången är helt klart något med fonterna och i och med att återkommande har lång uppstartstid via så kan det föreligga problem med dem som inte slår igenom när du öppnar ett specifikt dokument.

Låter helt sinnessjukt. På min C2D 2,0 GHz, 2Gb RAM-PC med XP tar det kanske 0,1 sekunder att öppna Word första gången och 0,02 sekunder andra gången.

Har förvisso städat ganska hårt i XP...

Ursprungligen av Gilbert 2:

Låter helt sinnessjukt. På min C2D 2,0 GHz, 2Gb RAM-PC med XP tar det kanske 0,1 sekunder att öppna Word första gången och 0,02 sekunder andra gången.

Har förvisso städat ganska hårt i XP...

Microsoft tog bort en kodrad i Windowsversionen av Office:

IF OPERATING SYSTEM = MAC OS X
SET DELAY = 30
  • Medlem
  • 2008-06-01 15:43
Ursprungligen av Björnström:

Microsoft tog bort en kodrad i Windowsversionen av Office:

IF OPERATING SYSTEM = MAC OS X
SET DELAY = 30

Ja, i övrigt är koden identisk...

  • Medlem
  • 2008-06-01 15:43

Jo, det kan jag gott tänka mig, men jag syftade på att det tar en minut att starta programmet. Det kan inte vara meningen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-01 16:14

Första gången man startar Word - första gången efter en omstart eller att en tid förflytt - så tar det tid - t.ex. alla tysnitt ska WYSWYG'as.
Om man då startar från docken och sedan stänger ner och startar från ett dokument - för att jämföra - så kommer startskillnaden att vara markant. Kan det ha gått till så?

För mig tar det 20 sekunder att kicka igång Word första gången. Efter det tar det 3 sekunder oavsett hur jag startar det. Efter en tid - jag vet inte hur länge - så raderas tydligen cachefilen (som tar 20 sekunder att skapa) och det tar 20 sekunder igen. Detta säger lite om MS kapacitet att skriva till OSX-plattformen.

1
Bevaka tråden