Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbt internet - långsam filöverföring

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 13:27

Installerade AirPort Extreme igår. Själva surfandet går i princip lika snabbt över hela lägenheten - trots att bredbandskollen visar på stora skillnader beroende på om min PowerBook (g-standard) är nära eller långt ifrån Airporten. Signalstyrkan i menyraden visar fullt eller nästa fullt överallt i lägenheten.

Så till problemet: Det är stor skillnad i hastighet när jag laddar ner filer från nätet eller när jag kopplar upp mig mot den hårddisk jag kopplat till airporten via usb. Då går det mycket långsammare beroende på avståndet till Airporten.

Vad beror detta på och finns det något att göra åt saken?

Dessutom: Om jag vill använda hårddisken med kabel vid större överföringar. Krävs det då att jag rycker ur usb-kopplingen till AirPort Extreme eller finns det något annat sätt? I nuläget lägger inte HD:n upp sig på skrivbordet om jag sätter i firewire800-kabeln och fortfarande har usb-koppligen till APE kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 13:33

Den kan nog bara använda ett interface åt gången... USB eller FW.
Prova däremot vad som händer om du kör Ethernet kabel till din extreme istället wifi.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 13:43

tack. dock förstår jag inte riktigt vad du menar med "Prova däremot vad som händer om du kör Ethernet kabel till din extreme istället wifi.". ska jag koppla Ethernet mellan extreme och dator för att nå hårddisken den vägen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 13:53

Hur snabbt internet har du? 802.11g maxar väl ur kring 20-25Mbit och sådana hastigheter klarar Airdisken, dvs då får du ca 20-25Mbit från Airdisken. Låt oss säga att du går längre bort så att den trådlösa hastigheten faller till 15Mbit. Om du har en 10Mbit uppkoppling så ryms denna i dessa 15Mbit medan Airdiskens maxhastighet inte ryms. Airdisken påverkas, internet gör det inte.

Om båda hastigheterna hela tiden mättar de trådlösa hastigheterna vet jag inte vad det är för fel, tyvärr.

Edit: Sorry, missade det du skrev om bredbandskollen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 14:09

tack. jag förstår resonemanget. uppkoppligen är adsl24. airporten är ju n-standard och borde inte vara problemet. ligger det istället på datorn (som har 802.11g)? Hur gör jag för att den trådlösa hastigheten inte ska falla?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 14:33

att airporten har n gör inte så mycket nytta då klienten gör med g och då blir nätverket g istället.

Det jag menar är att koppla med nätverkskabel till extreme för att utesluta det trådlösa... bra ställe att börja felsökningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 14:44

Precis, vad blir hastigheten enligt bredbandskollen med datorn ansluten via lan-kabel till airporten? En adsl24-uppkoppling kan ju variera mellan typ 12 Mbit i värsta fall och 24Mbit i bästa fall.

Edit: Och precis som Trineo sa blir hastigheten 54Mbit (läs <25Mbit) när du har ett 802.11g-kort i datorn.

Och jag har märkt att indikatorn för signalstyrkan inte alltid är att lite på. Om jag har några väggar i mellan så kan den visa fullt fastän min hastighet är decimerad. Den kan också fluktuera mellan 4 streck och 0-1 märken med några i samma situation.

Senast redigerat 2008-05-30 14:58
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 14:55

således är det g som gäller tills jag köper ny dator. fråga dock: jag har även en äldre express (g) som jag i nuläget anslutit till nätverket för att köra ut musiken i stereon. kommer den att bestämma hastigheten i alla fall om extremen och dator är n? jag har den alltså inte konfig som fjärr för att öka räckvidden (vad gäller i så fall för hastighet?

ang nätverkskabeln. om det funkar innebär det alltså att jag skickar informationen mellan dator och HD med ethernetkabel via extremen, om jag förstår dig rätt. hur står sig en sådan lösning hastighetsmässigt jmf med firewire800?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 15:01

jag tänker inte rent hastighetsmässigt utan jag tänker på att du kanske vill ha disken ansluten med USB till extreme och ändå ha bra hastighet till disken från datorn ibland men inte jämnt. att prova med kabel är inte en ersättning utan ett steg i felsökningen.

1
Bevaka tråden