Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvinga Safari att öppna filer med specifika program?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Yo.

Safari är en kul och bra webläsare, men jag önskar att jag kunde ställa in att vissa filtyper ska öppnas med vissa program! T.ex PDF. Jag är tvungen att välja program varje gång jag ska öppna ett PDF-dokument, vilket känns väldigt onödigt.

Kan man göra detta?

Vänliga hälsningar,
Henke

RCDefaultApp borde klara biffen.

Jag har testat det nu, men det funkar inte som jag önskar.

Jag vill alltså att Safari känner av filändelser och öppnar relaterat program för att visa/köra filerna som länkas i Safari när jag klickar på dem.

Ett konkret exempel:
Jag ska ladda ner en trailer för en film. Filens ändelse är .torrent och filen skall vid klickande öppnas av min torrentklient (Transmission). Detta fungerar i Firefox. Jag klickar på länk till torrent-fil, filen öppnas av Transmission.
I Safari fungerar det inte. Filen sparas istället per automatik i Hämtade filer.

Jag har testat RCDefaultApp men utan resultat.

Finns det fler alternativ?

Detta gäller som sagt även för t.ex pdf-dokument, som vid klick inte öppnas av granskare, utan istället sparas på hårddisken. Väldigt omständigt, må jag säga!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-24 01:09

Har haft samma problem själv. Har fått det att fungera som jag vill med .torrents filer, som nu öppnas i Transmission automatiskt. Du kan använda samma teknik för andra filtyper. Förstår dock inte varför detta inte är integrerat i safari..?

Läs mer här:

Citat:

How to automatically open .torrent and other files in Safari.
Posted on March 14, 2008

To achieve this, you have to modify what Safari considers as a “safe” file. First of all, you have to check the option Open “safe” files after downloading in Safari’s Preferences. Then follow this guide. (Or download the plist below.)

Create the file com.apple.DownloadAssessment.plist (if it doesn’t already exists) in your user folder under Library/Preferences.

Then copy & paste the xml code stated below in the file. In this example for a .torrent file.

Save it … and voilà!

<!DOCTYPE plist PUBLIC “-//Apple Computer//DTD PLIST 1.0//EN” “http://www.apple.com-PropertyList-1.0.dtd”>
<plist version=”1.0″>
<dict>
<key>LSRiskCategorySafe</key>
<dict>
<key>LSRiskCategoryExtensions</key>
<array>
<string>torrent</string>
</array>
</dict>
</dict>
</plist>

How to automatically open .torrent and other files in Safari. : Manuel Studer

Tack! Det funkade ju!

Men om man vill göra en som täcker PDF också? Ska den döpas om eller nåt?

Dessutom, den sparar fortfarande en kopia av torrent-filen i Hämtade filer, vilket är fullkomligt onödigt. FInns det något sätt att undgå detta?

Varför gör du inte istället ett flöde i Automator som gör vad du vill med respektive filtyp och kör det flödet som ett mappkommando på Downloads-mappen?

För att det låter som en fruktansvärt omständig lösning.
Visst kan jag ställa in automator så att torrent-filerna skickas till papperskorgen, men det känns som en omväg.

Att Apple inte inkluderat egen hantering utav filtyper i Safari är jäkligt konstigt. Jag anser att nuvarande lösningar är för komplicerade för ett så enkelt och litet, men ändå irriterande problem.

I de flesta torrentprogram kan du väl ställa in att filerna ska raderas efter att de har importerats?

Ursprungligen av thevil:

I de flesta torrentprogram kan du väl ställa in att filerna ska raderas efter att de har importerats?

Ah. det visste jag inte. Tack för tipset.

Det hade dock varit fint om man kunde få Safari att INTE spara ner filerna.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2008-05-27 08:38

Har du kollat inställningsmöjligheterna för Safari??

Under fliken Allmant kan du själv välja hur hämtade filer ska tas bort.
Du kan också välja att Öppna "säkra "filer efter hämtning.

Lycka till !

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-10 20:55

Jag har testat ovanstående möjlighet (med att göra en .plist-fil) men får det fortfarande inte att fungera? Är det för att Safari har uppdaterats eller vet nån hur jag löser det?

1
Bevaka tråden