Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2,33 C2D klarar inte under några omständigheter en 1080HD mkv film.

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min MBP (2,33 C2D 2GB) har tidigare visat QT 1080HD filmer utan problem, dock aldrig .mkv filmer.

Jag kan inte få dessa filmer att fungera i Quicktime, varken med ett mkv plug-in eller plug-in paketet Perian.

Mitt alternativ blir då VLC, som startar filmen men den kan inte visas utan ganska mycket hack och frysningar till och från.

Ska inte min dator klara detta?

Jag har en HTPC hemma med Vista Ultimate på och hårdvaran är en 2.4GHz Intel Core2Duo (E6600) med 2 GB RAM och ett ATI X1250 med 128MB och den klarar inte 1080p i VLC, men i en spelare som heter ZoomPlayer med CoreAVC som avkodare (med ffdshow hackar det) så funkar det utan större problem. Så din maskin är nog på gränsen att inte klara detta.

Senast redigerat 2007-08-09 12:39
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-09 12:17

Beror det verkligen på att runt 2.4GHz är gränsen och inte på att CoreAVC har en mindre krävande codec för det än ffdshow då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-09 12:21

Jag skulle sätta mina pengar på att det är avkodaren som inte håller måttet. Kan din dator spela 1080-filmer i QuickTime så ska den givetvis klara det i andra format också. Vänta tills det dyker upp en avkodare som är bättre optimerad.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-09 12:24

CoreAVC komemr släppa en OS X Player och Codec under hösten.

Problemet är inte din dator, det är att det inte finns något bra codec.

Ursprungligen av Sidde:

CoreAVC komemr släppa en OS X Player och Codec under hösten.

Problemet är inte din dator, det är att det inte finns något bra codec.

Hittade detta (sista raden) nu på http://www.coreavc.com/index.php?option=com_content&task=view&id=27&Itemid=1

CoreAVC H.264 Video Codec - Version 1.5.0.0 (20070804)
- Add: Input and output YUV Levels can now be specified separately
- Add: An option to treat frames as interlaced when any AVC interlace coding options are used (fixes a problem with some broadcast streams that are not deinterlaced properly)
- Add: An option to always crop 1088 video to 1080 lines (enabled by default)
- Add: Recovery point SEIs are now properly handled when IDR frames are not available
- Fix: AR changes mid-stream are now detected and sent downstream (fixes playback of anamorphic AVI files)
- Fix: Improved keyframe detection (fixes seeking and playback in some transport stream files)
- Fix: Deblocking with extreme settings fixed
- Fix: VMR deinterlacing (interlaced YV12 output does not work properly with VMR9, we now use YUY2 in that case)
- Fix: Various (non-public) stream bugs reported by our OEM customers
- Fix: Colorspace selection during output format changes.
- OEM: Documentation on the related CorePlayer Colorspace Conversion
- OEM: Documentation for custom IPropertyBag interface
- OEM: Documentation for SDK toolkit and Demo toolkit
- OEM: Release of OS X Universal Binaries

Har det redan släppts en OS X-version? Hittar inte något mer om det på köpsidan tex...

CoreAVC är ju erkänt mindre krävande än ffdshow, men samtidigt så säger en del att CoreAVC kvalitetsmässigt inte gör något vidare jobb. Men jag måste säga att jag inte märkt någon skillnad när jag kör upp det på min 720p-projektor.
Så visst, det beror på avkodaren och hur effektiv den är, men just nu verkar det ju som att det inte finns någon tillräckligt optimerad avkodare för Mac så att MBPn klarar 1080p i matroskaformat (mkv). Eller?

Lånar tråden lite. Jag har en likadan dator som martin_stenmark och jag kan inte spela upp 1080p QT trailers efter att uppgraderat till Leopard. Det hacka och stannar till vid snabba scener. Har även installera om Leopard två gg utan resultat.
Någon som har en ide?
Det har fungerat innan jag inst Leopard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 12:09

Vad är det som gör att det är sån skillnad mellan uppspelning i tiger och leopard? Som andra nämnt så flyter 1080p bra i tiger. Om man ligger på gränsen så kanske mplayer kan hjälpa. Det funkar bättre (men inte bra) för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 15:27

Jag har laddat ned matroskaqt, en quicktime-komponent som spelar upp mkv. Hur bestämmer jag vilken codec som ska spela upp materialet i qt om man har flera installerade?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-05-21 22:53

Kör VLC på Min MBP C2D 2,2GHz.
Där rinner .mkv 1080-filmer på utan hack o ryck. I QTplayer hackar det.

Edit: 4GB minne o Leopard.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-05-22 15:34

Tanka hem XBMC (Xbox media center) till din Mac så ska du få se på grejor!
Kör den på min Macbook Pro 2,2 Ghz Intel Core 2 Duo.

Funkar fint med HD rullar på den och MKV.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-25 15:11

Sant, jag har exakt samma konfiguration som trådskaparen och jag laddade ned xmbc och det löste problemet. Datorn blir kokhet men det flyter i alla fall.

Jag har nog provat allt som går, vlc/mplayer/qt/xbmc och Coreavc 1.7 (bootcamp) med QT trilers och .mkv filmer.
Tycker att 1080p mkv filmer borde flyta på under XP med Zoomplayer och coreavc iaf. Men det hackar som sjutton.
1080p QT trailers (The Mummy) ligger i snitt på 17fps under Leopard.
Jag börjar undra om det inte är något fel på burken??

