Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker "Att göra-program"

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-03-19 15:08

Jag behöver ett program som håller ordning på vad jag har att göra.

Som det är nu har jag en textfil med rubrikerna "Att göra" och "Fixat". Under Att göra skriver jag vad som inte är gjort, markerar detta med ett "x" om det är påbörjat och flyttar det upp och ner beroende på hur jag prioriterar det. När det är gjort flyttar jag ner det till "Fixat".

Jag skulle vilja ha ett program som liknar en kalender där varje post är en händelse som löper tills det är klart (när jag klarmarkerar det). Där ska status (tex påbörjad), prio och eventuella kommentarer också kunna synas.

Finns det bättre sätt att jobba på? Vilka modeller finns det? Hur gör ni?

Prova Things det använder jag.
Den är visserligen inriktad på GTD filosofin men den går att köra utan det så klart.
Visserligen är jag mycket intresserad av GTD/Mindfullness-filosofierna så programmet fungerar riktigt bra för mig.

Gillar verkligen snabbkommandot för att lägga till ett "ärende" i Things så jag slipper byta program för att skriva upp något.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Prova Things det använder jag.
Den är visserligen inriktad på GTD filosofin men den går att köra utan det så klart.
Visserligen är jag mycket intresserad av GTD/Mindfullness-filosofierna så programmet fungerar riktigt bra för mig.

Gillar verkligen snabbkommandot för att lägga till ett "ärende" i Things så jag slipper byta program för att skriva upp något.

Things är fantastiskt. Jag använder det på jobbet där det är ständigt högtryck. Kan inte rekommendera det nog. Vi är nu tre personer som använder med programmet där jag jobbar. Byggt för att vara enkelt men kraftfullt.

David Allens bok "Getting Things Done" är en av mina favoritböcker. Utan den hade inte mitt skrivbord varit rent och välordnat på jobbet just nu faktiskt.

  • Medlem
  • 2008-03-19 16:02

Vad är GTD?

Programmet verkar fint, men jag saknar en tydligare prioriteringsfunktion.

Entourage

  • Medlem
  • 2008-03-19 16:30

Det känns för klumpigt... Hur gör det vad jag beskriver?

GTD = Getting Things Done.
En "filosofi" som David Allen har "skapat" den är mycket närbesläktad med Mindfullness tankarna.

Få det gjort heter den repetiva bok som han skrivit om detta. Finns MASSOR av trådar runt detta här. Men jag gillar GTD-tänket får mig att stressa ner och kunna koncentrera mig.

  • Medlem
  • 2008-03-19 19:36

Entourage verkar inte så dumt. Kan man se anteckningarna någonstans utan att öppna uppgiften? Det skulle vara fint om man kunde förhandsvisa uppgiften som i maildelen.

Jag använder Journler: http://journler.com/ Det är kanske mer som anteckningsblock och samlare för länkar, film- och ljudklipp, URL:er mm, men det går att anpassa rätt bra till vad man vill göra.

  • Medlem
  • 2008-03-19 20:44

Journler ser också fint ut. Tar hem och testar.

Tittat på Omnifocus?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-19 22:15

omnis grejer är mumma

Things - smäller alla andra GTD-program på fingrarna, trots (eller kanske på grund av) sin enkelhet.

Ursprungligen av thurfjell:

Things - smäller alla andra GTD-program på fingrarna, trots (eller kanske på grund av) sin enkelhet.

Jämfört med Omnifocus, vad är Things fördelar? (jag kör OF, men väntar på att Things ska bli klar innan jag testar ordentligt)

Ursprungligen av akerstrom:

Jämfört med Omnifocus, vad är Things fördelar? (jag kör OF, men väntar på att Things ska bli klar innan jag testar ordentligt)

Först och främst: när du sätter dig med Things fattar du direkt hur programmet fungerar - du behöver inte lära dig programmet och därför börjar du använda det. OmniFocus är kontraproduktivt i den meningen - det som skulle göra att ens liv blev lite lättare, gör i stället att du känner att du behöver sätta dig ner och gå igenom programmets alla funktioner så att du använder det på rätt sätt. Det är väldigt o-GTD:igt.

För det andra taggningsfunktionen - helt oslagbart!

För det tredje: Cultured Code arbetar stenhårt på integration med Mac OS X-program och de gör det riktigt bra. Överhuvudtaget gör de funktioner riktigt bra och pedagogiska.

