Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka iCal och google calendar?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-06-14 23:21

Hej!

Vet någon om det finns en möjlighet att synka ical och google calendar automatiskt?
D.v.s. att när google-calendar körs letar den automatiskt upp en eller flera kalendrar i ical?

Vet ni om man kan synka ical mellan två datorer (min bärbara G4 med min stationära Mac Pro) i ett befintligt nätverk?

Jag skulle föreslå Spanning sync, ett mycket trevligt program som sköter det där fullständigt smärtfritt. Jag har skrivit lite om Spanning Sync på min blogg med, känner du för det kan du ju ta och kasta ett getöga där med: Artikel med programtips för mac-användare

  • Medlem
  • 2007-06-18 08:07
Ursprungligen av Forsgren:

Jag skulle föreslå [url="http://www.spanningsync.com/"] Jag har skrivit lite om Spanning Sync på min blogg med, känner du för det kan du ju ta och kasta ett getöga där med: Artikel med programtips för mac-användare

Många schyssta program!
Fastnade speciellt för CSSEdit. Verkar bra! Konstigt nog ser inte CSSEdit mina Css-länkade filer på en specifik server (både URL och File). När jag provar egna och andras hemsidor som ligger på "andra" servrar funkar allt normalt. Fattar inte varför den inte ser CSS i samtliga html-sidor. Är den "känslig för" externt länkade (import/ link rel) kontra CSS i <head>?
Klickar jag månne på fel knapp. Vad har jag missat?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-06-15 22:33

Jag kör med gSync. har inget att klaga på. Det är dessutom en lösning UTAN server emellan (och abonemangskit etc).

Ursprungligen av mjg:

Jag kör med gSync. har inget att klaga på. Det är dessutom en lösning UTAN server emellan (och abonemangskit etc).

gSync verkar vad jag förstår inte kunna hantera multipla kalendrar särskilt optimalt. Det trevliga med Spanning Sync är att jag har exakt samma delkalendrar på Google Calendar som i iCal och när jag lägger till något i min arbetskalender där så kommer det att lägga sig i arbetskalendern i iCal.

Det är en funktionalitet jag inte skulle vilja vara utan.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-06-16 23:58
Ursprungligen av Forsgren:

gSync verkar vad jag förstår inte kunna hantera multipla kalendrar särskilt optimalt. Det trevliga med Spanning Sync är att jag har exakt samma delkalendrar på Google Calendar som i iCal och när jag lägger till något i min arbetskalender där så kommer det att lägga sig i arbetskalendern i iCal.

Det är en funktionalitet jag inte skulle vilja vara utan.

Jag har 3 kalendrar som jag synkar - nema problema. Jag har givetvis visning av alla kalendrar - egna och andras - på Google på ETT konto där. En polare synkar 8 kalendrar med gSync (han anser sig verkligen vara en bizi man).

Jag har harvat med alla förslag i denna tråd - i 6 månader - testat alla. gSync är lösningen för mig.

  • Medlem
  • 2007-06-18 08:02

Kan GSync jobba mot iCal i flera datorer, d.v.s. att jag har samma information i dator ett - google Cal och dator 2, "som i en triangel"?

Tack för alla intressanta tips!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-15 22:36

GCALdaemon funkar annars perfekt, använder det själv.

verkar ha fler funktioner än spanningsynvc och är gratis, dock är det ju lite knepigare att få igång än spanningsync.

Ursprungligen av ntity:

GCALdaemon funkar annars perfekt, använder det själv.

verkar ha fler funktioner än spanningsynvc och är gratis, dock är det ju lite knepigare att få igång än spanningsync.

"Lite knepigare" verkar ju vara en klar underdrift...

Har GCALdaemon stöd för flera kalendrar? Alltså, kan jag hålla min arbetskalender, privata kalender och skolkalender separerade åt så att saker som läggs i dem hamnar i rätt kalender på "andra sidan" (oavsett åt vilket håll det synkas)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-16 23:50
Ursprungligen av Forsgren:

"Lite knepigare" verkar ju vara en klar underdrift...

Har GCALdaemon stöd för flera kalendrar? Alltså, kan jag hålla min arbetskalender, privata kalender och skolkalender separerade åt så att saker som läggs i dem hamnar i rätt kalender på "andra sidan" (oavsett åt vilket håll det synkas)?

Ja, "lite knepigare" det är det, men om man inte vill ha möjligheten att slå upp adresserna i google-mail i addressbook eller så behöver man ju inte pilla på de inställningarna om man inte vill.

Och Ja, det är bara att addera flera kalendrar som alla synkas med olika kalendrar på google, jag har exempelvis mina arbetstider i en, möten i en, träningschema i en annan och en "random rest" för allt som inte passar in i resten

http://gcaldaemon.sourceforge.net/usage13.html#multiple har guide på hur man gör.

men i korthet, sätt upp en fungerande kalender, kopiera de 4 raderna som är för den, addera en 2a, 3a, 4a etc för ny kalendrar och ändra fil & namn på dem.

Är det samma problem fortfarande eller har detta integrerats i nyare uppdateringar?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-26 17:04

Jag fick aldrig ordning på det där - testade alla lösningar. Nu har jag .Mac och det funkar klockrent. När dessutom kalendern blir interaktiv på webben - som t.ex. GoogleCal - så är allt perfekt. Det kommer snart tror jag. .Mac växer och mycket finns i Apple's skjortärmar när det gäller denna tjänst. Det känns så i alla fall. Dyrt, men, tja - klockrent.

BusySync funkar klockrent till att synca till och från iCal och google calender.

