Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar Telias Option 3G modem med Leopard?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-11-15 08:27

Hej

Min far har köpt sig ett trådlöst bredbandsabonnemang från Telia till sin Powerbook. Han kör Tiger i dagsläget men jag kör Leopard. Jag ska ut och resa i helgen och tänkte ta tillfället i akt att testa på detta med 3G-surf. Nu är ju inte Telia världsbäst på sitt så kallade Macstöd så de har inte upptäckt att OS X har uppgraderats till Leopard än. Samma sak verkar det vara med tillverkaren av modemet, Option.

Däremot identifieras modemet av OS X inbyggda programvaror men man vet ju inte hur det hela ska konfigureras. Är det någon som har detta modem och Telia som leverantör som lyckats få det att funka ihop med Leopard?

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-11-25 07:15

Tyvärr så fungerar det inte med Leopard! De ska snart släppa en ny drivrutin men det verkar dröja!

Drivisar

Tja,

jag har hittat drivrutiner nu. Äntligen, fanns på options hemsida

http://www.option.com/support/globetrotter_z2/z2_downloads.shtml

//Micke

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-01-22 08:48
Ursprungligen av tauster:

Tja,

jag har hittat drivrutiner nu. Äntligen, fanns på options hemsida

http://www.option.com/support/globetrotter_z2/z2_downloads.shtml

//Micke

Okej... har du fått dessa nya drivisar att funka? För mig avslutas programmet så fort jag sätter in modemet i USB-porten. Jag har provat på två olika datorer båda med Leopard. Samma resultat. "Programmet har avslutats".

Den gamla versionen kraschade under uppstarten av programmet. Den här versionen verkar funka ända tills jag kopplar in modemet. Först då kraschar det. Ja, det kan man ju kalla progress.

Hej alla,

för vad det är värt så har jag testat drivrutinerna hos option, och andra tips o trix som cirkulerar och ingetdera fungerar för leopard - telia suger helt enkelt och supporten är kass.
Men - jag körde de drivrutiner som finns hos telenor, http://www.telenor.se/dokument/DOWNLOAD_FILES_152144_1.zip och somett mirakel så fungerar den. Det var bara att lägga in APN för telia och gasa på!!!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-01-22 15:37
Ursprungligen av MacPontare:

Hej alla,

för vad det är värt så har jag testat drivrutinerna hos option, och andra tips o trix som cirkulerar och ingetdera fungerar för leopard - telia suger helt enkelt och supporten är kass.
Men - jag körde de drivrutiner som finns hos telenor, http://www.telenor.se/dokument/DOWNLOAD_FILES_152144_1.zip och somett mirakel så fungerar den. Det var bara att lägga in APN för telia och gasa på!!!

Gratulerar vilken röta du måste ha haft! Jag laddade ner filen du länkade till här och la in Telias APN. När jag stoppade i modemet. Ja då kraschar GlobeTrotter Connect likt förbannat. Det är ju exakt samma fil som Option har på sin hemsida så resultatet var ganska väntat. Man är ju inte så lite nyfiken på hur du egentligen lyckades få igång det till slut.

Nja, kanske inte riktigt samma fil, den på Telenor är på 1.1MB och den andra på 1.6, så någon skillnad är det.
Så här gjorde jag:
Installerade den som Telia skickade med - Krasch
Installerade från MacScript - Krasch
Installerade från telenor - Bingo.

Lite fundersam på varför telenors fil är mindre, men det är denne som jag använder nu. Det som jag märkte just nu är att när man kör Globetrotter så deaktiveras airport....

Fixade detta på min fars frus iMac.

Alltså:
(Avinstallera Globetrotter Connect om den är installerad.)

  1. Ladda ned drivis från Telenor enligt ovan.

  2. Installera den.

  3. Starta Gloebtrotter Connect

  4. I preferences, fliken 3G/EDGE/GPRS:

  5. APN: online.telia.com

  6. Username: guest

  7. Password: guest

  8. Stäng preferences

  9. Tryck på connect

(Du kan behöva ange PIN, jag har stängt av det under preferences, General.)

Det behövs alltså inget pill i System Preferences etc.

/Magnus

Men nu har väl Telia support för Mac, så borde inte vara svårare än att gå in på deras sida eller slå en signal?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-24 18:45

Jag kör med options drivisar under leopard, funkar utmärkt.

1
Bevaka tråden