Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac-uppgradering från OS 9.2 till OS X

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-30 20:06

Jag funderar på att uppgradera min blå imac 350 mhz från OS 9.2 till OS X. RAM-minnet e på 192 men hårddisken bara 7 GB. Så jag kanske inte får in10.3 utan måste nöja mej med 10.2. Jag vill kunna köra den gamla 9.2 oxå. Behövs skilda partitioner? Jag har förstått att man bör installera en universal-version, alltså inte en maskin-specifik version, exempelvis för emac.

Är det nån som har någon kommentar till detta? Jag behöver mer RAM-minne förstås. Jag tänker mest på den lilla hårddisken. Just nu har jag 4 GB ledigt.

Kloka förslag?:">

Tråkigt tips kanske, men om du vill köra OS X så kan en ny dator va bra.. 10.2 på en 350mhz kommer gå olidligt långsamt..

Jag har haft en iMac 400 192/10 som kört 10.3. Visst var det inte lika snabbt som på en ny Mac, men med Camino gick det rätt bra att surfa. Din iMac är lite långsammare, men det borde inte göra alltför stor skillnad. Det jag främst skulle rekommendera är mer minne, annars får hårddisken mycket att göra. 4 GB går bra om du gör en anpassad installation och väljer så lite som möjligt, men du borde försöka ha mer utrymme.

10.3 kommer att gå, men räkna inte med några underverk.

Jag har under mycket lång tid ( från 2001 till i våras) kört med 10.2 på en 500 MHz iMac G3. Fungarar riktigt bra, men jag vill minnas att det inte längre går att komma åt uppdateringarna som en gång i tiden låg ute på apples automatiska uppdateringssite.

För att få flyt i maskinen behöver du åtminstone 350 Meg RAM (helst 500 M RAM) och lite mer hårddisk. OS9 fungerar riktigt bra både i boot-läge och under OS 10.2. Har också en 350MHz-burk som tuggar på med 10.2. Lite seg som surfdator är den, om websidorna innehåller mycket grafiskt tjafs.

Notervärt är att det inte går att (jag lyckades i alla fall inte) få in de senaste versionerna av Java/javascript i 10.2 och Safari, Firefox mm, vilket gör att många websidor blir felaktigt uppritade. Det kan därför vara vits att kolla upp upp om det finns andra webläsare som går att köra i 10.2.

Mitt användningsområde för 500:an var CAD, och för 350MHz-burken var det kontorsprogram och lite Filemaker som snurrade flitigast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 21:53

Låt den vara kvar i Mac OS 9.2! Det är inte värt det, du kommer att få en chock när du ser hur långsamt det kommer att gå. Det är bara entusiaster och självplågare som installerar Mac OS X på en sådan gammal dator.

Med mer minne (använd bara PC100 eller PC133) kan den faktiskt fungera hyggligt bra. Satsa på att uppgradera den till 512 MB eller mer. Det borde inte vara alltför dyrt att hitta begagnade minneskort som fungerar.

Mac OS X är inte alltför krävande på processorn. Huruvida 350 MHz G3 räcker till beror mer på vad du använder den till, inte OS-version. Förvänta dig inte att nya Flash-filmer på Youtube fungerar bra, men det gör de inte heller om du kör OS 9. Visst kan vissa saker gå segt. Men de kommer inte att gå nämnvärt snabbare för att du kör OS 9. I princip allt du kan göra i OS 9 kan du med tillräckligt mycket och snabbt minne även göra i OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-31 08:47
Ursprungligen av Marcus K:

Men de kommer inte att gå nämnvärt snabbare för att du kör OS 9.

Här går våra åsikter isär rätt rejält.
Allt kommer gå snabbare i Mac OS 9, enda problemet är väl webbläsare men där kanske iCab kommer till räddningen. Trust me, jag gillar inte Mac OS 9 (eller gamla datorer) men i det här fallet gör man bäst i att stanna kvar i Mac OS 9.

