Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk via Firewire 800 segar ned datorn?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft min iMac i snart en vecka och sen första dagen har den strulat. har bytt minnen och haft mig för att felsöka. Igår blev jag ombedd att ta ur min externa hårddisk för att se ifall det var den som strulade.
Jag kopplade ur hårddisken och helt plötsligt verkar det som om alla problemen är borta.
Hårddisken fungerade alldeles utmärkt till min gamla dator.
Den är inkopplad via Firewire 800. Det är en MyBook Studio Edition 1TB.
Kan det vara något fel på kortet i datorn eller är det hårddisken som strular?

Tack på förhand!

Låter spontant som porten i datorn. Men för säkerhets skull bör du nog göra backup på din externa disk...

Brukar ju vara så att antingen fungerar externa enheter eller så säger dom Poff! när något går fel. Min externa 2,5" FW/USB2-disk gjorde just detta pga kortslutning eller nåt annat fel inne i hårddiskkabinettet. Datorn och dess FW-port klarade sig, liksom hårddisken i sig.

Prova med en annan disk i FW-porten och/eller din gamla disk via USB2.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-28 09:06

Jag har två MyBook Studio Edition 500TB, jag är inte imponerad hur dom uppför sig.

Jag hade varit mycket imponerad om jag bara fått klappa en 500-terabytesdisk på utsidan...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-28 10:29

Eh.. lite trött där.. 2 st 500GB ska det ju vara.:">

Håll ner "Äpple" + "s" medan du bootar upp, kolla om det står "Lucent" (Agere) som FW-kontroller. Om det gör det, kolla in;

Apple Agere - Google-sökning

Ursprungligen av Gilbert 2:

Håll ner "Äpple" + "s" medan du bootar upp, kolla om det står "Lucent" (Agere) som FW-kontroller. Om det gör det, kolla in;

Apple Agere - Google-sökning

Hittar hur mycket som helst som säger att det är fel på deras kort de stoppar i. Men inga lösningar...

1
Bevaka tråden