Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder startar inte.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får inte FInder till att starta. Jag har kört igenom så gott som hela TechTool skivans alla tester o åtgärder (nåra reparationer gjordes i filstrukturen). Jag har provat säkert läge o jag HAR zappat prammen

System 10.4 iMac G5 2005 (utan kamera)

Det blir bara lite i övre högra hörnet (spotlight, volym o klockan) men det går inte att klicka på dem. I övrigt är menyraden borta.

Några program fungerar hyfsat; Firefox, iCal bl a men resten kraschar innan de är igång.

Det går att boota från dvd o Apple hardware test är utfört.

Det var nog allt tror jag. Nån som vet på råd?

Hur får du igång Firefox etc utan Finder? Startar dock och du kan starta vissa program därifrån eller har du dessa program som startobjekt? Tänkte bara att om du har en många startobjekt kan det vara något av dem som stoppar start av Finder.

Har du provat att kasta el. flytta ~/Library/Preferences/com.apple.finder.plist?

Annars låter det som att installera om systemet vore en lösning...

Starta med Säker start, dvs stäng av din Mac.
Starta den och håll ned shift.
Efter att den har startat ordentligt så startar du om den som vanligt.

Säker start har jag provat (kallade det säkert läge i mitt rop på hjälp).

Dockan ser jag men finder är inte igång, ingen pil under symbolen.
Jag får alltså inte upp HD på skrivbordet o jag kan inte öppna finderfönster så jag kommer inte in på disken.
Systeminställningar funkar inte heller.

(hyggligt av er att svara så fort)

Kan man komma åt hårddisken på någe annat sätt, så jag t ex kan prova att slänga plistfilen som M.Sundbom föreslår?

Ursprungligen av Blackers:

Kan man komma åt hårddisken på någe annat sätt, så jag t ex kan prova att slänga plistfilen som M.Sundbom föreslår?

Kommer du inte åt hårddisken om du bootar från DVD?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 22:36
Ursprungligen av M. Sundbom:

Kommer du inte åt hårddisken om du bootar från DVD?

Du kommer inte åt att bläddra igenom hårddisken om du startar upp från DVD.

Ursprungligen av acke:

Du kommer inte åt att bläddra igenom hårddisken om du startar upp från DVD.

Ok, överoptimistiskt av mig. Annat var det med MacOS9 (fast då hette det CD-R).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 08:56
Ursprungligen av M. Sundbom:

Ok, överoptimistiskt av mig. Annat var det med MacOS9 (fast då hette det CD-R).

Japp, Mac OS 9 hade ju ett mer avslappnat sätt att se på det där. En fördel som lätt kunde bli till en nackdel när folk började slänga in halvkompletta system på sina datorer. Vissa Mac OS startade ju förtusan så länge man hade Finder och System i en mapp som hette Systemmapp!

Ursprungligen av M. Sundbom:

Kommer du inte åt hårddisken om du bootar från DVD?

Det har jag min själ inte kollat. Testar det o återkommer.
(nä det går visst inte)

Till dig Acke; om jag installerar om med arkiv-inst riskerar jag inte dataförlust då? Är det kanske det som är syftet med det. Jag har aldrig gjort det nämligen.

Det kan ju oxå va intressant för er att veta att efter TechTool testerna så verkar allt vara ok enligt loggarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 22:32

TechTool hjälper inte mot det du antagligen råkat ut för. Verkar varken vara något hårdvarufel eller directoryfel. Det låter som att något har gått fel när du kört en uppdatering. Kan det vara så?
Jag skulle nog köra en Arkivera och installera. Det vill säga, installera om Mac OS X men behålla din användare och alla program.
Har du riktig otur så är det en hel del extra meck efter du har installerat om. Men det tar vi då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 23:09

Kommer du så långt när du startar upp så kommer du antagligen åt datorn om du kopplar den till en annan med en Firewire-sladd. Du gör detta genom att stänga av din dator, hålla ned tangenten T tills firewire-symbolen kommer upp på skärmen. Om du nu tittar på den andra datorns skrivbord bordet din hårddisk vara där. Kallas Target-mode.

Dataförlust, nej det ska inte ske. Det som är hela meningen med det och fungerar bra i vanliga fall. Men nu är jag ju inte 100% på hur det ser ut på din dator just nu så det är lite riskabelt att lova dig till 100%. Jag skulle först på Targe-mode för att kolla läget.

Då gör jag det
Du kan vara helt lugn för att jag inte håller dig ansvarig;)

Jag hör av mig igen under morgondagen o berättar vad som hänt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-27 23:37

Mac OS X 10.5: Finder may not fully "load"

Håll till godo

Edit: O så kan jag jag ju hålla tyst också. Du körde visst 10.4...lol

Men prova o öppna Terminalen som det föreslås i artikeln iaf o ta väck plist filen

1
Bevaka tråden