Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook 140 hittar inte hårddisken

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-05-23 14:25

Hej Jag har en powerbook 140 med hårdisk men den vill inte känna av hårdisken den går bara på disketten.
Det går inte att installera om systemet för den hittar inte hårdisken????
Den går igång det hörs men hittas inte av systemet vad göra????
Har system 7.1 på maskinen kan det vara det som inte fungerar????

Tacksam för tips

MVH Janne

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-23 16:21

Har inte 140 scsi-utgång? I så fall kan du ju ev. få upp den som en extern hårdisk på en annan dator med scsi och felsöka den vägen. (Minns inte hur man får en PB att starta i hårddiskläge) På modernare burkar håller man ner T vid start.
Annars skulle jag inte bli förvånad om din hårddisk faktiskt kastat in handuken för gott med tanke på hur gammal din PB är.

För att köra den i SCSI Disk Mode behöver du en HDI-30 Disk Adapter. Men det som kan ha hänt är att hårddisken helt enkelt gått sönder och måste bytas ut.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-05-25 17:34

Nu tycks skärmen vara glapp i

Skärmen på min pb 140 visar inget eller svart med två röda streck finns det någon som har en likadan där skärmen fungerar men annat är trasigt.

Hoppas på svar

MVH Janne

De röda strecken tyder på att kabeln som går genom datorns gångjärn har skadats, alternativt har lossnat. Skärmen går att öppna med skruvarna som sitter vid gångjärnen. Men var försiktig. Gångjärnen i PowerBook 100-serien är dåligt konstruerade. Skruvarna sitter fast i muttrar inne i skärmen och dessa sitter i sin tur i plastfästen. Med åren slits dessa plastfästen och riskerar att gå sönder då man lossar på skruvarna. Så var väldigt försiktig om du lossar på dem.

Annars kan någon av ljus- eller kontrast-modifierarna ha tappat kontakten med brytaren under vilket resulterat i att skärmen varit svart. Om det är så kan du behöva skruva upp datorn och se till att modifieraren sitter som den ska.

1
Bevaka tråden