Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela in dataskärm?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte höra om det går att spela in vad som händer på dataskärmen på ett proffsigt sätt.
Som exempel: Företag som demar sina pluggar i videos gör det ju på ett grymt sätt.
Finns det något dedikerat program?

(Bifråga: Går det att koppla upp en fjärrsession mot en kompis för att hjälpa denne med typ FL studio?)

Mvh Axel

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-29 14:39

Jag körde ju ett program för screen capture när jag gjorde mina livetutorials. Finns lösningar för alla prisklasser, beror helt på hur seriöst det ska vara

Fast de företag som gör riktigt grymma videor brukar väl oftast använda en extern videoinspelare som dom kör rakt ut från skärmkabeln, svårt att köra något som är krävande och spela in video i nån vettig framerate samtidigt på samma dator.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-05-29 14:43

Har fisslat lite med Captivate på jobbet, ett ganska smidigt program: Adobe - Captivate CS3 : Educational Discounts for Students and Academic Use

Grymt, tack så mycket!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-29 14:54

NEJ! CAPTIVATE ÄR HEMSKT!

Har gjort ett antal utbildningsfilmer på jobbet med captivate, och det är fan inte roligt.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-05-29 14:54

Ok, förlåt

Här används FRAPS show fps, record video game movies, screen capture software ganska ofta.. möjligtvis att det är begränast till spel (directx/opengl) och sånt, kolla.

Har också kikat på dessa för att kunna ta även andra bildkällor än datorn, som Arete nämnde: Products | Epiphan Systems Finns billigare lösningar men jag var inne på att ha nåt externt usb/firewire.

Camtasia vet jag används mycket för tutorials o dyl.

SnapzProX verkar vara standard på OS X, mer eller mindre. Men du vill ha Windows antar jag (eftersom du nämner FL Studio)?

Sen finns det en del hysteriskt dyra lösningar precis som Arete skriver, men du kanske inte behöver spela in biometriska data samtidigt?

Fjärrsessioner finns det ett par olika varianter av, Windows Remote Desktop tex. Sök på "screen sharing" så hittar du massa alternativ. (Jag kör som sagt OS X, så jag har ingen koll på vad som är bra i Windows-världen.)

Skall läsa lite mer om remote desktop. På jobbet brukar admin hjälpa mig med något windowsprogram som hackar. Inte optimalt med andra ord. Söka screensharing, uppfattat! Tack!

En billig (gratis) variant är CamStudio - Free Screen Recording Software

Tack deadbeat . Camstudio var enkelt och passar perfa!! Synd bara att när man spelar in fullskärm så hackar filen lite. Kanske går att fila till lite så det blir bättre?

Nu var det väldigt länge sen jag använde den, men nog finns det lite olika codecs och olika videoformat (bl.a. Flash?) att prova med?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-30 01:34

Camstudio måste jag testa

Det jag körde förr hette visst "screen movie studio", funkade helt ok. Om man inte reggar det får man dock en liten gul ruta på filmerna där det står att det är en oreggad version.

Mm skall testa med annan codec!

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-05-30 10:59

Ett populärt gratis program för fjärrstyrning av datorer (på M$) är VNC.

M v h

Danne

Camtasia funkar kanon. Jag gjorde några tutorials i Adobe Premiere etc för ett par år sedan. Bara att publicera som en websida sedan. Eller på skiva.

/RtMI

Vad sägs om isquint?

1
Bevaka tråden