Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp att felsöka kraschad mac

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en 3 år och 4 månader gammal Alu Powerbook G4 (med APP) som plötsligt inte längre vill boota upp och istället ger ifrån sig ett tickande ljud från nedre vänstra hörnet. Datortekniskt inkompetent som jag är så misstänker jag hårddisken men undrar om det inte borde gå att starta från medföljande skiva om det endast var hårddisken som var problemet?

Har provat de flesta knappkombinationer vid start (tror jag) men inget får igång den för egen felsökning. Datorverkstaden ville ha 1000 spänn plus moms och upp till två veckor på sig för att berätta vad det var för fel vilket särskilt i det senare fallet var helt uteslutet varför jag redan skaffat en ny MBP. Men det vore roligt om det mot en mindre summa gick att få igång 'gamla bettan' också då hon frånsett detta är i mycket gott skick och skulle duga fint som mediaspelare eller nått.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-26 20:07

Det låter definitivt som att det är hårddisken som är körd, men det är svårt att säga säkert utan att ha hört det klickande ljudet du beskriver. Hur långt kommer datorn i bootsekvensen?

Det kan vara så att CDn "blockeras" av den falierande hårddisken, vilket jag själv varit med om med en iBook där hårddisken hade kraschat. Även om man håller inne C för att starta från CDn så vill datorn försöka hitta hårddisken, och då den inte svarar står datorn bara och väntar i en evighet.

Tack för ditt svar!

Datorn går så långt som till startsignalen 'bong' kort därefter en tystare pipsignal varpå man hör att hårddisken börjar jobba och skärmen blir ljusgrå. I sin ordning så långt men sedan är det stopp. Trots att jag är erkänt rätt dålig på hur datorer fungerar (eller inte fungerar) så är jag tämligen säker på att det är hårdisken jag hör: sök, klick, sök, klick, sök, klick...

Är det inte ganska underligt att det inte går att starta från skivan när hårddisken inte fungerar? Det är ju det jag vill kolla med att starta från skivan ju! Och mera viktigt, finns det något kommando för att kringgå detta (sökandet efter hårddisken)?

Vore mycket tacksam om någon har andra tips på hur jag kan gå tillväga, vad jag kan kolla etc eller som med stor sannolikhet kan säga huruvida det nog är just hårddisken som tackat för sig. I den mån det har betydelse så har jag fått veta att det som föregick problemet var en tvingad omstart tfa envis badboll.

Någon som har tips på prisvärd hårddisk?

Senast redigerat 2008-05-27 15:27

Någon?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-05-27 18:34

Du kan ju alltid prøva med att ta ut disken och se om den startar från CD:n i det fallet. Rætt pilligt dock.
Hos Dustin

HITACHI TRAVELSTAR 5K160 80GB 2.5# ATA/133 340 SEK + moms

till
WESTERN DIGITAL SCORPIO 250GB ATA/100 5400RPM 696 SEk+moms

1
Bevaka tråden