Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg och badboll trots outnyttjad processor och minne

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2008-05-21 19:00

Min burk driver mig till vansinne. Det är segt och badboll mest hela tiden. Jag kollar med Aktivitetskontroll och jag kan ha upp till 40% outnyttjad processor och flera hundra Mb ledigt i minnet.

Avslutar jag alla program utom Finder och drar igång en film med VLC, kan det lagga och jag får upp felmeddelandet "Slow computer?"
Detta trots att både processor och minner har mer att ge.

Vad är det som händer och hur kommer jag ur det?

/Bosse

[PB G4 - 867="867" MHz 1="1" GB Leopard]

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-21 19:07

Är din PB G4 redo för Leopard? Gick det att installera utan trix?

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2008-05-21 19:10

Oja. Har kört Leopard sedan den kom ut.
Datorn har varit varit helt ok tills för några dagar sedan (kanske en vecka) när alltihop segade ner.

  • Medlem
  • 2008-05-21 19:19
Ursprungligen av BosseBus:

Oja. Har kört Leopard sedan den kom ut.
Datorn har varit varit helt ok tills för några dagar sedan (kanske en vecka) när alltihop segade ner.

hur ser det ut med hårddiskens fria utrymme? Även os x vill swapa, skulle jag tro.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2008-05-21 19:22

10 Gb ledigt. Så det räcker nog... (väl?)

Ursprungligen av BosseBus:

Vad är det som händer och hur kommer jag ur det?
]

Starta om, din dator ligger precis på gränsen för att klara det du begär av den...

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2008-05-21 20:32

Jag HAR startat om. Jag startade om tre gånger på raken bara för att vara på den säkra sidan. Hjälpte inte.

Vad menar du med att den är på gränsen? Det har ju flutit på fint tidigare. Och jag har inte installerat något nytt som skulle ligga och suga kraft.

Den roterande dödspizzan visar sig när ett program tar mer än fem sekunder på sig utan att gå vidare i sin händelsekö. Det behöver inte nödvändigtvis innebära att man har för lite minne eller processorkraft utan kan inträffa när ett program går in i en oändlig slinga. Om många program beter sig så brukar det bero på att något övergripande är fel. Ett tänkbart exempel är att datorns hårddisk inte fungerar som den ska och är skadad av någon anledning. Man kan prova att starta från Leoaprdskivan och reparera hårddisken med Skivverktyg, men är den rent fysiskt skadad får man byta ut den.

Har det likadant.
När datorn stått igång i några timmar blir den så långsam att min gamla PC var betydligt snabbare och den var från 2004.
Sitter på den nya iMacen, 20" 2.66ghz och 4gb minne.
Firefox kan ta någon minut att öppna sig. Musen reagerar inte på att man rör på den. Tar några minuter att öppna systeminställningar osv.
Fruktansvärt irriterande!
Den började bete sig konstigt när jag kopplade in min externa hårddisk. Har en My Book Studio Edition på 1TB. Kör via Firewire 800.
Får väl formatera datorn.

Ursprungligen av korthoga:

Får väl formatera datorn.

Får man fråga varför?

Om det är för att installera om operativsystemet så kan du ju börja med att bara installera om operativsystemet. Mac OS X kan till skillnad från Windows installeras om utan att man formaterar hårddisken och tar bort hemkataloger, program och liknande. Du väljer vad du vill göra under installationen. Tryck på Alternativ-knappen när den visar sig så får du alla alternativ. Om felet kommer av något på ännu djupare nivå kanske det kan vara värt att göra en så stor operation, men rent generellt är det oftast onödigt.

Ursprungligen av Marcus K:

Får man fråga varför?

Om det är för att installera om operativsystemet så kan du ju börja med att bara installera om operativsystemet. Mac OS X kan till skillnad från Windows installeras om utan att man formaterar hårddisken och tar bort hemkataloger, program och liknande. Du väljer vad du vill göra under installationen. Tryck på Alternativ-knappen när den visar sig så får du alla alternativ. Om felet kommer av något på ännu djupare nivå kanske det kan vara värt att göra en så stor operation, men rent generellt är det oftast onödigt.

Visste att jag valde Mac av en anledning.
Tack!