För det fjärde: det kommer en iPhoneversion, alltså inte en webbversion för iPhone som OmniGroup gör. Things blir en riktig applikation.

För det femte: schemalagda uppgifter, vilket fungerar väldigt bra.

För det sjätte: du har både projekt och områden (inte att förvilla med kontexter). Projekt är saker som måste göras som kräver fler än en uppgift. Områden är ständigt pågående projekt, typ ("Städa garaget", "Fixa bilen", "Kundutvärderingar" osv.)

För det sjunde: det kommer kollaborationsfunktioner så småningom.

För det åttonde: Cultured Codes support är helt otrolig.

För det nionde: det är snyggare.

För det tionde: de som gör programmet har verkligen tänkt till. De följer inte slaviskt GTD (som Midnight Inbox - all produktivitets värsta fiende), utan gör sin grej av det och i slutändan blir det väldigt GTD:igt i praktiken.

  • Medlem
  • 2008-05-26 22:04

Jag kör nu journler.

Bra svar, tack! (håller med en del i kritiken på OF, det är lite trögt ibland) Ska kolla mer på Things, gillar särskilt iPhonedelen av den.

Ingen konkurrent till de nämnda (bland dem får Things min röst också), men en gratis lättviktare är Check Off, som ger en lista i "rullgardinsform" i menyraden. Inga krusiduller, men man kan ha en enkel hierarki och man kan ha färgetiketter (t ex för prioritet).

Sen är Omni Outliner inte dum heller; förr följde den med alla Macar, vet inte hur det är nu.

Så har man ju Uppgift-funktionen i Mail, FWIW...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 13:18

Kan bara hålla med, Things är hur bra som helst! Snyggt också

Har precis börjat använda det. Här är en screencast som förklarar hur programmet fungerar och ger en lite tips:
Things - task management on the Mac

Kan även passa på att tipsa om ett annat todo program som är lite lättare och enklare i sin utforming, nämligen Anxiety.

Ursprungligen av JGalaxy:

Kan bara hålla med, Things är hur bra som helst! Snyggt också

Har precis börjat använda det. Här är en screencast som förklarar hur programmet fungerar och ger en lite tips:
Things - task management on the Mac

Kan även passa på att tipsa om ett annat todo program som är lite lättare och enklare i sin utforming, nämligen Anxiety.

Nu stöder ju Things synk av uppgifter mellan sig och iCal/Leopards globala uppgifter, så Anxiety kan använda som en front end till Things. w00t!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-21 22:32

Remember The Milk: Online to do list and task management som task manager. Allt enligt GTD och det som rockar ordentligt är integrationen med Gmail.

Gör susen för mig. Har testat jag tror alla bättre program som finns på marknaden och visst är Things toppen. Remember The Milk kör jag oavsett dator och var jag är.

Give it a look.

Den bifogade bilden visar hur jag grupperade mina uppgifter och en viktig sak är integrationen med iCal där man kan importera uppgifter både som händelser och kalendrar. Jag valde att RTM syncas som kalendrar och varje grupp har en skara tillhörande uppgifter...

Oh well, vill inte tjata för mycket, ni listar ut det själva om ni är intresserade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 12:50

Omnifocus finns som en iPhoneversion, som fungerar bra och syncar enkelt.
det är kanske lite puts kvar på programmet, men det kommer att bli brilliant…

/Tangen

Till Tangen mfl

Har skaffat Omnifocus till både iPhonen och Mac'en men lyckas inte få syncen att fungera.
Jag har inte Mobile.me eller iDisk.

/rolf

Ursprungligen av rolfnikula:

Har skaffat Omnifocus till både iPhonen och Mac'en men lyckas inte få syncen att fungera.
Jag har inte Mobile.me eller iDisk.

/rolf

Här bör du kunna få hjälp med det.

Jag synkar OF mellan 3 mac och iPhone, funkar kanon!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-06 11:51

Jag köpte först OmniFocus och försökte verkligen använda det fullt ut men jag blev aldrigt vän med programmet. Köpte sedan Things och är jättenöjd. Älskar Today listan och att det är så framträdande. Nu lägger jag några saker(så få som möjligt) där kvällen innan och sedan är det bara att börja arbeta av listan. Har Things touch och väntar desperat på syncning... För tillfälet är Things touch mer en förhandstitt av vad som kommer att komma.

1
Bevaka tråden