Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ladda ned till en nätverkshårddisk fjärransluten?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 18:04

Antag att man är ute i världen med sin Macbook Air och vill ladda ned någonting stort från nätet som till exempel kanske bara finns där tillfälligt. Hårddiskutrymmet räcker inte och man har förövrigt bara 1 Mbit-uppkoppling där man är så man ansluter till Time-Capsule som är hemma och ansluten med 100Mbit och laddar ned det dit. Då går dataströmmen tyvärr Internet-Macbook Air-Time Capsule och man begränsas alltså av uppladdningshastigheten hos sin temporära uppkoppling. Är en teknik som tillåter att man bara styr informationen med 1 Mbit och kommer upp i närmare 100Mbit Internet-Time Capsule principiellt omöjlig? Förstår ni frågan liksom...?

Edit: Är det någon styrinformation som måste vara fullkomligt synkad och inte kan skickas över nätet pga svarstider och dylikt. Jag menar, "styrinformationen" om det nu finns någon sådan borde ju knappast ta lika stor bandbredd som den den "viktiga" informationen. Då borde det ju bli en viss vinst hur som helst.

Senast redigerat 2008-05-29 18:19
  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-05-30 07:50

Ja du loggar in på en burk med ssh och kör dina kommandon där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 08:49

Jo, jag vet. Då är det ju den lokala burken som laddar ned på vanligt sätt. Det är det jag undrar om det går att undvika.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-05-30 20:07

om du loggar in på en burk hemma så går ju datan direkt till din disk hemma

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 21:19

OJ, ja "lokala" var väl fel ord. Jag menade burken som står hemma. Det ska inte vara någon burk hemma. Vad jag undrar är om det är principiellt möjligt om det går att med 1 Mbit styra en mycket större dataström, låt säga 10 Mbit direkt till TC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 23:21

så vitt jag förstår är det i teorin möjligt... dock krävs det att man ändrar TC:ns firmware. HITTAR man väl en ny firmware som passar processor bland annat så vettefan om man inte ger upp fler funktioner än man får. Det tog ju apples tekniker ett tag att få originalfirmware att fungera ok med alla extrafunktioner som AEBS hade att erbjuda. Lätt är det nog inte.

1
Bevaka tråden