Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bootcamp eller köpa en billig PC för cross plattform InDesign?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För en av mina kunder arbetar jag i InDesign CS2 med dokument som min kund, i PC-miljö, sammanställer till en tidning. Själv arbetar jag i CS3 och OSX Leopard 10.5.3. När jag ska öppna och redigera CS2-dokumenten från kunden får jag alltid felmeddelande om typsnitt. Min kund har bara en liten del av sina typsnitt som OpenType. Vad är bästa lösningen för att kunna jobba snabbt och smidigt med deras dokument?

A) Köpa en mkt billig PC som jag installerar deras multi-licens-CS2 och typsnitt på?

B) Köpa Windows (vilken version?), använda Bootcamp och i övrigt som ovan?

Ärligt talat: vilket lär orsaka minst tidsödande problem?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-28 22:58

Parallels istället för Bootcamp. Att starta om datorn varje gång man behöver byta plattform låter inte så kul.

Parallels 3.0 och Windows XP på min iMac med Leopard är ett robust multiverktyg.

Du behöver vare sig BootCamp eller en billig PC!

Mac OS X i sig stödjer Windows TrueType-fonter, vilket kanske inte räcker

MEN, alla Adobe-program stödjer OCKSÅ Windows PostScript-teckensnitt! Installera Windows-teckensnitten i Fonts-mappen i InDesign-Mappen så kommer du att kunna använda dem, helt utan konvertering, och med exakt samma återgivning som i Windows (InDesigns textmotor är helt plattformsoberoende)

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du behöver vare sig BootCamp eller en billig PC!

Mac OS X i sig stödjer Windows TrueType-fonter, vilket kanske inte räcker

MEN, alla Adobe-program stödjer OCKSÅ Windows PostScript-teckensnitt! Installera Windows-teckensnitten i Fonts-mappen i InDesign-Mappen så kommer du att kunna använda dem, helt utan konvertering, och med exakt samma återgivning som i Windows (InDesigns textmotor är helt plattformsoberoende)

Wow - det låter nästan för bra för att vara sant. Har lokaliserat mappen Fonts för InDesign CS3. Dumpar jag bara PC-typsnitten jag behöver använda där och kör så det ryker?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 08:55
Ursprungligen av Nyteknik:

Wow - det låter nästan för bra för att vara sant. Har lokaliserat mappen Fonts för InDesign CS3. Dumpar jag bara PC-typsnitten jag behöver använda där och kör så det ryker?

Jajamensan, det är bara att ryka på.

Detta är en InDesign funktion som funnits sen ID1 från 1999, en bra men ofta förbisedd sak.

Janne

Ursprungligen av jannes:

Jajamensan, det är bara att ryka på.

Detta är en InDesign funktion som funnits sen ID1 från 1999, en bra men ofta förbisedd sak.

Janne

Ha, det här forumet är sannerligen en värdefull informationskälla. Återkommer när jag har fått tillgång till kundens typsnitt och testat.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du behöver vare sig BootCamp eller en billig PC!

Mac OS X i sig stödjer Windows TrueType-fonter, vilket kanske inte räcker

MEN, alla Adobe-program stödjer OCKSÅ Windows PostScript-teckensnitt! Installera Windows-teckensnitten i Fonts-mappen i InDesign-Mappen så kommer du att kunna använda dem, helt utan konvertering, och med exakt samma återgivning som i Windows (InDesigns textmotor är helt plattformsoberoende)

Det funkar verkligen. Så lätt det löste sig!

Även sådana där .PFM och liknande konstigheter som man under OS9-tiden körde genom CrossFont? Kanon i så fall. Skall testa om det funkar åt andra hållet också med kinesiska typsnitt (på jobbet sitter ju övriga i arbetsgruppen med Windowsmaskiner som man alltid får hjälpa att söka/ersätta fonter vid dokument-migration).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-31 08:51
Ursprungligen av johan_tanying:

Även sådana där .PFM och liknande konstigheter som man under OS9-tiden körde genom CrossFont? Kanon i så fall. Skall testa om det funkar åt andra hållet också med kinesiska typsnitt (på jobbet sitter ju övriga i arbetsgruppen med Windowsmaskiner som man alltid får hjälpa att söka/ersätta fonter vid dokument-migration).

Det funkar bara med Windowsfonter i Mac, inte åt andra hållet. En av få funktioner som inte är likadan på båda plattformarna för InDesign.

Janne

pfm är inga konstigheter egentligen - PostScript-typsnitt var/är på Windows uppdelade i två filer, pfm och pfb, som tillsammans bildar typsnittet, det var/är i princip likadant på Mac med PostScript-typsnitt.

Och det senare tror jag till och med skulle kunna vara möjligt! Anledningen till att Mac-fonter inte funkar under Windows är att fonter sparades i resursdelen av filen, vilket överhuvudtaget inte kan hanteras av Windows filsystem. Däremot KANSKE det skulle gå om typsnitten låg på en mac-formateras volym, som läses genom t.ex. MacDrive.

Jaja, överkurs

Halleluja - det funkade! Kopierade bara en mapp med .pfm- och .pfb-typsnitt i samma familj ini InD-mappen Fonts enligt ovan. Men visst tar InD CS2 väldigt mycket mer tid på sig än vanligt att starta efteråt? (Indigo, sju st .pfb och sju st .pfm). Nåja, får väl testa lite mera och ev städa lite.

1
Bevaka tråden