Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visning av RGB-färger i InDesign

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett litet problem här. Jag har två dokument med exakt samma inställningar under färginställningar och profiler och jag har ingen förhandsvisning av tryckfärger. När jag väljer en rgb-färg i det ena dokumentet så visas den riktiga rgb-färgen, men i det andra dokumentet så visas rgb-färgen som cmyk. Jag har kollat alla profiler om det är så att den ena har någon profil tilldelad, men det ser verkligen exakt likadant ut. Är det någon som vet vad det kan bero på. Finns det ytterligare någon slags inställning gömd någonstans?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-26 07:40

Den enda gång din färginställning är inblandad för ditt dokument är när du skapar ett nytt, då får dokumentet de profiler tilldelade som du har i dina färginställningar. Sen sparas dessa profiler i dokumentet och följer med ända tills att du tilldelar något annat.

För att visa färger korrekt på skärmen så ska du gå in under menyn "Visa/Korrekturfärger/egen" och där välja den RGB du vill att InDesign ska visa på skärmen. Då lämpligast den RGB ddu har tilldelat dokumentet.

Sen finns det en del andra verktyg som visar på skärmen men de är ställda för att visa CMYK i första hand. Jag tänker då på "Visa övertryck" som automatiskt också visar skärmprovtryck. "Förhandsvisa utdata" visar dig dina separationer.

Sen kan "Blandningsläget för transparens" påverka en del, ska du jobba mot RGB som slutmål så ska du ställa den till RGB, den står på CMYK i utgångsläget.

Om det är bilder du monterat så kan det också bero på vad de har för profiler med sig.

Allt jag skrivit baseras på att du har färghanteringen PÅ, för du har väl inte stängt av den? Är den av så har du inga möjligheter av färgkontroll.

Janne

Det var transparensen det hängde på. Tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden