Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver jag en Holden med V8?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu när miljöreglerna blir tuffare för varje år och bensinen kostar runt 15 kronor litern är alla V8:or utrotningshotade.

Men inte i Australien där Holden (GM) sålde fler V8 bilar än någonsin tidigare under 2007. Bensinen kostar runt 8:30kr här kan jag tillägga.

Så jag funderar: Ska jag passa på att köpa en begagnad Holden med V8 bara för att det troligen är sista chansen i livet?

Den här verkade uppfylla alla krav på obscenitet:
Used Cars for Sale | HSV CLUBSPORT drive.com.au

Står hos en Holdenhandlare här i Melbourne. 317kw (425hk) LS3 6.2L V8 motor från Corvette C6. Borde röra på sig.

  • Medlem
  • 2008-05-25 13:32

Men du, hur stort är bagageutrymmet egentligen? Har du tänkt på det?

Du behöver två.

Klart grabben ska ha en V8

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-25 20:48

Köp!

Det är som du säger, sista chansen man har att köpa en bil med en klassisk V8. Visst det kommer komma snabbare och snålare hyrbrider, elbilar och vad-det-nu-kan-vara i framtiden. Men chanserna att njuta av klassisk V8-muller kommer minska med åren...

Jag gjorde en liknande grej, men lite mer "light" så att säga. Beställde en ny bil med 2-liters turbomotor på 200 hk, visst inget överdrivet, men inget man heller verkligen behöver, då vår nuvarande bil räckte till. Men oj så kul!

Det är ju en Holden oxå, kul alltså, du har väl sett Top Gears tester? Här är ett:
YouTube - Top Gear Vauxhall Vxr8

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-25 21:08

Man lever bara en gång! KÖP!!!

Själv skall jag köra en Lamborghini Gallardo den 19:e juli, bryr mig inte ett dugg om miljö eller bensinpris då kan jag säga!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-25 21:47
Ursprungligen av Jetwash:

Man lever bara en gång! KÖP!!!

Jag har en ett par år äldre kollega som länge gått och sneglat på en Corvette C5, men inte hittat rätta anledningen till ett köp. Förrän hans jämngamla barndomskamrat hastigt gick bort förra veckan. Nu kör han en fin silvergrå Vette med välljudande Borla-system.

  • Medlem
  • 2008-05-25 22:07

Allvarligt talat så var den ganska ful...

Ursprungligen av Baron:

Allvarligt talat så var den ganska ful...

Jag håller med om att det inte är en skönhet - speciellt inte i grönt. Men Liam, min Australiska polare håller bara på att snacka om Toyota Prius och miljövänliga småbilar så jag lovade honom att försöka satsa på något grönt nästa gång

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-25 22:40

The last of the V8 på C64 och i Mad Max-filmerna. Turligt nog utspelar sig det i Australien

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-25 22:49
Ursprungligen av Björnström:

Ska jag passa på att köpa en begagnad Holden med V8 bara för att det troligen är sista chansen i livet?

Nej, det är bara vansinne!

Fast du bryr dig nog inte om vad jag säger ändå

Och den var faktiskt rätt så läcker - och om du nu verkligen VILL ha den - du kanske ska köpa den ändå - herregud, du lever ju bara en gång - Självklart ska du följa din önskan - KÖP bilen du - men kör försiktigt!

(den kanske till och med finns i rött )

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-25 23:01

Eller nej, köp den inte, såg nu att WGA735 är en ljusblå Nissan Primera från 2004 som gått 2450 mil.

Så du blir nog blåst!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-26 00:09

V8 är grejen, krydda med cykel så kan du sova gott på natten med.

Ursprungligen av Tangen:

V8 är grejen, krydda med cykel så kan du sova gott på natten med.

Grejen är ju att jag inte behöver en bil - jag bor mitt i stan. Så jag sover gott genom att veta att jag köpt en bensintörstig bil som ingen ANNAN får köra och därmed sparar vi på utsläppen!

