Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OM-funktionen i Excel

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Någon som kan med OM-funktionen i Excel? Vill veta hur man får så att när ett värde är lika med eller högre det som krävs så ska det stå G. Och när värdet är mindre än det som krävs ska det stå IG.

Exempel:
Har man 50% eller mer så får man godkänt. Per har 59% rätt på ett prov, alltså ska det stå G på honom, och detta G ska inte skrivas in, utan man ska använda OM-funktionen.

Hur gör jag?

=OM(G4>=50;"G";"IG")

G4 är cellen vi testar, >= betyder "större än eller lika med" och sen väljer du önskat värde. Om cellformat är procent så skriver du 0,5 här, alltså 50%. Efter det första semikolonet skriver du vad cellvärdet blir om resultatet är sant, citationstecken ska användas eftersom det ska vara text i cellen. Efter det andra semikolonet skriver du vad cellvärdet ska bli om resultatet är falskt.

Tack för hjälpen!

Vet du också vilken funktion jag ska använda för att få fram antal G och antal IG?

Låt oss säga att du har alla procenter i kolumn G, och har om-formeln i kolumn H.
Då vill vi alltså räkna hur många "G" respektive hur många "IG" det finns i kolumn H.
Då använder du följande formel:

=ANTAL.OM(H3:H24;"G") för att räkna alla "G" i kolumn H på raderna 3 till 24.
=ANTAL.OM(H3:H24;"IG") för att räkna alla "IG" i kolumn H på raderna 3 till 24.

Första parametern (H3:H24) är vilket område du vill räkna från. Detta kan Excel hjälpa dig med, när du har skrivit den första parentesen kan du helt enkelt markera dom celler du vill räkna på. Sedan ett semikolon följt av andra argumentet, som är det värde du letar efter.

Ah...tack! Guld värt! Utan att låta tjatig men har ett sista problem:(
Jag vill räkna ut medelpoäng och minsta poäng, och då ska den inte räkna med de kolumner det står 0 i, alltså där det inte finns något resultat.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-31 03:08
Ursprungligen av granholm:

Ah...tack! Guld värt! Utan att låta tjatig men har ett sista problem:(
Jag vill räkna ut medelpoäng och minsta poäng, och då ska den inte räkna med de kolumner det står 0 i, alltså där det inte finns något resultat.

Fulfix: ta bort nollan, då skippar Excel automatiskt den raden.

1
Bevaka tråden