/Roffe

  • Medlem
  • 2008-05-26 22:18

Spanning Sync

Kör numer Spanning Sync sen drygt ett år tillbaka och är mycket nöjd. Jag har en fungerande triangel mellan min mac book pro, mac pro och google-cal. De senaste uppdateringarna har gjort mjukvaran betydligt stabilare och snabbare så jag är på det hela taget nöjd med lösningen. iSync finns också med och fixar syncen med mobiltelefonens (Sony w660i) kalender och adressbok. Några klick på morgonen på jobbet och apparaterna är "up to date".

För att synca filer mellan olika mappar (mellan samma datorer som ovan) i ett LAN använder jag "File Synchronization" vilket är väldigt lätt att använda och fungerar dessutom bra.

För tillfället finner jag ingen anledning att ändra konceptet och kan varmt rekommendera det. Visserligen kostar både Spannic Sync och File Synchronization några hundralappar (engångskostnad) och det bör förstås ställas mot funktionerna och kostnaderna i .Mac.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-26 23:04

Aha...det verkar ha hänt bra saker sedan jag trixade med detta. Alla lösningar som innebär en server mellan klient och Google går dock alltid bort i min värld. Inte pga abbonemangskostnad, utan därför att jag har sett många servrar och tjänster komma och gå sedan internets barndom :-D. Plötsligt en dag så är allt borta...och det blir till att börja om från början...med någon annan...huh...
Jag vet dock inte om lösningarna nu har lämnat servervarianten. Spanning Sync hade serverlösning om jag inte minns fel.

Nå - etersom den enda jag synkar info med också har .Mac - så stannar jag där. Annars skulle jag direkt testa era lösningar. Även om jag inte älskar Google som suger av kinesiska diktatorer hela tiden kontinuerligt jämt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-07-27 22:11

Ja måste fråga här. Jag är kanske ute och reser. Alla dessa lösningar kräver någon form av "3:e parts" inblandning?

Förstår väll att en server emellan krävs för om det skulle gå direkt så hade båda (alla) datorerna behövt vara igång. Men vad menas med google-cal? alltså kommer jag behöva en "kalender" på nätet också?

Då blir det liknande IMAP som man kör när det gäller mail?

Google har synklösningar själva nu, bland annat....

Google Sync on your mobile phone

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-08-20 13:41

Synka Ical (Tiger) med Google

Tar upp tråden för att någon kanske vet.
Går det att synka Ical (tiger) direkt med Google.

Skulle kunna synka med min ipod touch men det blir då omvägar som jag inte gillar.

Synkar idag outlook med google (jobb)
Ipod med google via exchange interfacet.
Telefonen med pc suite (nokia) (kompromisslösning enligt min mening)

Men hur skall jag få min Ical att prata med google utan att uppgradera till leopard eller köra 3e parts program?

Jag har lyckats synca Google med iCal, men inte iCal med Google via Calabaration (Googles egna program). Kan ha missat något i inställningarna kanske...

Nu kör jag iaf följande setup:
Outlook på jobbet
Informant på iPhonen
Outlook och Google syncas via Googles egna tjänster, och min iPhone syncar Informant med Outlook via Google:) Rörigt blir det... tänk om man kunde kört samma kalender-programvara överallt:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-06 22:30
Ursprungligen av pontus_n:

Jag har lyckats synca Google med iCal, men inte iCal med Google via Calabaration (Googles egna program). Kan ha missat något i inställningarna kanske...

Nu kör jag iaf följande setup:
Outlook på jobbet
Informant på iPhonen
Outlook och Google syncas via Googles egna tjänster, och min iPhone syncar Informant med Outlook via Google:) Rörigt blir det... tänk om man kunde kört samma kalender-programvara överallt:)

Kör ni Exchange på jobbet? Har du din primära kalender där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-09 22:46

Jag använder Googles kalender som bas. Då kan man synka åt alla håll - inklusive iCal, iPhone och Outlook. Sök lite här på 99.se så hittar du hur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-25 23:14
Ursprungligen av wonko:

Jag använder Googles kalender som bas. Då kan man synka åt alla håll - inklusive iCal, iPhone och Outlook. Sök lite här på 99.se så hittar du hur.

lånar tråden lite..
Försökt söka , men h ittar inte (soory:">)För mig gäller att just nu synkar jag kalendern på iPhone (både Informant och Kalender) mot Google.
Är i färd med att switcha till macbook och då vilja att kalendern på iphone synkas mot BÅDE google OCH iCal...

tacksam för hjälp och vägvising

Samma tema, men en grundläggande fråga som nog mest berör Google's och Apple's logik eller språkbruk;

Inom iCal verkar Google-kalendrar kunna dyka upp i vänsterspalten i (minst?) tre former
1. under rubriken 'PRENUMERATIONER' inlagda inom iCal,
2. under rubriken 'OMBUD' inlagda mha URL/fil till iCal,
3. under en egen rubrik '[email protected]' (=användarkontot på Google) inlagda mha URL/fil till iCal.

Vilken är logiken för hur kalendrar inlagda från Google hamnar i de olika alternativen? Kan inte se att detta finns dokumenterat hos Google/Apple?
Såvitt jag kan se lägger rubriken '[email protected]' också in konton/rubriker under 'OMBUD', men de som hamnar under 'OMBUD' skapar ingen egen rubrik '[email protected]'?

Som det stod i ett annat forum; ska det behövas 'raketforskning' för sån't här? Visst är väl datorns själva idé att förenkla rutinartade arbetsuppgifter - hur många man-timmar har inte användare världen över spenderat för att reda ut och hantera inställningar av denna typ...?

1
Bevaka tråden