Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mappar i Finder uppdateras inte när jag kör rsync

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-28 11:13

Jag har testat att köra rsync mellan två mappar. Mapp a och mapp b. Problemet är att när jag kört rsync för att kopiera filer från mapp a till b så uppdateras inte mapp b. D.v.s när jag öppnar mappen i Finder ser jag inga filer.

Jag ser filerna när jag listar mapp b i Terminal. Men för att se filerna i Finder måste jag starta om Finder. Först då syns de. Detta fel ser jag på flera datorer. Kör 10.4.

När jag däremot ställer in rsync för att radera filer (--delete) från mapp b som tagits bort i mapp a, ser jag direkt i Finder att filen raderas när jag kör kommandot.

Vad kan det vara för fel?

rsync -avE test/rsynctest/a/ test/rsynctest/b/
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-28 11:27

Upptäckte nu att när jag kör samma rsync-kommando två gånger efter varandra så uppdateras Finder. Märkligt. Nån sur bugg kanske...

Buggen heter Finder. Finder är helt jäkla värdelöst på att förstå när visningen måste uppdateras. Det ska vara åtgärdat i 10.5, där man helt bytt mekanism till en riktig event-styrd sak, men det hjälper ju inte dig.

Det flyter runt lite AppleScript för att uppdatera visningen av Finder-fönster, du kan ev. prova något sånt.

Alternativt kan du via Finder göra något i mappen, t.ex. duplicera en fil, lägga dit en ny etc. då bör visningen uppdateras

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-28 14:04

Mappar syns direkt i Finder och även filer i underliggande mappar. Det verkar bara vara filer i första nivån i mappen som inte syns. Scriptar man kan man ju som du säger t.ex. avsluta med

touch test/rsynctest/b/x;rm test/rsynctest/b/x

Sjukt.

1
Bevaka tråden