Min htpc 1.8 c2d klarar 1080p galant med coreavc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-26 17:49

Ja, det är inget annat än bedrövligt. Det står ju till och med
"For best playback experience..."

"For 1920x1080 (1080p) video at 24 frames per second:
QuickTime 7 for Mac OS X:

Dual 2.0 GHz PowerMac G5 or faster Macintosh computer; 2.0 GHz Intel Core Duo or faster
At least 512MB of RAM
128MB or greater video card"

Än en gång: vad är det för fel?

Quicktime i Tiger spelade upp 1080p-filmer utan några som helst problem. Är drivrutinerna till grafikkortet sämre i Leopard eller vad? Det är nästan så att det är ännu en anledning att gå tillbaka till 10.4.

Edit: kan det vara så att drivrutinerna i Leopard inte optimerades i lika hög grad till de gamla korten (ATI X1600) som till de nyare som sitter i de burkar som faktiskt kom med Leopard förinstallerat.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-05-27 15:25

Personligen kör jag hellre 720p då 1080p tar så pass mycket mer plats och jag ser ingen skillnad när jag sitter 2m från min 46" fullhd lcd... enda skillnaden är att 1080p material tar längre tid att ladda ner. (har inga problem med datorkraft iaf... macpro 2xC2D 2,66Ghz, 4b ram, 512mb grafik och dvi -> HDMI ut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 14:38

väcker en något gammal tråd igen:
Är det någon (med problem med 1080p uppspelning i Leopard) som har testat att tillfälligt aktivera Quartz Extreme och kolla om problemen försvinner då? Det ska orsaka kernel-panic under speciella omständigheter (varför det inte är aktiverat by default i Tiger och Leopard) men är det bara tillfälligt så slipper man kanske det. Jag har 10.4 nu så jag kan inte testa. I vissa fall har det inneburit en rejäl prestandaökning (med viss instabilitet som baksida) vilket kanske löser problemen med hd-uppspelning.

Senast redigerat 2008-07-04 16:15
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-10 21:07
Ursprungligen av sodemus:

väcker en något gammal tråd igen:
Är det någon (med problem med 1080p uppspelning i Leopard) som har testat att tillfälligt aktivera Quartz Extreme och kolla om problemen försvinner då? Det ska orsaka kernel-panic under speciella omständigheter (varför det inte är aktiverat by default i Tiger och Leopard) men är det bara tillfälligt så slipper man kanske det. Jag har 10.4 nu så jag kan inte testa. I vissa fall har det inneburit en rejäl prestandaökning (med viss instabilitet som baksida) vilket kanske löser problemen med hd-uppspelning.

Du kanske skall skriva hur man gör också om det är någon som inte vet som vill prova om detta hjälper

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 16:08

Ok, jag ska rätta mig själv. Q2DE är avaktiverat som förval i Leopard. Aktivering ska ge viss prestandaökning. QE är aktiverat som förval i Leopard. Avaktivering ska ge jämn HD-uppspelning. Det har hjälp somliga men långt ifrån alla.

Hur aktiverar man det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 05:39

[HowTo] Enable Quartz 2D Extreme - InsanelyMac Forum

Det andra kan man avaktivera genom quartz debug som är inkluderat i xcode. Jag tror iofs att båda kan ändras genom quartz debug.

Den där guiden är nog för tiger. För com.apple.windowserver.plist har inte samma val som sidan antyder.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-25 07:14
Ursprungligen av blodsugare:

Den där guiden är nog för tiger. För com.apple.windowserver.plist har inte samma val som sidan antyder.

Svaret finns redan i tråden:

Ursprungligen av sodemus:

Aktiv: Maj 2006
175 inlägg

Ok, jag ska rätta mig själv. Q2DE är avaktiverat som förval i Leopard. Aktivering ska ge viss prestandaökning. QE är aktiverat som förval i Leopard. Avaktivering ska ge jämn HD-uppspelning. Det har hjälp somliga men långt ifrån alla.

Hur avaktiverar man qe?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-25 08:33
Ursprungligen av blodsugare:

Hur avaktiverar man qe?

Har du tiger? Se inlägg 22.
Har du Leopard, är det redan aktiverat. Har du inte läst tråden?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-25 13:26
Ursprungligen av kainen:

Har du tiger? Se inlägg 22.
Har du Leopard, är det redan aktiverat. Har du inte läst tråden?

AVaktiverar man..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 15:03

Har du sett på Quartz Debug(ger?)? Där kan man ställa in vad som ska användas. Dock fungerar det bara temporärt, dvs det återställer inställningsfilerna när du startar om datorn eller om det var QD. Det är väl inte helt kosher men om du tvångsavslutar QD kommer inställningarna att överleva omstart.

Edit: Jag skulle nog dock rekommendera att bara ändra de här inställningarna tillfälligt med QD på vanligt sätt. Q2DE är avaktiverat från början för att det kan orsaka kernel panic och grafikartifakter. Detsamma kan gälla QE.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-20 15:25

När jag nu gick tillbaka till Leopard igen så verkar problemet vara löst. 1080p hackar varken i VLC eller Quicktime. Jag lämnade Leopard vid 10.5.2 och har precis kommit tillbaka. Någon som vet när problemet löstes och kanske vad som orsakade det? Vore lite intressant bara.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-21 13:15

Ett tips till alla som har problem med 1080p-filmer här inne är att köra Plex, fantastiskt program, klarar leverera 1080p på en Mac mini. Dock är det ett mediacenter till skillnad från QT & VLC.

Bevaka tråden