Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med "förval"-program

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-24 14:15

Som topic lyder så har jag problem med förvalda program.

2 exempel som stör mig:
jag har förhandsvisaren som förval för jpg/jpeg filer, fungerar ypperligt på alla filer jag sparar ner från internet, mailat osv, men direkt jag sparat om filerna i photoshop så byts det förvalda programmet till photoshop, även fast jag inte ändra filändelse. Efter detta så högerklickade jag på filen och klickade i förhandsvisaren som "används som förvalt program" utan lycka.

andra exemplet är avi filer, jag väljer vlc som förvalt (högerklick, bockar i förval o så vlc), fungerar då på den filen jag gjorde valet på, när jag får en ny .avi fil (med samma komprimering) så vill det fortfarande använda quicktime. Väldigt irriterande!

Någon som har en lösning på problemet?

//Tim

Har precis samma problem. Man orkar inte välja att film efter film ska spelas i VLC. Väljer man VLC som standardspelare ska det ju vara så på alla filerna. Inte bara just den man klickat på...eller?

Ursprungligen av tim-:

Som topic lyder så har jag problem med förvalda program.

2 exempel som stör mig:
jag har förhandsvisaren som förval för jpg/jpeg filer, fungerar ypperligt på alla filer jag sparar ner från internet, mailat osv, men direkt jag sparat om filerna i photoshop så byts det förvalda programmet till photoshop, även fast jag inte ändra filändelse. Efter detta så högerklickade jag på filen och klickade i förhandsvisaren som "används som förvalt program" utan lycka.

Känner igen problemet. Har visserligen mer eller mindre övergett Förhandsvisning till förmån för Överblick, men är det någon som har en lösning på problemet så är jag evigt tacksam.

Ursprungligen av tim-:

andra exemplet är avi filer, jag väljer vlc som förvalt (högerklick, bockar i förval o så vlc), fungerar då på den filen jag gjorde valet på, när jag får en ny .avi fil (med samma komprimering) så vill det fortfarande använda quicktime. Väldigt irriterande!

Någon som har en lösning på problemet?

//Tim

Har du tryckt på Ändra alla (se bild), när du har ändrat till VLC? Om inte, så gäller ändringen enbart för den fil som du har ändrat på.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-24 16:47

på min dator ser det ut såhär:

och jag bockar i såsom på bilden, är leopard jag kör.

  • Medlem
  • 2008-05-25 00:48
Ursprungligen av tim-:

på min dator ser det ut såhär:

och jag bockar i såsom på bilden, är leopard jag kör.

Det där krysset visar att du alltid vill öppna just den filen i det där programmet.

Om du i högerklicksmenyn väljer VIsa info så kan du ändra alla filer med samma filtillägg.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-24 23:13

nu fungerade det:)

Nu fungerar det.
Tack!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-05-25 11:36

För exakt fyra år och tio minuter sedan skrev jag i den här tråden ett svar på samma fråga.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-05-25 11:50

Det finns faktiskt ytterligare ett sätt för systemet att hålla reda på filtyper. Jag har skrivit en liten blänkar på min sajt om det. Wångstedt nova – Koppla filer del 2

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-25 12:46

jag antar att jag är dålig på att söka. hursomhaver så fick jag svar på frågan och nu är allt frid och fröjd.

1
Bevaka tråden