Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få Quicktime till att klara xvid

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom Frontrow inte klarar av VLC är jag tvungen att använda Quicktime. Problemet är att jag inte lyckas få Quicktimen till att fungera med xvid och några divx.
Har laddat hem lite grejer utan något resultat.
Någon som vet exakt vad som ska laddas ned och var det ska läggas?
Försökt hitta trådar där perian rekomenderades men det fungerade inte. Kanske gjorde fel...:tveksam:

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-25 18:07

Ska tilläggas att jag själv bara provat o installera divx komponenten, vilket dock funkade alldeles utmärkt på Mac Pron på jobbet. Har inte kvar den dock. (divx komponenten då )

Nu klarar den av det mesta. Men där är fortfarande vissa .avi filer den säger: "Filen kunde inte hittas. Filen är inte en filmfil."

Hm...finns inte filen eller är det inte en filmfil? Filen finns ju där och den slutar på .avi. Konstigt.

Nåja, får pilla mer med det sen. Inte lönt på den här datorn. Den måste lämnas in. Fruktansvärt seg.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-05-26 22:43

Öppna filmen i VLC. Välj kommando + I. Kolla vad det är för ströminfo. Ändra filändelsen till detta. Många avi-filmer verkar egentligen vara mpeg-filmer eller wmv-filmer (Windows media).

Ursprungligen av Henil:

Öppna filmen i VLC. Välj kommando + I. Kolla vad det är för ströminfo. Ändra filändelsen till detta. Många avi-filmer verkar egentligen vara mpeg-filmer eller wmv-filmer (Windows media).

Står ström 0 subt ström 1 XVID ström 2 vorb.
Hade varit fint om jag kunnat få det att fungera.
Irriterande att inte kunna titta på vad man vill i Frontrow.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-06 09:06
Ursprungligen av korthoga:

Står ström 0 subt ström 1 XVID ström 2 vorb.
Hade varit fint om jag kunnat få det att fungera.
Irriterande att inte kunna titta på vad man vill i Frontrow.

jag har dem här i min quicketime och det funkar i frontrow utan problem.

AC3MovieImport.component
Perian.component
AppleIntermediateCodec.component
AppleMPEG2Codec.component
DivX Decoder.component
DivX Encoder.component
Flip4Mac WMV Advanced.component
Flip4Mac WMV Export.component
Flip4Mac WMV Import.component
FLV.component
XviD_Codec 1.0 alpha.component

Xvid problem

Ursprungligen av Henil:

Öppna filmen i VLC. Välj kommando + I. Kolla vad det är för ströminfo. Ändra filändelsen till detta. Många avi-filmer verkar egentligen vara mpeg-filmer eller wmv-filmer (Windows media).

kommando + I (i) funkar inte.... Vad är det för VLC version egentligen? Jag har 0.8.6 Janus (Intel) Finns inte där i vart fall.

Är det Intel som sabbar allt? Jag har alla codecs tror jag men jag får inte igång xvid filerna. Någon som vet vad detta är för fel=?

Perian fixar väl jobbet utmärkt? Åtminstone i Front Row.

Ursprungligen av henkebarn:

Perian fixar väl jobbet utmärkt? Åtminstone i Front Row.

När jag installerade perian började en del av filmerna att fungera. Andra var fortsatt ingen filmfil.
Vad finns det mer för program att ladda ned?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-06 11:59

flip4mac
ac3
xvid codec
flv

Använder endast Perian och Flip4Mac. Fungerar till alla mediaspelare...

Jag använder Perian med Quicktime och VLC till övrigt.

Jag har problem att få Xvid filer att spela fastän jag har QT, VLC, DivX player, Perian, Flip for Mac. Perian verkar inte stödja Xvid, se nedan:

Perian enables QuickTime application support for additional Media Types:

* AVI, FLV, and MKV file formats
* MS-MPEG4 v1 & v2, DivX, 3ivX, H.264, FLV1, FSV1, VP6, H263I, VP3, HuffYUV, FFVHuff, MPEG1 & MPEG2 Video, Fraps, Windows Media Audio v1 & v2, Flash ADPCM, Xiph Vorbis (in Matroska), MPEG Layer II Audio
* AVI support for: AAC, AC3 Audio, H.264, MPEG4, and VBR MP3
* Subtitle support for SSA and SRT

Någon som har en idé vad som fattas. Vill helst inte ladda ned ännu en player (Xvid)

Filen är inte en filmfil säger QT. xvid-resort....

Ursprungligen av marlon69:

Filen är inte en filmfil säger QT. xvid-resort....

Quicktime säger exakt likadant med mina filer. Filerna fungerar att spela i VLC men inte QT.
Att de fungerar i VLC är inte till någon nytta då Frontrow använder QT och att använda VLC till extern skärm går inte heller då den interna skärmen i iMacen inte släcks utan står tänd.
Dumt dumt.

