Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Addera steg före post.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 11:43

Som säkert medlemmar på forumet redan tänkt och i viss mån redan föreslagit:

Kan man addera ett steg ytterligare innan nya medlemmar kan ställa en fråga, som skulle fungera enligt följande.

Innan man skapar sitt meddelande få upp en popup eller en sida som aktivt ställer frågan att:

Har du sökt på forumet angående ditt ärende, det kan ha hanterats i en tidigare tråd?
Samt en instruktion hur man söker, via siten eller via google.

Samt kanske en blänkare med delar av forumregler.

Kanske för dom som har under 100 inläg eller nåt, kan jag tänka mig.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 11:47

Detta är ett problem på alla forum och något jag tror enbart grundar sig i lathet. Folk kommer bara att bocka av dessa och sedan posta ändå.
Bättre är väl att inte kunna posta någon kommentar första 2-3 dagarna och inte kunna skapa nån tråd första veckan eller nåt sånt.

Ursprungligen av Trineo:

Detta är ett problem på alla forum och något jag tror enbart grundar sig i lathet. Folk kommer bara att bocka av dessa och sedan posta ändå.
Bättre är väl att inte kunna posta någon kommentar första 2-3 dagarna och inte kunna skapa nån tråd första veckan eller nåt sånt.

Grundproblemet är att forum är en dålig grund för att svara på vanliga frågor - en wiki, CMS/artikelsystem, tipsdatabas, FAQ eller liknande är mycket bättre om man vill samla information på en plats och strukturera den. Ett exempel är ju att det inte går att redigera gamla poster, vilket gör det svårt att samla all relevant information på ett ställe och inte utspritt över en tråd, eller tex uppdatera en guide. Dessutom försvinner gamla trådar om man inte låser dem, det går inte att tagga inlägg, markera om de hjälpte eller ej, osv.

Så problemet är inte att folk inte vill/orkar/kan söka utan att ett forum är en dålig lösning för detta. (Sen hjälper det naturligtvis inte att sökfunktionen här är rätt usel.) Har man alltså frågor som återkommer gång på gång finns det betydligt bättre sätt att informera nybörjare än att säga att de ska använda sökfunktionen. Det är ju rätt lätt att sätta upp en wiki, tex.

Och precis som kottenkotten skriver har detta diskuteras många gånger. Ett par stycken trådar jag hittade genom att söka på "frågor" här i supportforumet:

http://www.99.se/feedback/238885-ett-nyb-rjarforum-f-r-amat-rer.html
http://www.99.se/feedback/230272-nyb-rjarforum-i-99-iphone.html
http://www.99.se/feedback/109473-varf-r-skrivs-det-s-m-nga-nya-inl-gg-i-dan.html

och inte minst
http://www.99.se/feedback/242729-r-sinnessjukt-tr-tt-p-folk-postar-utan-att-s-ka.html

Så när inte ens de som irriterar sig mest orkar göra ens en enkel sökning är det gissningsvis inte bara användarna som det är fel på, utan är snarare ett strukturellt problem med forum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 12:06

Låt post-sidan själv göra en sökning i databasen efter liknande inlägg, baserat på vad man försöker posta. Redovisa toppsvaren som ett litet gäng trådrubriker, som kanske redan besvarar frågan. Väljer man då att inte gå vidare med sin post kan de redovisade trådarna få högre "bra-svars-poäng" och därmed oftare hamna som föreslagna trådar.

Säkert möjligt med nån form av fuzzy-logic eller sammanfattningsfunktion eller databasindexering eller... tja... nån annan finfin teknik.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-28 12:58

@Trineo: Det där skulle effektivt se till att nya medlemmar inte stannar, så jag tror inte det är en bra idé

@macce: Ungefär det där fanns förr (iaf på 99musik), i formen av att man fick upp "relaterade diskussioner" under en tråd. Om den funktionen fortfarande finns skulle den ju gå att köra som ett test innan man postar... mycket bra idé.

Fy vad drygt.

