Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför tappar jag kontakten med servern när jag kör SFTP?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har varit lite förbryllad av en sak men börjar nästan förstå vad som pågår och hoppas få flera ledtrådar och en lösning om jag skriver om det.

Jag har en Mac OS X Server 10.5 med webb, afp, ftp (ej inbyggda), Apple Remote Desktop mm.

När jag startar ett program för FTP och försöker köra SFTP så kommer det upp en fråga "Vill du lägga till något till något annat", det är förstås inte ett direkt citat, det står något om nyckel där i. Ledsen att jag ine

Jag gör det, FTP-programmet misslyckas med att koppla upp sig och direkt därefter så tappar jag all kontakt med servern och alla tjänster (webb, afp, ftp, ARD) i 10-15 minuter. Sedan dyker servern upp igen.

Jag har provat starta om på min sida, men det verkar inte påverka hastigheten i att servern dyker upp igen men det gör den.

Så någon som vet varför? Min teori är att när jag lägger till någon sorts nyckel för SFTP så betyder det att alla kopplingar mellan mig och servern för alla protokoll, använder den nyckeln. Men då inget annat program känner till den nyckeln utom FTP-programmet, så tappar de kopplingen allihopa. Sedan tar det någon form av time-out på servern runt 10-15 minuter att inse att denna koppling inte fungerar och tar bort den. Då kan jag starta en ny utan nyckeln och vips så kan jag använda alla tjänster igen.

Någon som vet mera? Har jag rätt? Kan jag på något sätt döda den felaktiga uppkopplingen på min sida?

kompletera

Vilken 3e parts ftp-server anväder du?
Tappar andra datorer också kopplinagen till servern eller är det bara den dator som försöker koppla upp sig med sftp?
Om du kör utan kryptering och cert med ftp händer samma sak då?
Är det någon brandvägg imellan datorn och servern?
Vad säger console på båda sidorna?

SFTP är inte samma sak som FTP SSL men det vet du säkert redan.

När du kör SFTP så tunnlas FTP via SSH och då behövs en SSH host key:
SSH Host Key Protection

$ ssh ssh-server.example.com
  The authenticity of host 'ssh-server.example.com (12.18.429.21)' can't be established.
  RSA key fingerprint is 98:2e:d7:e0:de:9f:ac:67:28:c2:42:2d:37:16:58:4d.
  Are you sure you want to continue connecting (yes/no)?
Let's say we blindly say "yes" here, and the connection will continue:

  $ ssh ssh-server.example.com
  Are you sure you want to continue connecting (yes/no)? yes
  
  Warning: Permanently added 'ssh-server.example.com,12.18.429.21' (RSA) to the list of known hosts.
  
  Password: (enter password)
  
  ssh-server.example.com $

Det går att stänga av host key checking. Kan det vara så att du tappar kontakten med servern för att brandväggen i servern "låser ut dig" pga misslyckade loginförsök?

Ojdå, glömde tacka för svaren här. Tack!

1
Bevaka tråden