Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad betyder 50 % signalstyrka i iStat Wireless?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Laddade ner widgeten istat wireless för att kunna se en mer exakt styrka på det trådlösa nätverket, man får en procentsats som för mig ligger mellan 30-50 procent. Blir strax över 50 % om man befinner sig intill routern. Min fråga är vad talar procenten om för något? Är det % av hastigheten som routern sänder ut eller är det % av vad som det trådlösa kortet i datorn klarar av?

/ht-tower

Var tvungen att prova denna smidiga widget när jag såg att du postade om den.
För mig visar den ca 59-60% när jag är precis brevid routern.

Och undrar med vad den egentligen visar? Kan ju inte vara att den har så låg mottagning så nära? Den inbyggda mätaren visar fullt, så kan ligga nått i hastigheten kanske.

Ingen som känner till detta?

det står inget på deras hjälp-sida? jag har istat-pro, där kan jag se wireless-ip och sådant men inte procent, är det här en specialare då?

har ni någon länk?

iSlayer.com

länk till widgeten

Någon måste ju ha en aning om hur det ligger till eller iaf någon teori?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-25 00:31

RSSI är ett heltal mellan 0 och ett fördefinierat heltal (<256, dvs ett 8 bitars tal) kallat RSSI_max som används internt i chipets mikrokod (ibland kallat firmware) för att till exempel bestämma om/när en kanal är ledig att sända på, dvs om RSSI understiger något litet fördefinierat heltal nära 1 (Clear Channel Threshold).
Cisco till exempel har valt att sätta RSSI_max till 100 och Aetheros (som Apple använder?) till 60 osv.

RSSI är alltså ett relativt mått och relateras generellt inte till ett specifikt dBm-värde (utan är specifikt för varje tillverkare). Varje tillverkare väljer också ett lämpligt antal mW (och allt däröver) att avbilda på RSSI_max.
I princip kan man alltså (så länge styrkan är skild från 100% och man känner till RSSI_max för respektivte tillverkare) bestämma den ungefärliga (kontinuerlig - diskret avbildning, tekniska begränsningar hos nätverkschipet) mottagningsstyrkan i mW.
De visade procenten är alltså 100*(aktuellt RSSI / RSSI_max).

Hur väljs då ett mW-antal att förknippa med RSSI_max? Jag vet inte men det låter kanske rimligt att ta en effekt som teoretiskt tillåter överföringshastighet som mättar protokollet? Det krävs alltså antagligen ett visst mått av empiri för att bestämma detta.

Hoppas det gjorde det hela något klarare.

Edit: Hur den då kan visa t.ex. 51% vet jag inte då den borde bara kunna visa en avrundning till närmaste heltal av 100x/60 vilket blir 48, 50, 52, 53 osv. Kanske den använder en tidsaspekt för att ge värden däremellan.

Senast redigerat 2008-05-25 10:13
  • Medlem
  • 2008-05-25 00:45

Försök att beskriva frågan redan i rubriken. Ändrar från "istat wireless".

Admin

Tack för ett uttömmande svar men jag förstår i princip ingenting av ovanstående...
Är det en procentsats av routerns maxhastighet eller datorns?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-25 12:53

Ingetdera. Varje tillverkare har en egen RSSI-skala. Gemensamt är att skalorna har mindre än 256 steg. Aetheros har en RSSI-skala från 0 till 60. 60 svarar mot en uppmätt effekt på lika med eller högre än ett visst värde (jag vet inte vilket) låt säga 80 milliwatt. Det innebär att 80, 85, 90 osv milliwatt ger ett RSSI 60. Den procentsatsen du ser är alltså 100 * RSSI / RSSI_max vilket alltså ungefärligt kan översättas till en effekt som kortet tar emot från routern. Man måste då veta vilket wattantal RSSI_max motsvarar.

Edit: det finns ju så klart ett visst samband mellan mottagen effekt och överföringshastighet men det är inget enkelt samband. Sambandet mellan wattantal och RSSI för Atheros ges till exempel av ("Int" står för avrundning till närmsta heltal):

Senast redigerat 2008-05-25 14:28

Efter uppdatering till Snow Leopard har denna smidiga widget slutat att fungera. Var inne på iStat:s hemsida, men hittar ingen ny med stöd för 10.6.

Någon som sett en fungerande variant någonstans?

Ursprungligen av Marcus_R:

Efter uppdatering till Snow Leopard har denna smidiga widget slutat att fungera. Var inne på iStat:s hemsida, men hittar ingen ny med stöd för 10.6.

Någon som sett en fungerande variant någonstans?

Jag vet inte exakt vilken information som iStat Wireless visade. Men du bör hitta motsvarande i iStat Pro.

Skall se över iStat Pro lite mer noggrant. Det jag gillade med iStat Wireless var just att den visade min trådlösa mottagning i en procentsats, till skillnad från den mer inexakta mätaren på fyra steg som medföljer OSX.

Hittade inte den funktionen i iStat Pro. Är just en mer exakt siffra på den trådlösa mottagningen jag är ute efter, synd att iStat Wireless inte fungerar längre :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-29 23:06

Jag läste mitt gamla inlägg nu och det verkar inte ha varit riktigt rätt. Jag tog inte hänsyn till att det var mW som gällde. Hur RSSI definieras och hanteras varierar med både tid och tillverkare. Förut hade Atheros ett RSSI max på 60 medan det nu verkar ligga på 127. Dessutom verkar de nya macbookarna ha Broadcom istället för Atheros, vilket jag inte ens hittat någon siffra för. På senare år verkar det vara en tendens att ha en 100 stegig skala, så jag skulle gissa på att skalan ligger på mellan -99 och 0. Kolla dock med några enkla försök: avläs RSSI nära routern och långt bort, för att se om höga värden är hög signalstyrka eller om det är tvärtom.

Men allt beror förstås på vad du ska ha värdena till.

De här värdena kan du alltså avläsa genom att alt klicka på airport ikonen och hålla in alt för att se liknande värden för nätverk du inte är ansluten till. Där kan du även se vilken länkhastighet du har med lite högre noggrannhet än vad nätverksverktyg medger.

Vill du även ha S/N värden går du in under "Om den här datorn"/"mer info"/Nätverk/AirPort.

Grafer och sånt kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Varken iStumbler eller Kismac (om du kan hålla fingrarna i styr) verkar vara 10.6 vänliga än så länge. Men som sagt, vad du behöver beror förstås vad du ska använda det till.

Ursprungligen av sodemus:

J
De här värdena kan du alltså avläsa genom att alt klicka på airport ikonen och hålla in alt för att se liknande värden för nätverk du inte är ansluten till.

Det visste jag inte, tack för tipset!
Jag är helt enkelt ute efter att få ett bättre värde på min mottagning, än de "bågar" som visas i Airportikonen, vilket jag nu har. Tack!

När jag trycker Alt och klickar på min Airportsymbol i menyraden får jag ett RSSI-värde (received signal strength indication) på -69, samtidigt visar iStat Wireless 33%

Man skulle då kunna anta att mätningen är två sidor av samma värde.

Jag har aldrig varit i närheten av -10 eller 90%, oftare då runt -60 och 40%, en aningen bättre signal i närheten av min Airport Express.

1
Bevaka tråden