Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu är det klart att Telia tar iPhone till Sverige.

di.se

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-05-27 08:14
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-05-27 09:10
Ursprungligen av Queux:

Här är Pressmeddelandet

Skapligt pressmeddelande. Varför skriva fler ord än som behövs, liksom...

typiskt att man just skrivit på för 24 månader med telenorför en sony ericsson.. nåja... när det avtalet löper ut kanske vi har fjärde generationen iPhone...

Ursprungligen av Kalle W:

Skapligt pressmeddelande. Varför skriva fler ord än som behövs, liksom...

Det ligger helt i linje med tidigare pressmeddelanden: Orange brings the iPhone to customers in Europe, Middle East and Africa

Antagligen Apples deal med operatörerna.

Spännande!

Edit:
Men "senare i år" - så störande!

Övriga länder som Telia ska lasera iPhone i är: Norge, Danmark, Finland, Lettland, Litauen och Estland.

Ser man på!
Gott. Nästan äntligen... men varför inte nu på en gång?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-05-27 08:16

Orden "senare i år" gör mig lite besviken.

Får hoppas telia är snabba på att få in mobilerna.. men tyvärr lär det säkert dröja
Tur man har Telia och inte bestämt vilken abbonemangsform att byta till ännu

De väntar ju såklart på iPhone 2, känns ju inte så lönt att lansera GSM version 2 veckor innan WWDC...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-27 08:33

Aj, oj, hoppsan.
Undras om de kommer stödja iPhone "1" också. I så fall lär de ju bli nerringda av irriterade användare.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-27 08:38

Jippi från Norrland! (Här funkar ju bara Telia...)

Ursprungligen av c5j:

Jippi från Norrland! (Här funkar ju bara Telia...)

Jajebox, kan bara hålla med!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 08:38

Juni är väl senare i år?

Det var inte bara Sverige. Det förklarar lite varför det tog sån tid. / Midmus

Hoppas bara dom kommer med något abonnemang som har lägre datakostnad än 20kr/MB eller 199:- /mån...

  • Medlem
  • 2008-05-27 08:55

Smutt! Sitter med Telenor via jobbet och funderar på hur jag ska hantera det. Vad säger svensk lagstiftning om operatörslås? Är det tillåtet att sälja mobiler som inte går att låsa upp, även om det är mot en avgift?

Nu vet vi kanske vad Applenissarna (som blev smygfotade av en medlem här på 99mac) gjorde i Sverige.

  • Medlem
  • Mark
  • 2008-05-27 09:01

Hmmm... vi har ju tele2 på jobbet.... hur gör man nu?

Ursprungligen av varpan:

Hmmm... vi har ju tele2 på jobbet.... hur gör man nu?

om du inte vill byta operatör .. hacka eller köp en lagligt upplåst iphone för 9999 kr men räkna fortfarande inte med att Visual Voicemail fungerar ..

Citat:

TeliaSonera har skrivit avtal med Apple om att introducera iPhone i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Litauen, Lettland och Estland senare i år.

Men var det inte nån som sa att Telenor/vodafone skulle sälja iPhone i Norge? / Midmus

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-05-27 09:02

Skönt! En sten föll från mitt bröst, nu kan man använda en iPhone som inte är hackad även här hemma hos mig

Ursprungligen av MatsOlov:

Skönt! En sten föll från mitt bröst, nu kan man använda en iPhone som inte är hackad även här hemma hos mig

Samma här!

Så ljuvligt, slipper man alla de andra konstiga operatörerna

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-05-27 10:51
Ursprungligen av MatsOlov:

Skönt! En sten föll från mitt bröst, nu kan man använda en iPhone som inte är hackad även här hemma hos mig

Ställer mig i ledet!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-27 11:08

Jag tror inte på att Telia har ensamrätt på iPhone. Hade dom haft det hade dom sagt det. Vad gäller lanseringsdatum så får de säkert inte säga något förrän Steve Jobs spräcker bubblan den 9 juni. Innan dess gäller senare i år. Men då får Telenor och andra också sälja iPhone. Det var bara så att Telia blev klara först.

//Rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-27 11:28

Jag satt själv och funderade på ifall man skulle byta till Telia för en stund sedan, men som nöjd 3 kund gör man nog klokt i att vänta lite. Mobil.se har snackat med Tre och skriver så här:

Vi har ringt runt till andra operatörer för att höra om även de ska sälja Iphone. Ingen har hittills bekräftat, men Erik Hörnfeldt, pressansvarig på Tre, kommenterar:

- Det ser väl ut som ett icke-exklusivt avtal på pressmeddelandet, eller hur?

Vi väntar oss därför att få se flera liknande pressmeddelanden från andra operatörer inom kort.


Låter fint tycker jag

Ursprungligen av leXor:

Jag satt själv och funderade på ifall man skulle byta till Telia för en stund sedan, men som nöjd 3 kund gör man nog klokt i att vänta lite. Mobil.se har snackat med Tre och skriver så här:

Vi har ringt runt till andra operatörer för att höra om även de ska sälja Iphone. Ingen har hittills bekräftat, men Erik Hörnfeldt, pressansvarig på Tre, kommenterar:

- Det ser väl ut som ett icke-exklusivt avtal på pressmeddelandet, eller hur?

Vi väntar oss därför att få se flera liknande pressmeddelanden från andra operatörer inom kort.


Låter fint tycker jag

Vad kundtjänster eller säljare säger ger jag inte mycket för men när någon ifrån ledningen säger saker blir det mera spännande.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-27 14:49
Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror inte på att Telia har ensamrätt på iPhone. Hade dom haft det hade dom sagt det. Vad gäller lanseringsdatum så får de säkert inte säga något förrän Steve Jobs spräcker bubblan den 9 juni. Innan dess gäller senare i år. Men då får Telenor och andra också sälja iPhone. Det var bara så att Telia blev klara först.

//Rob

Enligt Svensk lagstiftning gällande monopol så måste x% (kommer inte ihåg.. gissar.. 10-20%) ligga öppet för fler aktörer. Detta gäller förvisso än så länge inte Alkohol, Läkemedel & Spel.. vilka utreds fortfarande om de kan upprätthållas eller om de kan anpassas. Enligt artikel 31 EG krävs inte att ett handelsmonopol avskaffas, men det måste anpassas på sådant sätt att ingen diskriminering med avseende påanskaffnings-och saluföringsvillkor föreligger.. Offentliga företag och företag som beviljas exklusiva rättigheter Måsta kunna utföra de särskilda uppgifter som tilldelats dem. Den exklusiva rättigheten måste vara nödvändig (proportionalitetstest) OBS! Detta gäller tjänster av allmänt ekonomiskt intresse. Så ensamrätt för Telia.. -Tror inte det.. I vilket fall inte under någon längre tidsperiod.

Nog om det.. Kul att det börjar att röra på sig.. eller som en viss Herr Fylking brukar utropa till Horace Engdahl (en av de aderton).. ÄNTLIGEN!

Bevaka tråden