Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställ in datum och tid vid inloggning?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett litet problem med ett par äldre eMacar på skolan som jag jobbar åt.
De tappar datum och tid och tror att det är 1970. Skolan använder MacAdmin som inloggnings-system där elever har begränsad tillgång till bland annat Systeminställningarna vilket gör att de inte kan komma åt datum & tids-inställningarna.
Så när datorerna tappat datum och tid så fungerar inte Safari till exempel.

Operativsystemet är Mac OS X Tiger 10.4.(senaste) och av någon anledning så fungerar inte inställningen "Ställ in datum och tid automatiskt" som är ikryssad.

Kan man på något sätt köra ett script som körs vid inloggning som gör den automatiska tidsinställningen via internet? Några andra idéer på hur jag kan lösa det här?

Det ska finnas en diskussion här på 99mac om hur automatisk inställning av tid och datum fungerar, tyvärr hittar jag den inte.

Men om jag minns rätt av den diskussionen så innebär inte "Ställ in datum och tid automatiskt" att datorn per automatik ställer in datum och tid automatiskt vid varje uppstart utan att det sker per automatik inom ett visst tidsintervall.

Ett applescript vid inloggning kanske kan lösa problemet eller något cron jobb?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-24 14:21

Det där med att tappa datum beror väl på att PRAM-batteriet är slut. Byta batterierna kanske?

Hellre ett script än ett par timmars mekande.

Denna från apples supportsidor kanske kan vara något, Mac OS X 10.4: Network Time clients lose synchronization

Wow, tack för den. Perfekt!

1
Bevaka tråden