VXR mot M5 på Top Gear: YouTube - Top GEAR : VXR8 versus M5

Clarkson jämförde M5 mot R8 genom att säga "det är som att jämföra ett Poggenpohlkök i rostfritt stål mot en barbie (bbq)"

....och dom avslutade testet med att tipsa om ett kompressorkit som nu går att beställa med motorgarantin kvar: 540hp Vauxhall VXR8 supercharger kit on offer « Auto Review

  • Medlem
  • 2008-05-26 06:58

En asful monsterbil som räcker långfingret åt miljödebatten är exakt vad en modern man behöver...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-26 10:29

Satsa på något stiligt istället. Porsche.

Ursprungligen av mbp:

Satsa på något stiligt istället. Porsche.

Det är alldeles för dyrt med importbilar här nere. 10% tull, 10% moms och 33% lyxskatt gör att priserna blir lite galna. En Porsche Boxster kostar ungefär 700.000kr här...

Halva poängen med HSV Supersport R8 är ju att den kostar som en BMW 1-serie men går som en M5.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-26 14:35

Och har kvalitet som en Daewoo enligt testerna

  • Medlem
  • 2008-05-26 18:11

Hur är det man säger? No matter how much you polish a turd it's still a turd...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-05-26 18:32

Om pojken är störtkär ska han givetvis bejaka sina känslor. Det har han råd med.
Vare sig bilar eller damer handlar om rationellt tänkande. Det handlar om passion.
I alla fall till att börja med....................

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-26 20:30

Om du vill ha något VERKLIGEN läckert - köp ett flygplan - köp ett rött flygplan.
Mycket högre imponeringsfaktor än en bil.

Klart du ska ha ha en grön Opel Martin - Opel är precis din modell...

/M

  • Medlem
  • 2008-05-26 22:54
Ursprungligen av Martin Belak:

Klart du ska ha ha en grön Opel Martin - Opel är precis din modell...

/M

hehe... Där satt den!

EVO magazine testar den mot nya BMW M3 och Mercedes C63 AMG:
YouTube - Vauxhall VXR8 VS BMW M3 VS Mercedes C63 AMG

...men det här är nog inte rätt forum för att diskutera V8:or

Jag tycker den är som engrön padda; klumpig och en tradig grön färg (sorry !). Men så har jag aldrig haft någon bil själv så jag vet inte vad som räknas som bra bilar men själv skulle jag satsa på en bil med mycket vackrare former. Är det inte bättre 2:a hands värde på en "snygg" bil ?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-05-31 15:42
Ursprungligen av KaRo:

Jag tycker den är som engrön padda; klumpig och en tradig grön färg (sorry !). Men så har jag aldrig haft någon bil själv så jag vet inte vad som räknas som bra bilar men själv skulle jag satsa på en bil med mycket vackrare former. Är det inte bättre 2:a hands värde på en "snygg" bil ?

I detta fallet tror jag Martin förbiser allt vad utseende heter, det är motorn och "känslan" man vill åt i en sån "grön padda"

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-05-31 15:52

Och för att svara på trådskaparens ursprungliga fråga…

Såklart du behöver en Vauxhall VXR8!

Se det som underhållning och nöje. Du "behöver" den kanske inte för att kunna ta dig mellan punkt A och B. Men bilkörning är ju så mycket mer än ett sätt att transportera sig. I alla fall med en rolig bil!

Att snacka bagageutrymme, ergonomi och ekonomi när känslan av att ha roligt på kurviga vägar är så mycket viktigare. Du vet ju vad jag tycker, Björnström Åk och provkör. Och ta med dig plånboken!

  • Medlem
  • 2008-05-31 23:33

(Jag hoppas ingen tog min kommentar om baklucka på allvar... )

Allvarligt talat så måste det finnas roligare bilar att löpa än den där. Om man är ute efter en brudmagnet lär man inte få de vassaste knivarna i lådan med en så ful bil.
Om man är ute efter att ha en vrålande muskelvärsting kanske det är nåt att ha.

Om din Opel skulle vara en människa skulle den vara ungefär så här sexig...

Oavsett vad sheriffen köper, så lär han ju knappast behöva skrapa rutorna på vintern.

Bevaka tråden