Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta från amerikanskt till svenskt tangentbord på MacBook

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,
jag har en macbook med engelsk tangentbord och undrar därför om det finns något sätt att kanske ersätta vissa tangenter och få med ÖÄÅ.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-29 18:42

isf. får man byta hela topcaset.... eller sätta fast klisterlappar.

Senast redigerat 2008-06-01 23:07

är det svårt att byta hela topcaset och hur menar du med klistmärke ?

Ursprungligen av Flurre:

är det svårt att byta hela topcaset och hur menar du med klistmärke ?

För att byta tangentbord måste du byta hela topcase (överdelen) på datorn och endast en auktoriserad tekniker får utföra jobbet. Dvs du måste lämna in den hos närmaste AASP och det kommer säkert kosta ett par tusen kronor.

AASP får inte sälja topcase som reservdel så du kan inte få tag på topcaset utan att få det installerat.

Klistermärke: fysiska klisterlappar eller gnuggisar på tangenterna.

Man kan ju också ansluta ett externt, svenskt tangentbord.

Eller gå en riktig, gammaldags skrivmaskinskurs och lära dig korrekt fingersättning. Då kan tangenterna vara helt blanka!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-06-01 22:44

Tänk på att amerikanskt tangentbord har en tangent mindre än svenskt tangentbord. Kanske inget mastigt problem, men jag har för mig det är <> man inte kan skriva direkt med ett US-tgb i "SV-läge".

Ursprungligen av bollman:

Tänk på att amerikanskt tangentbord har en tangent mindre än svenskt tangentbord. Kanske inget mastigt problem, men jag har för mig det är <> man inte kan skriva direkt med ett US-tgb i "SV-läge".

Normalt lägger sig <> på tangenten till vänster om 1. Alternativt till vänster om backsteg.

Det är ju bara att skaffa de tangenter som skiljer sej och sedan byta dem individuellt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-06 19:49

Lyckas man hitta ett beggat topcase kan man alltid lägga ett par timmar på att byta knapparna själv. Bytte mina igår

Ursprungligen av Zajber:

Lyckas man hitta ett beggat topcase kan man alltid lägga ett par timmar på att byta knapparna själv. Bytte mina igår.

Nice, är det Blackbook knappar du satt på en vit macbook? Ser snyggt ut.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-06 21:01

Eller så väntar du tills topcasen spricker.

//Rob

Ursprungligen av Zajber:

Lyckas man hitta ett beggat topcase kan man alltid lägga ett par timmar på att byta knapparna själv. Bytte mina igår

Ett par timmar ?!...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-06 22:46

Japp, det är från en blackbook topcase som jag fick av en kompis.
Det tog sjukt lång tid att byta alla tangenter, man måste vara ganska försiktig så man inte bryter av några av hållarna till knapparna.
Min F9 tangent gick sönder så den sitter med superlim, lite trögare än dom andra, Ska försöka fixa en ny tangent.

Ursprungligen av Zajber:

Japp, det är från en blackbook topcase som jag fick av en kompis.
Det tog sjukt lång tid att byta alla tangenter, man måste vara ganska försiktig så man inte bryter av några av hållarna till knapparna.
Min F9 tangent gick sönder så den sitter med superlim, lite trögare än dom andra, Ska försöka fixa en ny tangent.

Hur plockar du bort tangenterna ?!

Om en pajjade, varför använder du inte bygeln från en av de vita tangenterna ?!

YouTube - How to replace a Key on an APPLE MACBOOK keyboard topcase

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-12 21:52
Ursprungligen av SkrotNisse:

Hur plockar du bort tangenterna ?!

Om en pajjade, varför använder du inte bygeln från en av de vita tangenterna ?!

YouTube - How to replace a Key on an APPLE MACBOOK keyboard topcase

plockade loss dom med en liten skeuvmejsel.
det är knappen som har gått sönder inte bygeln som håller knappen.

Powerbookmedic.com

Köpte ett amerikansk bord från powerbookmedic.com. Tog två dagar med UPS och kostade sammanlagt drygt 700 kr, inklusive frakt. Seda bytte jag top caset och ersatte å,ä,ö och >< tangenterna.

Repverkstan skulle ha 850 kr bara för att se vad som var fel (trots att jag sa att det var klickknappen som var paj) och 1500 till för hårdvara/arbete. (Jag har Ingen garanti kvar alltså.)

Dessutom satte jag dit ett nyare Santa Rosa bord, så jag fick start/stop-knapparna för iTunes, dashboard och Exposé.

Guld.

1
Bevaka tråden