Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har tappat behörigheten till volym

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har, förmodar jag, av rent slöhet/dumhet/ouppmärksamhet, lyckats ändra behörigheterna till två av mina volymer. Det började med en levererad fil som jag kopierade till en av dem. Nu kan jag bara läsa, inte kasta eller skriva.

Hur gör jag för att återfå behörigheten. [ sudo ??? ]

( Nej - reparera behörighet i Skivverktyg löser det inte )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-27 12:27

Du skulle kunna testa

sudo chown -r /sökväg/till/volymen ditt_användarnamn

mvh
/genell

Isch - nu blir det ruggigt.

Mac OS X 10.5.2 - Mac Pro revA - tre volymer - System / Data1 / Data2

Tittar jag med Visa Info på de tre volymerna, så står det

System       Data1       Data2
torsten  läsa/skriva   anpassad    anpassad
system   läsa/skriva läsa/skriva läsa/skriva 
admin    läsa/skriva läsa/skriva läsa/skriva 
everyone    läsa        läsa        läsa

Jag kan inte åtgärda System med Skivverktyg, får följande meddelande när jag försöker reparera behörigheter;

Reparerar behörigheter för ”System”
Fel:  Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel.
Behörighetsreparation slutförd

, och de andra två kommer jag ju inte ens åt i Skyvverktyg ... Fattas jag rätt

sudo chown -r System torsten
sudo chown -r Data1 torsten
sudo chown -r Data2 torsten

Skriv "sudo chown -R user:grupp" istället så blir det rätt.

Edit: "sudo chown -R torsten:staff Data* System" borde bli bra.. Detta när du står i katalogen ovanför mapparna.

Uppdatering - Det låste sig helt till slut. Jag har insatllerat om systemet och kan nu reparera behörigheterna på System och Data1 i Skivverktyg, men data2 vill bara inte vara med.

Fortfarande kan jag dock inte kasta mappar på någon av volymerna. Jag kan kasta nya mappar, men inga gamla.

Ursprungligen av Johan S:

Skriv "sudo chown -R user:grupp" istället så blir det rätt.

Edit: "sudo chown -R torsten:staff Data* System" borde bli bra.. Detta när du står i katalogen ovanför mapparna.

Jag fattar inte - det är ju hela volymer jag inte kommer åt. Det finns heller ingen namngiven grupp - står bara (okänd).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-27 19:22

Ledsen att jag rörde ihop ordningen på kommandot...
Volymer är egentligen bara kataloger som vilka som helst (i stort sett i alla fall).
När du t.ex. stoppar in en cdrom eller en usb-disk så monteras dessa volymer automatiskt under /Volumes och blir alltså bara ytterligare kataloger i systemet.

Om t.ex. Data1 är en usbdisk, eller en partition på en usbdisk, så skulle du kunna föra över äganderätten till ditt användarkonto genom att skriva

sudo chown -R torsten /Volumes/Data1

vilket borde ordna läs och skrivrättigheterna, eftersom du då 'blir ägare' till hela katalogen (volymen) Data1. -R betyder 'recursive' och innebär att /volumes/Data1 samt alla underkataloger och filer övergår i din ägo.

Mvh
/genell

Det går inte

chown: /Volumes/Data1: Operation not permitted

Körde du med "sudo"? Om ja, vad är det för filsystem på volymen?

Exakt som det står i genells sista post = Svar; Ja.

Alla tre volymerna är Mac OS Extended journalförd.

Testade en gång till på en av volymerna

Teo:~ torsten$ sudo chown -R torsten /Volumes/Data1
chown: /Volumes/Data1: Operation not permitted
Teo:~ torsten$
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-29 17:31

Jag hittade den tidigare när jag grävde, men den behandlar enskilda objekt. Jag har två _volymer_ som inte vill "leka på min gård".

Just nu är den enda framkomliga väg jag ser att formattera om volymerna, men det kräver tillgång till 0,9 TB ledigt utrymme.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-30 18:29

njae, kan visst vara värt att försöka med det. Volymen kan ju vara låst

Visst är det värt att pröva, och nu är det prövat. Nada sucess. Fortfarande omöjligt att "komma åt" filerna ( kasta bl.a. ).

Hittade en ikon efter uppgradering till 10.5.3.

Här är ett program för att ändra behörigheter på mappar, men det varnas för att ändra på HELA volymer. Men läser man den sista biten så kanske det ändå finns en funktion som funkar i ditt fall (Unlock feature).

Citat:

If you do not get the desired results, for example, if some enclosed files are not modified when you apply the changes, you will not necessarily get an error message. Sometimes, this is due to the fact that some files may be locked and will not be modified. Try using the Unlock feature and try again

BatChmod: Home of BatChmod

Men var försiktig, jag har inte testat programmet...

Jo - det är liffalitt att pilla med modifierare, om man inte vet vad man gör.

BatChmod har än en gång räddadt mitt skinn - i morse låste sig alla volymer och det gick inte att komma åt någonting på någon av de fem hårddiskar som snurrar. Till slut insåg jag det ogörliga i att framhärda och valde Installera-Arkivera. Rättigheterna till startvolymen återställdes, men resten var fortfarande okontakbara.

BatChod - Unlock fungerade, men jag har glömt att jag måste logga ut, eller starta om, för att ändringen skulle börja gälla. Det tod en stund innan det pinglade. Sen gick rättigheterna att återställa via Visa info. Det enda som inte går att lösa, är att jag finns i dubbla upplagor och ingen av dem går att avlägsna. Får nog leva med det.

1
Bevaka tråden