Är det här ett 99-något-specifikt problem? Jag upplever inte att vi haft vare sig det här problemet, eller att folk stört sig så vansinnigt på frågor på 99musik-delen. Jag är faktiskt rätt förbryllad över mängden irritation?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 14:10

Jag är inte ett dugg irriterad, det är bara det att jag ser ett antal poster som hanterar exakt samma ämne, det sker flera gånger om dagen. Inte irriterande, men onödigt, det blir ännu svårare att upprätthålla ett bra forum, snarare att det ska vara enklare för gänget bakom 99 än att jag ska ha det bra.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 14:13

Arete: Jag vet, men hela proceduren om att försöka hinda nybörjare att posta gör samma sak. Tycker personligen det är bättre om man får göra lite misstag och bli vänligt tillrättavisad.

Tangen: Har du sökt på forumet angående ditt ärende, det kan ha hanterats i en tidigare tråd?

Jag håller med om att det är bättre att återvinna och bygga på gamla trådar än att hela tiden skapa nya. Det komiska är ju mängden nystartade trådar om just detta, att inte starta trådar eller ställa frågor som redan finns i gamla trådar. Till exempel det här förslaget kunde väl alldeles utmärkt ha placerats i någon av de tidigare (nystartade) trådarna om att det startas för många trådar om saker som redan diskuterats i tidigare trådar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 15:26
Ursprungligen av kottenkotten:

Tangen: Har du sökt på forumet angående ditt ärende, det kan ha hanterats i en tidigare tråd?

Jag håller med om att det är bättre att återvinna och bygga på gamla trådar än att hela tiden skapa nya. Det komiska är ju mängden nystartade trådar om just detta, att inte starta trådar eller ställa frågor som redan finns i gamla trådar. Till exempel det här förslaget kunde väl alldeles utmärkt ha placerats i någon av de tidigare (nystartade) trådarna om att det startas för många trådar om saker som redan diskuterats i tidigare trådar?

Jag tycker att ärendet är ett eget ärende, som jag undrar om det finns behov/intresse för, även om det är lite "point taken"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 21:08

Ok, jag fattar grejen att ni tycker att jag ska söka även detta som jag vill ska vara ett eget ämne, dvs - kan det vara önskvärt att skapa en funktion som gör att det blir mindre dubbelposter. Ni som inte är intresserade att svara på mina frågor kan väl spy lite galla någon annanstans, jag tänkte föra en diskussion om en eventuell lösning på ett problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 21:09

Och jag är inte ett dugg irriterad på att det skapas så mycket dubbelposter. Men jag tycker att det borde finnas någon lösning.

/Tangen

Tangen: det var inte menat som kritik av dig.

Jag håller helt med om att det vore bra att få till en bättre lösning på återkommande frågor - jag har själv svarat "använd sökfunktionen" i åtskilliga trådar, men när sökfunktionen inte funkar något vidare är det inte särskilt hjälpsamt.

Men att till och med de som klagar över att samma ämnen återkommer gör precis samma sak själva här i feedback tycker jag pekar på att det är själva forumsmodellen som är det stora problemet, och inte användarna i sig.

Och är det där problemet ligger så tror jag inte att ditt förslag kommer att hjälpa. Då tror jag mer på bättre FAQ:s, wikis eller liknande.

Jag ska också förtydliga: Det var inte ditt inlägg Tangen som jag tyckte var drygt. Det var blotta tanken på att vara tvungen att svara på en "Are you sure?"-fråga när man postar inlägg som fick min galla att rinna till

Bra med konstruktiva förslag. Jag upplever dock inte att detta är ett problem alls, så vi har nog olika synvinkel. Skulle man kunna göra en poll här respektive 99musik för att se hur många som egentligen störs på återkommande frågor?

Jag tycker det verkar som att det framförallt är iPhone-forumet där detta är ett problem. Dito för vissa delar av 99mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 21:40

Jag är helt övertygad att om man gör det i /iPhone så kommer det vara 80% /musik kanske 10%, /mac kanske 10-15%.

Det är många i iPhone delen som efter två inlägg ställer samma fråga för 3:e gången den dagen.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 21:41

99mac är ok, det har varit några andra trista trådar på slutet, men det verkar runnit ut i sanden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 21:46

Intro och false, jag kunde själv läst lite noggrannare och fattat att det inte vad mig ni var ute efter, sry.

/Tangen

1
Bevaka tråden