Låter lite som detta tidigare fall (och lösning):
http://www.99.se/mac-os-x/216746-min-powerbook-r-olidligt-l-ngsam.html

Ursprungligen av Björnström:

Låter lite som detta tidigare fall (och lösning):
http://www.99.se/mac-os-x/216746-min-powerbook-r-olidligt-l-ngsam.html

Jag hoppas verkligen inte att jag blir tvungen att lämna in datorn. Fick den igår.
Försöker med en formatering trots allt. Allt som ska sparas ligger på en extern hårddisk så det är ingen fara med det.
Är den seg efter omformateringen får jag ta och ringa Kullander. Jag hoppas innerligt att de fixar datorn snabbt och inte efter ett par veckor som det stod i andra tråden.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-05-25 13:57

Prova först med "säkert start" blir datorn snabbare då så är nästa steg: -Släng "startobjekten". Det finns mycket som inte fungerar bra med Leopard som fungerade med Tiger. Jag kastade på vår gamla dator alla startobjekt och fick sprutt på datorn. Firefox har en massa tillägg som inte är Leopard/Intelanpassade riktig än.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2008-05-25 15:29

Var finns "startobjekten"?

Ursprungligen av BosseBus:

Var finns "startobjekten"?

Under konton i systeminställningar.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2008-05-25 15:41

Oki, jag var inte tydlig nog; Var finns mappen där man ser vilka program som startas?
Det är ju om jag förstått det rätt inte bara vanliga applikationer (som de man väljer i "Konton"), utan även en del bakgrundsapplikationer/-funktioner som man kanske inte själv installerat, utan som installerats av de program man installerat.
Eller har jag fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-25 15:49
Ursprungligen av BosseBus:

Oki, jag var inte tydlig nog; Var finns mappen där man ser vilka program som startas?

Så har det inte fungerat sedan MacOS 9.
Systeminställningar > Konton > Startobjekt
Är det som används i OS X.

Ursprungligen av BosseBus:

Det är ju om jag förstått det rätt inte bara vanliga applikationer (som de man väljer i "Konton"), utan även en del bakgrundsapplikationer/-funktioner som man kanske inte själv installerat, utan som installerats av de program man installerat.
Eller har jag fel?

Vad du söker här löses av tex ett program som heter Lingon:
Lingon by Peter Borg

Ringde Apple Support och blev ombedd att ta ut minneskorten jag köpt till. Två stycken 2gb minnen. https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Product=2048SODDR2K800

Datorn startade tjugo sekunder snabbare och den flyter redan på snabbare... Jag hoppas innerligt att det var fel på minneskorten så jag slipper byta dator.
Återkommer med vad det var så fort jag vet.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2008-05-26 18:55
Ursprungligen av Netzach:

Vad du söker här löses av tex ett program som heter Lingon:
Lingon by Peter Borg

Kanon! Precis vad jag sökte!
Fast det visade sig att jag inte hade någonting som inte skulle vara där. Så det är inte där mitt problem ligger.

Men tack för tipset!

/Bosse

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-05-27 07:38

Ett par tips som funkade bra på min förra Mac;
. Börja med Säker start

I Mac OS X 10.2 och senare finns funktionen Säker start. Gå till avsnitt II om du inte har uppgraderat till 10.2. Med Säker start kanske det går att starta med en mindre del av systemprogramvaran. Då utförs också automatiskt en skivkontroll och skivreparation som kan avhjälpa problemet. Om problemet löses behöver du inte vidta några fler åtgärder. Gör så här för att försöka med Säker start:
1. Starta om datorn (med strömbrytaren eller återställningsknappen om det behövs).
2. Så fort datorn startar håller du ner skift-tangenten tills texten "Safe Boot" visas.
Anm: Det här kan ta ett tag, särskilt på stora startvolymer, eftersom kontroll och reparation av skivor äger rum innan "Safe Boot" visas.
3. När datorn har startat färdigt startar du om den igen, på det vanliga viset.

Om detta löser problemet behöver du inte felsöka mer så länge problemet inte återkommer.
(Mac OS X: Om att använda Skivverktyg och fsck för hantering av filsystem)
Annars finns det bra läsning här:
Felsökning av Mac OS X - MacWorld Forum - allt om Mac och iPod
-Du har troligen en korrupt cachefil eller. plist någon stans men det kan vara ett helvete att hitta den.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2008-05-27 07:49

Wow! Tack!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-05-27 07:51

Hoppas det hjälper. MacForum är inte dumt om man ser upp lite. Tex Poccahontas brukar veta vad hon talar om sen finns det andra som svamlar men man kan få bra tips om var man ska börja leta.

1
Bevaka tråden