Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: iPhone med 3G får stöd för Evolved HSPA

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Intressant rykte!

"Enligt en chef på den australiensiska mobiloperatören Telstra kommer det bli möjligt att få riktigt hög uppkopplingshastighet med den andra generationens iPhone.

Om några veckor väntas Apples VD Steve Jobs presentera den hett eftertraktade 3G-modellen av iPhone på WWDC i San Francisco.

Men vad vi inte fått veta förrän nu är att mobilen med stor sannolikhet kommer få stöd för Evolved HSPA (High-Speed Packet Access).

Det skulle i så fall innebära en teoretisk uppkopplingshastighet på 42 Mbps och en upload på 22 Mbps.

Bakom avslöjandet står en chef på den australiensiska mobiloperatören Telstra, rapporterar AppleInsider.

Det bör emellertid påpekas att det i dagsläget är få 3G-nät som stödjer Evolved HSPA fullt ut."

Källa: 3G-iPhone får stöd för Evolved HSPA - MacWorld

  • Medlem
  • 2008-05-25 14:33

*hoppas*

42 mbps ner och 22mbps upp är riktigt schysst, även om tekniken inte är så utvecklad i dagens läge.

Är det någon som vet om detta även stödjer vanlig Turbo 3G HSDPA?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-26 03:16

Jag är inte tillräckligt insatt för att uttala mig om det är realistiskt att Iphone 2 har Evolved HSPA.
Jag är dock övertygad om att nya Iphone kommer att knocka det mesta även rekt hårdvarutekniskt. Jag tror att Apple tryckt in allt "state of the art" som dom kommit över. När dom släper denna generation 2 av luren, så måste dom även suga av teknikfreaksen. Iphone 1 sålde inte riktigt så bra som man ville - framför allt i vissa regioner/länder. Nu lägger dom in överväxeln och ska sopa banan som dom ofta gjort när det gäller t.ex. bärbara datorer. Tyvärr så lider batteriprestandan av allt detta, men tack och lov så kan man stänga av mesta skiten :-).
Whait and see.

Det är mycket som har chansen att bli strömsnålare i den nya versionen jämför med den nuvarande och den skulle därför kunna ge längre driftid.

Dagens CPU S5L8900 @ 412MHz (som klarar av 667MHz) har jag för mig är gjord i 'gammal' 90nm, de nyare processorerna från samsung har 65nm process. Det skulle betyda lägre förbrukning förbrukning och/eller högre prestanda.

GSM/3G kretsen blir minst en generation nyare vilket bör ge lägre förbrukning - i alla fall i GSM-läge.

Förbättrade litiumpolymer celler.

Generella förbättringar där vissa funktioner kan utföras av färre krestar vilket skulle sänka förbrukningen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-25 17:18

3G är helt och hållet över hypad. Som Daring Fireball skrev för några veckor sen. Överföringen är snabbare än gprs (men kommer med 100% säkerhet inte med HSPA som inte är utbyggda ännu) men inte snabbare än wifi och visningen av hemsidor kommer att begränsas utav hur snabbt CPUn är. Det ser man rätt bra när man använder wifi. Men kanske kommer nya iPhonen med en snabbare CPU?

Apple tror jag inte kommer att använda senaste teknologin för 3G, kanske chipet som dom använder kan det men jag tvivlar på att det kommer att stödja det från början. Kanske kommer det någon gång med en framtida firmware update.

Sen tror jag inte en sekund på att Apple har 188 containrar med iPhones. Det skulle betyda att iPhone har varit klar och producerats i 4 månader nu. Jag tror det är först i Mars/April som produktionen startade och Apple har högst några miljoner på lager. Kanske blir jag för pessimistisk men jag ser mig mer som realist. Då kan man blir trevligt överraskad än att total besviken.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-25 23:36
Ursprungligen av Robo-X:

3G är helt och hållet över hypad. [...] (men kommer med 100% säkerhet inte med HSPA som inte är utbyggda ännu)

Struntsnack, här i England har HSDPA funnits i över två år. AT&T håller just nu på att jobba r*ven av sig för att bygga ut det i USA, men nu ska man komma ihåg att USA är extremt efterblivna vad gäller mobiler och mobilnätverk.
Här märker jag en stor skillnad på vanligt 3G och HSDPA även med en nu två år gammal mobil med en "ynklig" 400 MHz CPU. iPhonen med sina 420 Mhz och två år modernare CPU bör inte ha några större problem med att hantera den trafiken.

Ursprungligen av Robo-X:

Apple tror jag inte kommer att använda senaste teknologin för 3G, kanske chipet som dom använder kan det men jag tvivlar på att det kommer att stödja det från början. Kanske kommer det någon gång med en framtida firmware update.

Och varför skulle inte Apple välja att använda nyare teknik, när det var ett av de största klagomålen om den gamla telefonen? Stödjer de inte HSDPA eller HSUPA kommer jag bli ganska besviken faktiskt. Då blir det nog en HTC Diamond istället :/

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-26 01:49

Jag syftade på Evolved HSPA (som det stod i början på tråden) vilket är en vidare utveckling av HSDPA vilket är mer vanligt. iPhone kommer förhoppningsvis stödja HSDPA men inte Evolved HSPA (i alla fall inte i början).

//Rob

1
Bevaka tråden