Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBA och videoredigering?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lycksele
  • 2008-05-26 23:50

Min kära gamla iBook G4 blir tröttare för varje dag (Nu har den börjat bli allt varmare också).
Jag är så himla sugen på en MBA och jag har fler datorer så i teorin skulle det funka att man inte kan göra allt med den.
Dock - när vi är på resa vill jag gärna kunna redigera ihop någon kul filmsnutt från resan att maila iväg till släkt och vänner. Men går det?
Jag har en Panasonic NV-GS320 och om jag fattat rätt går det bara importera dv-filmerna till iMovie via firewire. Och det finns ju inte på MBA! Så jag bör välja en Macbook?
Eller finns det något sätt att få in dv-filmerna när man är på resa och inte har med den stationära datorn? För Air:en är ju så snygg!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-27 00:38
Ursprungligen av Gratian:

Jag har en Panasonic NV-GS320 och om jag fattat rätt går det bara importera dv-filmerna till iMovie via firewire. Och det finns ju inte på MBA! Så jag bör välja en Macbook?

Du har besvarat din egen fråga.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2008-05-27 08:40

- men jag vill ju få svaret att det ändå finns ett sätt för mig ta in dv-filmerna och videoredigera i MBA!

Verkar tyvärr som Apple håller på att överge sin egen uppfinning (FW) då MBA är den första Mac utan firewire (sen FW introducerades) mig veterligt.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2008-05-27 23:20

Det går att importera dv från den kameran till PC.
Så då går det alltså att importera film till MBA i windowsläge, t ex Bootcamp?
Konvertera till lämpligt format och ta in i iMovie?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-27 23:36

Så - om man startar upp MBA'n med Windows så dyker det upp en FW-kontakt på sidan?

Ursprungligen av Gratian:

Det går att importera dv från den kameran till PC.
Så då går det alltså att importera film till MBA i windowsläge, t ex Bootcamp?
Konvertera till lämpligt format och ta in i iMovie?

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2008-05-27 23:43

Hahaha! Vore ju inte dumt!
Det står så här i beskrivningen av kameran: "NV-GS320 har både DV utgång (firewire) och USB utgång. Filmen kan överföras till dator både via USB och DV. Programvara för redigering av filmen i PC medföljer."

I min svenska betyder det att det går att ta in film till dator via usb. MBA har usb...

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2008-05-27 23:47

... men jag har alltså provat att ta in film via usb i OSX-läge och det går inte. Betyder det att det inte går till PC heller? Att det bara är film på flashminnet man kan ta in?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-27 23:49

Gratian har rätt...det är en i allra högsta grad intressant lösning. Nej, att USB inte funkar med OSX betyder inte att det inte funkar i Win. Testa. Frågan är vilket Win-program du ska använda...

Ursprungligen av Gratian:

... men jag har alltså provat att ta in film via usb i OSX-läge och det går inte. Betyder det att det inte går till PC heller? Att det bara är film på flashminnet man kan ta in?

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2008-05-27 23:51

Precis!
Och hur kommer jag sen ur PC-eländet tillbaka till en riktig dator med filmen i behåll?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-27 23:55

Jomen filerna ligger ju sedan på hårddisken. Bara att dra över dom till OSX-världen och brassa på.

Ursprungligen av Gratian:

Precis!
Och hur kommer jag sen ur PC-eländet tillbaka till en riktig dator med filmen i behåll?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-27 23:50

Tänkte för kort...:">

Ursprungligen av Gratian:

Hahaha! Vore ju inte dumt!
Det står så här i beskrivningen av kameran: "NV-GS320 har både DV utgång (firewire) och USB utgång. Filmen kan överföras till dator både via USB och DV. Programvara för redigering av filmen i PC medföljer."

I min svenska betyder det att det går att ta in film till dator via usb. MBA har usb...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-27 23:58

Såna där "gamla" kameror med USB brukar bara använda USB för att föra över stillbilder och evt fungera som webcam.

Moderna med AVCHD klarar att föra över filmat material med USB.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-28 00:24

Detta handlar om en modern och bra DV-kamera. Det är tradition att USB används för DV-video till PC (som sällan har FW) och FW används till Mac. Så har det varit sedan tidernas begynnelse.

Ursprungligen av Mija:

Såna där "gamla" kameror med USB brukar bara använda USB för att föra över stillbilder och evt fungera som webcam.

Moderna med AVCHD klarar att föra över filmat material med USB.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-28 18:05

mba är inget jag skulle sätta mig o köra videoredigering på, det är väldigt tunga grejjer som inte datorn i fråga är ämnad för. köp en macbook pro om du har tänkt ämna datorn för sådant arbete.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2008-05-28 21:53

Nå, hittills har jag kört videoredigering på min iBook 800 mHz med 1 gig ram så jag är väl inte direkt bortskämd. Har kört så i ett par år. Och detta handlar i första hand om kortare reseberättelser. Långfilmerna gör jag sen på den stationära datorn när jag kommer hem från semestern.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-28 22:11

Jodå, DV går nog aldeles utmärkt att jobba med i MBA. Jag klippte DV i min TiBook 800MHz/1GB RAM (och superslö disk - 4600 rpm eller nå't) i många år. Det var en vanlig på-fältet-video-burk.

1
Bevaka tråden