Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bootcamp OCH VMWare, Parallels eller CrossOver?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 20:01

Hej! Jag har precis köpt min första mac, och jag tänkte nu installera window på en partition för att kunna köra lite apps som bara finns för Windows och undrar nu vad som är bäst. Jag använder min dator för att göra 3Dgrafik (Maya), vilket innebär att jag vill kunna använda all kraft i ett OS när jag så vill, när jag renderar, vilket Bootcamp då passar sig bäst till, om jag förstått det hela rätt, men jag vill också kunna använda mig av nått annat program för att enkelt kunna växla och köra windowsprogram utan att behöva boota om i enbart windowsläge. Jag funderar på att installera Vista på windowspartitionen för att kunna få nytta av mina 10 gig RAM på bästa möjliga sätt (Vid renderingar)

Vad är då bäst i kombination med Bootcamp? Läste här på forumet om nånsom körde Bootcamptillsammans med WMware. Är det bästa alternativet eller är det att föredra att köra Parallels, eller kanske tillochmed CrossOver?

Undrar även om Vista är det bästa alternativet för att få ut all kräm ur burken om jag renderar i windows, eller om det finns fördelar med att installera XP istället?
Är det sant att bootcamp inte stöder x64? Jag vill kunna använda mina 10 gig RAM till fullo

Tacksam för svar!

Senast redigerat 2008-05-30 20:15

Bootcamp är som du säger bästa alternativet. Jag kör parallels för att få snabb access till min PC partition. Men då gör jag inga avancerade saker. Det handlar om att ändra i lite excel-dokument, köra lite enkla bokföringsprogram och sådär. Och det fungerar den till. Ska du syssla med "kraftigare" program skulle jag nog inte rekommendera det.

Bootcamp är såpass mycket snabbare och bättre att det är värt rebooten i de fallen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-01 00:38

Det här vet du säkert men det bästa vore väl att köra Maya på Mac OS X i så fall. Du kanske bara har en Windows-licens men annars så finns det ju till Mac OS X så om det är aktuellt att du till exempel kan övertala jobbet att ge dig en sån licens så är det kanske att föredra?

  • Oregistrerad
  • 2008-06-01 17:56

BootCamp supportar officiellt inte 64 bitars windows xp, men det hindrar inte dig att köra det ändå.

Jag gissar att du har en MacPro, i så fall kan du installera en ny disk och köra windows från den, boota bara från din windows xp 64 bit skiva.

Har du en iMac så måste du köra bootcamp och partitionera upp din hårddisk så du kan installera windows. I ditt fall är det ju ganska viktigt att få native support för grafikkort, om du vill göra lite fina preview renderingar Det finns drivrutiner på ATI (AMD) och Nvidia för windows xp 64 utan problem.

1
Bevaka tråden