Ursprungligen av acke:

Här går våra åsikter isär rätt rejält.
Allt kommer gå snabbare i Mac OS 9, enda problemet är väl webbläsare men där kanske iCab kommer till räddningen. Trust me, jag gillar inte Mac OS 9 (eller gamla datorer) men i det här fallet gör man bäst i att stanna kvar i Mac OS 9.

Den grafiska användarytan i OS 9 är snabbare. Det gör att man lätt uppfattar datorn som snabbare i OS 9. Men datorn i sig är inte snabbare bara för att det går några millisekunder kortare tid att byta mellan menyer. På grund av bättre processhantering, minneshantering, tidsdelad till skillnad från samverkande multikörning osv gör att datorn till och med kan komma att utföra uppgifter snabbare i OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-31 10:44
Ursprungligen av Marcus K:

Den grafiska användarytan i OS 9 är snabbare. Det gör att man lätt uppfattar datorn som snabbare i OS 9. Men datorn i sig är inte snabbare bara för att det går några millisekunder kortare tid att byta mellan menyer. På grund av bättre processhantering, minneshantering, tidsdelad till skillnad från samverkande multikörning osv gör att datorn till och med kan komma att utföra uppgifter snabbare i OS X.

Jag vet allt det där. Man det ändrar inte det faktumet att det är en 350Mhz G3 med (antagligen) ett 16MB ATI kort.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-31 10:15

10.3 och installera programmet Shadowkiller. Då blir grafiken inte så tung längre.

> Jag funderar på att uppgradera min blå imac 350 mhz från OS 9.2 till OS X.

Vilka funktioner är det du i första hand är ute efter?

Nya program? I så fall blir du besviken eftersom nya program alltför ofta kräver OS 10.4 eller nyare.

Att ansluta äldre utrustning (scanners, kamera mm) kan gå bra, men det är inte alltid leverantörerna låter dig hitta drivrutiner för os 10.2.

Den största fördelen som jag upplevt, är att OS10.2 är mycket driftstabilare än OS 9.

I vilket fall som helst: Välj 10.3 (panter) före 10.2 (jaguar). 10.2 är långsamt i jämförelse, och det finns betydligt fler program som klarar 10.3 jämfört med 10.2. Se bara till att uppdatera till 10.3.9 (sista).

Låt den annars gå som retro-maskin för gamla OS9 (och 7 och 8)-spel- Skaffa en ny eller nygammal maskin för OS X...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-31 16:20

Nejnejnej. En iMac 350 MHz behöver inte alls strypas med gamla programvaror. Ni glömmer bort att nyare Mac OS X-versioner alltid har varit snabbare än föregående, förutom Leopard som blev långsammare.

Herregud, 10.2? 10.4 har jag kört länge på en 400 MHz och iMac 233 MHz t.o.m. Det går otroligt bra. På 350 MHz är det absolut inga problem – det är en mycket kompetent maskin fortfarande, förutom avsaknaden av FW. Kör 10.4!
Mac OS 9 går jättebra att köra i Classic eller nativt. Egen partition är meningslöst - det går jättebra ändå.

Hårddisken är lätt att byta ut på en 350. Det är en helt vanlig IDE 3,5" och det är bara att ta bort nåt metallhölje och byta. Jag bytte den till en 120 GB (högsta möjliga) och jag körde nog med 512 MB RAM vilket räckte långt (det var ju precis nyligen bara som 1 GB blev standard i nya modeller).
Det är dock inga problem att köra med 7 GB HD och så lågt som 256 MB RAM. Den 233 MHz jag nämner ovan tror jag hade 4 GB HD och 128 MB RAM! Det var bara kanske 400 MB ledigt när allt var på plats i den, men det gick ändå riktigt bra använda den till allt som behövdes. Mail, surf, skriva, etc, etc. Och 350:n körde jag ljudprogram och InDesign och Dreamweaver och allt möjligt på ända fram till för 1-2 år sedan.

Underskatta inte gamla datorer.

Jag kan bara instämma i att 10.2 går som sirap jämfört med 10.3, några eventuella utrymmesskäl är inte hållbara.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-01 08:58

Tack för alla kommentarer!! Få nu se vad jag gör.

1
Bevaka tråden