Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte tillbaka partitionen

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-05-23 22:45

Jag partitionerade upp min MBP för länge sedan så att jag kunde installera windows på den. Sedan installerade jag bootcamp och windows. Nu blev det så att jag efter ett tag fick problem med både windows miljön samt att photoshop började krascha lite då och då i macmiljö.
Så jag beslutade mig för att helt enkelt ta bort windows från den andra partitionen och även att installera om tiger.

Nu kan jag inte få ihop partitionerna så de blir en enda igen, jag har försökt med det mesta.
Jag har försökt via skivverktyg m.m. att få ihop dem men det går bara inte.
Jag har inte heller hittat bootcamp för det är ju inbyggt i leoparden numer, saken är den att jag har tiger på min MBP.
För om jag har fattat det rätt så måste jag ha bootcamp installerat för att kunna ta bort partitionen och sätta ihop den med huvudpartitionen igen.
I skivverktyg så ser man ju huvud-hddn 111,8gb Fujitsu och under den så finns Macintosh HD och sedan den raderade disk0s3 som den heter hos mig.
När jag försöker ändra till 1 partition istället så blir allting gråmarkerat, alternativen för radera och partitionera blir gråa och jag kommer inte längre.

Hur göra?
Tro mig, jag har läst det mesta om det här problemet men har inte stött på någon lösning, iaf inte här på 99.

Vad säger Skivverktyg då när du under Partitionera-fliken försöker ta bort Windows-volymen? Får du något felmeddelande och vad säger det i så fall?

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-05-24 11:07
Ursprungligen av Marcus K:

Vad säger Skivverktyg då när du under Partitionera-fliken försöker ta bort Windows-volymen? Får du något felmeddelande och vad säger det i så fall?

Under skivverktyg/partitionera så kan jag inte göra något annat än klicka på "Alternativ..." knappen, det är det enda som inte är gråmarkerat.
Jätteskumt, finns det nåt annat verktyg jag kan använda mig av kanske?

Kollat att du markerar rätt sak i Skivverktyg innan du försöker dig på att partitionera.?

Om du sedan får bort Windowspartitionen, skall du då ersätta den med en likandan HFS+ och GUID- partition? Din "vanliga" partition "sväller" ju inte ut automatiskt.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-05-24 17:33
Ursprungligen av Goflorp:

Kollat att du markerar rätt sak i Skivverktyg innan du försöker dig på att partitionera.?

Om du sedan får bort Windowspartitionen, skall du då ersätta den med en likandan HFS+ och GUID- partition? Din "vanliga" partition "sväller" ju inte ut automatiskt.

Jag har ju haft en precis likadan partition förut en gång, då gick det bra att "svälla" ut windowspartitionen in i osx igen. Kommer tyvärr inte ihåg hur jag gjorde men det var på ett liknande sätt. Då hade jag ju bootcamp installerat också, nu har jag ju en utgången bootcamp eftersom det finns i leopard numer.

Frågan är då, jag funderar på att köpa leopard till den och formatera om allting. Kan jag då nån gång under den installationen få tillbaka båda partitionerna till bara en?
Då är det ju lika bra att göra så istället.

För i slutändan är det så att jag vill ha tillbaka de 15gb i min osx-partition. Jag kommer inte att installera windows igen på min MBP, har det på en annan burk istället.

1
Bevaka tråden