Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn hittar inte nätverksporten

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är ny på Mac sen ett år tillbaks och helt plötsligt hittar inte datorn nätverkssladden. Airporten fungerar fint och nätverkssladden har också funkat fram till ca. 3-4 månader sen.

Jag funderar på om det är glapp och att jag i så fall måste lämna in den (vilket betyder tio långa dagar!) eller om jag kan ha sabbat någon inställning?

Innan har jag bara behöft koppla i sladden och allt har fungerat, nu har jag ju mixtrat lite med inställningarna sen den inte vill koppla upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 16:24

Låter som du avaktiverat Ethernet i din Näverksplats. Om du har Mac OS X 10.5 förlj den här: Gå in under Äpplemenyn > Systeminställningar >Nätverk. Vad står det under Plats där och ligger Ethernet med i vänsterspalten?
Har du Mac OS X 10.4 så får någon annan hjälpa dig då jag inte har det i huvudet längre.

Det ligger med i vänsterspalten och under plats står det Automatiskt. Så det verkar vara aktiverat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 20:02

Vad har du för typ av dator? Vad händer vid en omstart? I vänsterspalten, är den grön eller röd prick framför?

Jag har en MacBook och inget händer vid omstart. Pricken framför är röd...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 22:42

Dum fråga men sladden sitter i ordentligt i andra ändan?
Jag skulle prova att skapa en ny plats under drop-menyn under plats.
Sedan skulle jag prova att markera Ethernet och sedan trycka på minuset för att sedan klicka på pluset och lägga till Ethernet igen.

Nu har jag gjort det du föreslog och den säger Kabel ej ansluten. Kabeln fungerar fint med husets andra datorer.

Så då misstänker jag att det är glapp i datorn?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-28 10:31

Ny sedan ett år. Då antar jag att du har 10.4.

System inställningar -> Nätverk -> ethernet -> PPPoE -> Kryssa av att använda PPPoE om det e ikryssat

Har du provat att helt sonika skapa en ny nätverksplats?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-28 10:34

Prova att starta från installations DVDn o se om det känns igen där.

Finns t.ex nätverksverktyg under "verkygs" menyn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 10:59
Ursprungligen av annast:

Hej!

Jag är ny på Mac sen ett år tillbaks och helt plötsligt hittar inte datorn nätverkssladden. Airporten fungerar fint och nätverkssladden har också funkat fram till ca. 3-4 månader sen.

Jag funderar på om det är glapp och att jag i så fall måste lämna in den (vilket betyder tio långa dagar!) eller om jag kan ha sabbat någon inställning?

Innan har jag bara behöft koppla i sladden och allt har fungerat, nu har jag ju mixtrat lite med inställningarna sen den inte vill koppla upp.

Du kan prova med följande:
Gå till systeminstälningar och klicka på nätverk. Sedan där det står Automatisk klickar där och byter till "Bredband", sedan strax under står det nätverktatus, klicka på AirPort. Till slut klickar du på utför.

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 11:00
Ursprungligen av annast:

Hej!

Jag är ny på Mac sen ett år tillbaks och helt plötsligt hittar inte datorn nätverkssladden. Airporten fungerar fint och nätverkssladden har också funkat fram till ca. 3-4 månader sen.

Jag funderar på om det är glapp och att jag i så fall måste lämna in den (vilket betyder tio långa dagar!) eller om jag kan ha sabbat någon inställning?

Innan har jag bara behöft koppla i sladden och allt har fungerat, nu har jag ju mixtrat lite med inställningarna sen den inte vill koppla upp.

Du kan prova med följande:
Gå till systeminställningar och klicka på nätverk. Sedan där det står Automatisk klickar där och byter till "Bredband", sedan strax under står det nätverktatus, klicka på AirPort. Till slut klickar du på utför.

Lycka till!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-28 11:52

Vad pancho menar eg är nog precis vad jag menade om en ny plats.Skapa en ny nätverksplats som kallas Bredband. Du kan ju då kalla den vad som helst. Varför du ska gå till Airport vet jag dock inte

Mitt förslag med PPPoE är mer att det är ett vanligt felmeddelande att kablen intye är ikopplad om man har råkat kryssa för PPPoE när det inte skall användas.

Jag har 10.5.2 om det var någon som undrade.

Inget av det ni har förslagit verkar hjälpa än så länge. Nu tänkte jag ominstallera hela datorn och se om det kan vara ett mjukvarufel. Annars får jag lämna in den imorgon.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-05-29 08:17

Har du testat diagnos skivan eftersom det är samma sak som ominstallera eftersom den kör operativet helt från skivan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 11:16

Prova att köra in 10.5.3 som kom igår.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-30 12:30

Kör du med kabeln som kom tillsammans med datorn?
Jag fick nämligen bara sporadisk kontakt med den kabeln när macboken var ny och köpte därför en annan istället. Fungerade klockrent.

Spekulation: det känns som om kabelkontakten är lite mindre på Apples sladd än på "standardsladdar", därav störningarna.

1
Bevaka tråden