Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windowspartition borta vid överflyttning till ny dator?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag flyttade över alla filer från en Mac till en annan med Apples flyttassisten. Skrivbordet på den nya Macen ser likadant ut som på den gamla. Det enda som inte funkar är att Windowshårddiskikonen inte följde med och att Windowspartitionen nu är borta. Windows- och Bootcamp-filerna tycks finnas i en mapp som heter "Filer från". Hur kan jag göra för att slippa installera allting igen? Räcker det med att jag skapar en Windows-partition på nytt? Är det någon som har varit med om samma sak när ni flyttat över era filer från en Mac till en annan med flyttassistenten? Hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 15:01

Du kan väl annars alltid göra en skivavbild av den gamla partitionen och återställa på en nyskapad windowspartition...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 16:05
Ursprungligen av sodemus:

Du kan väl annars alltid göra en skivavbild av den gamla partitionen

Med vilket program då? Under Mac OS X eller i Windows? Kan vara bra att veta.

  • Oregistrerad
  • 2008-06-01 17:59
Ursprungligen av acke:

Med vilket program då? Under Mac OS X eller i Windows? Kan vara bra att veta.

Det borde du kunna göra med skivverktyg (OSX såklart). Skapa en .DMG fil. Tänk på att du måste ha plats nånstans o spara den. Du kan inte "läsa från gamla mac, och skriva till nya" utan du måste mellanlagra filen först. Lättast är att göra det via en extern disk (USB typ) så slipper du kopiera allt via nätverket, kan ta en stund om du har många gig windows.

Det går nog inte, eftersom jag lämnade in den gamla datorn till ÅF.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-01 21:42

Tänkte på det, hur följer filsystemet med? Om det är ntfs så måste väl Ian fixa läs och skrivstöd för ntfs till mac os x först? De välfungerande lösningar för det jag sett har kostat lite pengar.

  • Oregistrerad
  • 2008-06-05 12:42

Nej. Du vill inte läsa filsystemet, du vill läsa disken "raw". Då kan du läsa vilket filsystem som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-09 12:19
Ursprungligen av studiox:

Nej. Du vill inte läsa filsystemet, du vill läsa disken "raw". Då kan du läsa vilket filsystem som helst.

Hur funkar det med storleken då? Kan man göra en till exempel göra en avbild på en 120 GB hårddisk och "återskapa" den på en 200GB hårddisk utan att en massa utrymme blir outnyttjat?

Edit: t.ex. med Carbon Copy Cloner...?

Senast redigerat 2008-06-09 12:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 13:08

Oooo, spännande, jag kollar. Tack

1
Bevaka tråden