Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att skicka mail (smtp-server)...

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 20:47

Hej,

har stött på följande problem vid flera tillfällen:
När man sitter på t ex ngt hotell eller café och surfar trådlöst (antingen på deras eget nät alternativt Telia Homerun) och vill sköta sin mail så går det ju alldeles utmärkt att hämta e-posten, men att skicka trilskas...

Har även prövat att skicka e-post med min SE V800 som modem och det fungerar inte heller (surfa går bra om än lite långsamt)...

Använder Entourage och har Telia som leverantör hemma och har "smtprelay1.telia.com" inlagt som smpt-server.

Tycker att detta borde fungera åtminstone när det gäller Telia Homerun, men icke...

Är det som jag misstänker ngt som knasar med rätt smtp-server...?

Kan jag ha missat i ngn inställning? Det känns ju lite halvkorkat att betala ca 120:-/dygn om man bara kan surfa men inte sköta sin e-post...

//mmi

Använd Webmailen...
Det är det den är till för;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 21:14
Ursprungligen av EricBradley:

Använd Webmailen...
Det är det den är till för;)

Jo förvisso,

Men jag gillar inte gränssnittet för det första och sen så har jag en jobb-mail som inte har ngn webmailfunktion...

Inga bättre tips...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-08 09:59

Ingen som vet...?

Jodå. Använd din rikriga smtp-server när du inte ligger bakom Telias blockad så ska det nog gå bra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-17 14:32

Annars fungerar mail.homerun.telia.com (10.0.0.1) bra.

  • Medlem
  • 2006-12-17 18:32

Lösningen på mmis problem heter annars SMTP-autentisering. Alltså att i det aktuella kontots inställningar under "servrar" eller dylikt välja samma autentisering som inkommande e-post har (lösningens utseende beror lite på vilket e-postprogram som används).

Ja, jag vet det är en gammal tråd, men alltid glädjer det någon som söker svar i framtiden(?).

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-17 18:40

Giggs, vad har du för E-postklient?

Yes!!

  • Medlem
  • 2006-12-17 20:21
Ursprungligen av Yes:

Giggs, vad har du för E-postklient?

Yes!!

På Macen har jag Mail i OS X och Outlook Express i OS 9 (och det var där jag behövde och lärde mig att manuellt smtp-autentisera).

På PC har jag Mozilla Thunderbird.

No!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-18 09:15

Jag har Entourage. Så du menar att det går att ställa in så att jag både kan skicka och ta emot oavsett i vilket nätverk jag befinner mig?
Isf skulle jag uppskatta om du kunde hjälpa mig med inst.

Yes!!

Kastrup

Sitter nu på Kastrup på Starbucks och försöker hitta en korrekt SMTP-server för Telia Homerun. Har provat ett antal Telia-servrar utan resultat. Ngn som har en lösning?

Hejsan, jag tror jag sitter på samma problem. Men lösningen som ni anger här verkar inte fungera för mig.
I mail så är standard inställningarna såhär:
Server, inkommande e-post: mail.mac.com
Server, utgående e-post (SMTP): smtp.mac.com:frittefjong

När jag använder ovanstående inställningar får jag felmedelandet: Mail kunde inte ansluta till servern ”smtp.mac.com” med SSL via port 25. Kontrollera att servern stöder SSL och att dina kontoinställningar är riktiga.

Jag testade då med att byta servern för utgående mail till: mail.mac.com, men jag får samma felmedelande där. Jag sitter på en iMac i Leopard och använder en Airport extreme trådlöst. Har Telia som operatör. Vad är det som ställer till det för mig? Jag har inga som helst problem med att ta emot mail.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-05-24 16:35

Två alternativ som fungerar överallt:

1) Använd en host som har en alternativ port för SMTP (typ 2525) tillgänglig. Kolla med ditt webbhotell, eller byt webbhotell.
2) Sätt upp en egen SMTP-server med alternativ port hemma på bredbandet.

Jag använder själv punkt 2, så jag har inget svar på punkt ett.

Hur sätter man upp en egen SMTP- server då, samt öppnar en port som det ska gå på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-26 00:00
Ursprungligen av runqen:

Hur sätter man upp en egen SMTP- server då, samt öppnar en port som det ska gå på?

Använd smtprelay1.telia.com som utgående e-post server (smtp) så kommer det funka bra för dig.

