Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittat bugg i Leopard- roterad .jpg bild i nytt mail vänder tillbaka.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-28 13:43

Efter att ha pratat med Applecare i säkert ett par timmar så kunde de inte hjälpa mig mer än att jag fick ett ärende nr och sa att jag skulle arkivera och installera om OS.
De sa ju att felet inte var hos dem???
Kunde inte tro att felet bara va på min dator och tog mig till en appleaffär och kollade om det va samma fel(bugg) där.
Stämde bra, jag hade rätt (provat på 2datorer till). Detta är problemet.

Prova ni också, om inte annat så kanske ni vet mer än jag om detta (förmodligen)

* Ta en skärmbild.

* Öppna bilden i förhandsgranskningen, under "verktyg" rotera bilden tex 90grader till höger.

* Spara om bilden som en .jpg bildfil.

* Starta Mail och öppna ett nytt mail för att skicka.

* Dra in den nya roterade bilden från finder.

Har ni sett! Den vänder tillbaka.....

Detta händer inte med .png bilder.
Med .tiff är det likadant som med jpg bilder.

Däremot så kan du testa att öppna den roterade .jpg bilden i förhandsgranska och spara om den som en .png fil så kommer den också automagiskt att rotera tillbaka till ursprungsläget i förhandsgranskningsprogrammet.
Kul va?

Senast redigerat 2008-05-28 18:13
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-28 14:53

Jag märkte av det problemet i Tiger också. Preview verkar inte alltid rotera bilderna, ibland verkar det som den bara sparar nån EXIF data eller nåt om att bilden ska roteras 90 grader. Finder, Quicklook och Preview läser det rätt, andra program (Photoshop & Pixelmator till exempel) struntar i det och visar bilden som den såg ut innan den roterades.

Lite grand som när man ber Graphic Converter skapa förhandsvisning (tumnaglar) för EXIF-roterade bilder. Allt ser bra ut i Finder etc innan man lägger in dom i InDesign - då blir alla stående bilder liggande...

Lösning för mig: Då jag har en liten Canon Ixus blev lösningen att låta (det fulltändigt värdelösa) Canon-programmet Image Browser dra igång automatiskt efter varje bildimport (via Canons programvara Camera Window som f.ö. är riktigt bra. Se bara till att IB är inställt på att "fysiskt" rotera efter EXIF-data automatiskt. Klart utan att man behöver lyfta ett finger.

Man kan ju välja när man sparar det som jpeg om man vill att rotationen ska vara fysisk eller i exif-taggen.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2008-05-28 17:35

Intressant tråd! Ni borde ändra eller lägga till i rubriken att det handlar om roterade bilder

Ett par timmar i supporten?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-28 18:12
Ursprungligen av Code Red:

Ett par timmar i supporten?

Ja, det är sant. Efter att ha köpt en första Mac (MBP) så måste man ju prova dem lite.:)
Det tog faen hela förmiddagen. Fick vänta på en annan kille än han jag pratade med hela tiden för varje fråga.
Har gett upp med denna Apple support nu, har ringt dit 2ggr och varje gång har det tagit tid och bara fått ett ärendenr och rådet om att arkivera och installera om.
Sen surfat in hit och hittat problemen på max nån minut.
Trist, Apertures engelska support är av helt annan klass! Killen där var riktigt service minded.

Det där med exif taggen funka inte heller, provade den rutan också. Det blir inte nån skillnad.

Jag kan ändra rubriken..

Konstigt att de inte fixat denna bugg om den funnits med från Tiger, dåligt.

Ursprungligen av Ticko:

Det där med exif taggen funka inte heller, provade den rutan också. Det blir inte nån skillnad.

Det gör skillnad för mig...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-28 20:11

Då måste jag prova igen, provade det medans jag pratade med supporten förut.

1
Bevaka tråden