Vad är det här för fil?

svn-farvf-xvid.r09

ca 14 meg... Hur får jag det att fungera i QT?

svn-farvf-xvid.rar
svn-farvf-xvid.sfv
svn-fvf.xvid.nfo

Har codecs men är det något som fattas? Funkar inte i VLC eller DivX. Jag har en intel mac... (suck)

Är det så att ac3 codecs fuckar upp Intel macar? se detta:

A52Codec - Trac

"Quit any open Quicktime applications, (including FrontRow) you wish to use this component and relaunch them.

* Lastly, be sure to remove all instances of AC3Codec. It does not work properly and can cause severe problems on Intel machines. "

Vad ska man ladda den för codecs om man har en OS 10.5.3 Intel Mac?
FLV fixar:

xflash, library, dll, flash8, flash9, flv, component, flash.ocx, flash8.ocx, swflash.ocx, movie, transparent, transparency, translucency, macromedia, activex, AlignMode, AllowScriptAccess, BGColor, BackgroundColor, Base, DeviceFont, EmbedMovie, FlashVars, FrameNum, WMode

Men bara för Windows?

VLC rapport:

main debug: CPU has capabilities 486 586 MMX MMXEXT SSE SSE2 FPU
main debug: looking for memcpy module: 3 candidates
main debug: using memcpy module "memcpymmxext"
main debug: waiting for thread completion
main debug: thread 2953318400 (playlist) created at priority -47 (playlist/playlist.c:184)
main debug: waiting for thread completion
main debug: thread 2953850880 (preparser) created at priority -47 (playlist/playlist.c:210)
main debug: looking for interface module: 1 candidate
main debug: using interface module "hotkeys"
main debug: thread 2954383360 (interface) created at priority -47 (interface/interface.c:198)
main debug: looking for interface module: 3 candidates
main debug: using interface module "macosx"
main debug: thread 2955448320 (manage) created at priority -47 (interface/interface.c:164)
main debug: adding playlist item `.xvid-resort.r36' ( file:///filmen.2007.DVDRip.SWEDISH.XViD-RESORT/.xvid-resort.r36 )
main debug: creating new input thread
main debug: waiting for thread completion
main debug: thread 2961096704 (input) created at priority 37 (input/input.c:265)
main debug: creating statistics handler
main debug: `file:///filmen.2007.DVDRip.SWEDISH.XViD-RESORT/.xvid-resort.r36' gives access `file' demux `' path `/filmen.2007.DVDRip.SWEDISH.XViD-RESORT/.xvid-resort.r36'
main debug: creating demux: access='file' demux='' path='/filmen.DVDRip.SWEDISH.XViD-RESORT/.xvid-resort.r36'
main debug: looking for access_demux module: 0 candidates
main warning: no access_demux module matched "file"
main debug: creating access 'file' path='/filmen2007.DVDRip.SWEDISH.XViD-RESORT/.xvid-resort.r36'
main debug: looking for access2 module: 6 candidates
access_file debug: opening file `/filmen.DVDRip.SWEDISH.XViD-RESORT/.xvid-resort.r36'
main debug: using access2 module "access_file"
macosx debug: input has changed, refreshing interface
main debug: pre-buffering...
main debug: received first data for our buffer
main debug: pre-buffering done 1408981 bytes in 0s - 75411 kbytes/s
main debug: creating demux: access='file' demux='' path='/filmen.2007.DVDRip.SWEDISH.XViD-RESORT/.xvid-resort.r36'
main debug: looking for demux2 module: 44 candidates
ffmpeg debug: detected format: mp3
ffmpeg error: Seeking too far : EOF?
ffmpeg error: av_open_input_stream failed
ps error: cannot peek
vobsub debug: could not read vobsub IDX file
main error: no suitable demux module for `file/:///filmen.2007.DVDRip.SWEDISH.XViD-RESORT/.xvid-resort.r36'
main debug: removing module "access_file"
macosx debug: error panel requested
macosx debug: input has stopped, refreshing interface
macosx debug: input has changed, refreshing interface
main debug: thread 2961096704 joined (input/input.c:412)
macosx debug: input has stopped, refreshing interface
main: nothing to play

Det du har är komprimerade rar-filer. De måste packas upp innan de kan användas.

Använd till exempel The Unarchiver:

The Unarchiver

Uppackade xvid-filmer har filändelsen .avi.

Med andra ord: packar du upp filmen ordentligt kan du antingen se den i VLC eller med Quicktime (om du installerat Perian).

Laddade hem Unrarx och nu fungerar det!

1
Bevaka tråden