Nej det fungerar inte fastän att jag har den som utgående server. Jag aktiverar docl SSL med port 25 samt väljer lösen under avancerat fliken. Där skriver jag in mitt .mac info.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-26 00:26
Ursprungligen av runqen:

Nej det fungerar inte fastän att jag har den som utgående server. Jag aktiverar docl SSL med port 25 samt väljer lösen under avancerat fliken. Där skriver jag in mitt .mac info.

Om du använder smtprelay1.telia.com som utågende skall du inte anända SSL, du skall inte knappa in .mac infon (user/pass) och köra på port 25 i fliken för utgående servern..

Den servern är till för alla som använder andra e-post konton än de @telia.com konton som du får med bredbandsabbonemanget..

Jag hade för mig att jag testat att göra så som du sa, men tydligen inte. Nu fungerar det iaf! Tack så hemskt mycket ntity!

jag har ett liknande problem. eller ja, det är telias mail som strular i alla fall....

förra veckan köpte jag en airport extreme. pluggade i och allting fungerar perfekt. UTOM min kära mors mail. den vägrar att skicka och ta emot. jag har försökt att öppna portar i AEn och ändra i kontoinställningarna för att den ska bli glad. felmeddelandena varierar från att servern inte tål SSL kryptering (vilket det SKA vara enligt telia), till att den inte får kontakt med servern, till att helt plötsligt fungera.

värt att notera är att hon kör sin mail outlook express i en windowsburk (huuuh). min mail, som inte är telia, på macbooken fungerar klockrent. inga problem alls.

några gånger har jag fått morsans mail att bli glad igen, men nästa gång hon öppnar (kan vara 30 min senare) så är den sur igen.

ÄR det min AE som kan ha ställt till problemet, eller har telia felia något strul med sina servrar? jag hittar ingenting om detta på deras hemsida i alla fall. finns det någon som kan hjälpa mig? behöver utförlig beskrivning i så fall, inte så superbra på allt detta med NAT och portar osv osv.

stort tack till den som tar sig tid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-04 21:15
Ursprungligen av velvetglove:

jag har ett liknande problem. eller ja, det är telias mail som strular i alla fall....

förra veckan köpte jag en airport extreme. pluggade i och allting fungerar perfekt. UTOM min kära mors mail. den vägrar att skicka och ta emot. jag har försökt att öppna portar i AEn och ändra i kontoinställningarna för att den ska bli glad. felmeddelandena varierar från att servern inte tål SSL kryptering (vilket det SKA vara enligt telia), till att den inte får kontakt med servern, till att helt plötsligt fungera.

värt att notera är att hon kör sin mail outlook express i en windowsburk (huuuh). min mail, som inte är telia, på macbooken fungerar klockrent. inga problem alls.

några gånger har jag fått morsans mail att bli glad igen, men nästa gång hon öppnar (kan vara 30 min senare) så är den sur igen.

ÄR det min AE som kan ha ställt till problemet, eller har telia felia något strul med sina servrar? jag hittar ingenting om detta på deras hemsida i alla fall. finns det någon som kan hjälpa mig? behöver utförlig beskrivning i så fall, inte så superbra på allt detta med NAT och portar osv osv.

stort tack till den som tar sig tid

Du behöver inte öppna några portar eller annat för att mailen skall fungera, IMAP, POP och SMTP är alla protokoll där du ansluter till servern så..

Saker som du kan testa är ju att lägga in hennes konto på din Mac, funkar det där men inte på PCn så är det ju den som strular, en annan sak att testa är ju att ringa Telia och höra om de har några problem med mailen (varje server har ju några 100.000 kunder på sig, så de brukar höra om det rätt snabbt )

Det vanligaste är dock att det är antivirus programmen som strular med e-posten, en del har riktigt fula trick för sig och ersätter servernamnen med lokala proxy inställningar istället vilket dödar e-posten helt om de stannar.

Om du får medelanden om att den inte kan ansluta kan du testa i commando prompten att skriva "ping mailin.telia.com" & "ping mailout.telia.com" för att testa om den hittar servern och kan ansluta etc..

Problem med mac mail via telenors nät

Jag har 2 problem

När jag skall kolla mailen får jag upp 2 meddelanden

1. Kan inte aktivera mobilt internet

2. Kan inte hämta e-post, anslutning till servern ¨mail.mac.com¨misslyckades,

hade samma problem på 2g telefon, har nu problemen på 3g telefonen,

Är det ngn som har några tips om hur jag skall åtgärda detta// C

1
Bevaka tråden