Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telefonsvararprogram?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För några månader såg jag ett program som bl.a. funkar som telefonsvarare, en slags växel, vidarekoppling, man kunde spela in telefonsamtal osv. Med programmet skulle man köpa en särskild telefon tror jag.

Nu sitter jag med IP-telefoni och har fått för mig att det borde finnas något sätt att dra sladden till datorn och sen vidare till telefonen från datorn och ha ett program som detta.

Känner någon till om det ö.h.t. finns något sådant?

Red: Jag hittade PhoneValet: Your Personal Telephone Assistant (som är programmet jag såg för ett tag sen) men fattar inte riktigt hur det funkar, dvs hur hårdvaran (telefon, dator, modem) ska kopplas ihop....

Senast redigerat 2008-05-29 09:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 11:08
Ursprungligen av Falutjorven:

…men fattar inte riktigt hur det funkar, dvs hur hårdvaran (telefon, dator, modem) ska kopplas ihop....

Falutjorven,

Du kopplar enklast den adapter, "Parliant USB telephone adapter"...

…som följer med PhoneValet Message Center till din IP-telefondosa, samt till ledig USB-port i din Mac.

Således:

IP-telefondosa <- Telefonsladd -> Parliant USB telephone adapter <- USB-kabel -> Mac

Men,

Eftersom du ju dessutom vill ha din vanliga telefon ansluten till din IP-telefondosa, måste du först koppla en splitter till IP-telefondosan, i vilken du sedan kopplar både telefonen och Parliant USB telephone adapter.

Lycka till,

- Torkel

Senast redigerat 2008-05-29 11:21

Hej o tack f svar.

Men jag tyvärr lika förbryllad ändå....

Jag har BBB som ISP och telefonleverantör.

Från vägguttaget (telefon) har jag bara en vanlig telefonplugg utan splitter. Kabeln från den går rakt in i BBB:s modem (som jag tror egentligen är en kombination av ett bryggat modem och en router?). På baksidan av modemet går en ethernetkabel rakt in i Macen och en annan till telefonen (som är en vanlig apparat köpt hos Kjell & Co och inte speciellt gjord för IP-telefoni eller nåt).

Jag vet inte ens vad du menar med IP-telefondosa....:tveksam:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 14:28

Falutjorven,

Telefonsladden till USB-adaptern från Parliant skall in i det uttag (i BBB:s modem) som du nu har din "vanliga telefon" inkopplad i.

Men,

För att du samtidigt skall kunna ha den vanliga telefonen inkopplad mot modemet, måste du ha en splitter/förgreningskontakt. Ingen avancerad grej, utan endast en sådan här kontakt, typ:

Förgrening modul RJ11

Tror dock (enligt Parliants hemsida) att en dylik splitter/förgreningskontakt följer med då man köper just en PhoneValet Message Center

Lycka till,

- Torkel

1
Bevaka tråden